Móda
Foto: Viktor Pluchta @jaamojamamiya
Mladá krev předvedla ve Zlíně módu inspirovanou smrtí i tradicí
Jana Patočková22. 6. 2024
Studentstvo ateliéru Design oděvu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v rámci své absolventské přehlídky odprezentovalo devět kolekcí. A bylo co sledovat.

Foto: Viktor Pluchta @jaamojamamiya
Spojení studentů, kteří končí bakalářský obor, s magisterskými absolventy, se může na první pohled jevit jako poněkud nevyrovnané. Absolventské módní přehlídky ale naštěstí nejsou fotbalový zápas, nejde o to v nich vyhrát nebo být nejlepší, ale odprezentovat kolekci coby vyústění dosavadního studia. A že bakaláři rozhodně za magisterskými absolventy ADO Zlín nezaostávali, je nepopiratelný fakt.
Precizní zpracování předvedla Tara Gugová, jejíž kolekce s názvem Anemonia romantizuje pracovní oděvy, pracuje s denimem a tvoří velmi současné modely vycházející z nostalgie minulosti, kterou jsme nikdy nezažili. S tradicí pracovaly i další dvě designérky z řad bakalářů: Dorota Kostelná se snažila vyjádřit průnik mezi světem minulosti a současnosti. Její kolekce oslavovala naše předky, přičemž nechyběly statement prvky jako stříbrný šátek připomínající tuhou helmu. Kolekce Serenity od Soni Bartůškové pro změnu pracovala s tradiční technikou plisé v čisté podobě — k vidění byly tak transparentní a jemné šaty, které daly vyniknout tělu i technice samotné. Romantismus a melancholii zase nechal vyznít Yauheni Bisiuk ve své sebevědomé pánské kolekci, v níž dominovaly vlněné oversized bundy připomínající osmdesátkové dámské bombery. První tvůrkyně, která se v rámci přehlídky Exit věnovala tematice smrti, byla Zuzana Pecková. Její inspirace liturgickým oděvem, ale především polstrováním rakví měla lehce potemnělý nádech, nýbrž i patřičnou dávku nadhledu a nositelnosti.

1 / 21
Kolekce 5 more minutes, Anna Čarbačeská
Adéla Švehlíková z magisterského programu odprezentovala devět dámských modelů, ve kterých též pracovala s tématem smrti. Prošla od viktoriánské funerální tradice až do současnosti a poukázala na vlivy, které tento typ oděvů spojených s pohřebními ceremoniemi má i na dnešní formal wear. Zajímavé téma si vybrala i Žofie Soldánová –— v HapSen si pohrála s požitkem nejen vizuálním, ale také haptickým. Zkombinovala nejrůznější materiály, textury a detaily v modelech, které byste si jistě i vy chtěli na živo osahat. Tradice a inovace se propojila v práci Tomáše Maliňáka, který odkázal na tvorbu šitou na míru i budoucnost. Tu konkrétně tento autor vidí v nových materiálech a jejich symbióze s tradičními střihy. Nadsázka a radost z tvorby čišela z kolekce 5 more minutes od Anny Čarbačeské. Zvolila ódu na prošívanou bundu a zaměřila se na její funkci: ovšem nejen tu outdoorovou a praktickou, ale také hravou a snovou. Její kabáty vypadaly jako peřinky a vysílaly jasný vzkaz: není nic lepšího než si ještě pět minut poležet v posteli. Nezbývá než souhlasit.
Vogue
Doporučuje

Vogue Leaders
Autentická realita je pro mně důležitým zdrojem inspirace, říká kostýmní výtvarnice Laura Štorcelová
Monika Sládková14. 12. 2025
Vogue Leaders
Jak šaty spojují svět módy a filantropie. Příběh projektu The Dress, spolupráce mezi Be Charity a Vogue CS
Klára Antošová10. 12. 2025
Doplňky
