Móda

Zpochybňování jako designérský přístup, značka STAMM vyhrála Zalando Sustainability Award

Udržitelná móda nemusí vypadat stále stejně. Letošní zimní edice kodaňského týdne módy nabídla tři finalisty se třemi různými vizemi.
„Tohle stehování, tomu se v češtině říká žabičkování,“ obracím se na kolegyni. „Vážně? V polštině taky,“ směje se. Na jednom ze štednrů dnešního re-see těsně před vyhlášením výsledků Zalando Sustainability Award v Kodani obdivujeme řemeslně propracovanou kolekci ukrajinské návrhářky Tatiany Chumak, která tvoří pod vlastní značkou TG Botanical. Její show jsem dnes viděl naživo, zaujala mě. Právě zmíněným žabičkováním dokázala vytvořit velmi důmyslné záhyby, takže se proporce ve zdánlivě obyčejných úpletech zdály být narušené, jako kdyby je sama autorka zpochybňovala. Skvělá práce. Označuji si favorita. V klání o získání titulu značky, která to s udržitelnou módou myslí nejupřímněji, se Tatiana utkává ještě s dalšími dvěma zkušenými tvůrci. 
Selama Fessahaye netřeba dlouze představovat. Exstylista Beyoncé a rappera Lila Nase X je Vasilijem Kandinským současné instagramové módy. Barvy se vrství na barvy a tvary na tvary bez pravidel a určení. Je to dobře? Je to špatně? Lze to vůbec rozsoudit? Ne! Selam vždy soupeří jen sám se sebou. Větší, velkolepější, výraznější, diverznější… Jeho vkus nemusí být tím pravým ořechovým pro všechny. Fanouškům umírněnějších estetických proudů při pohledu na jeho show bezesporu krvácejí oči. U Selama si ale pozorovatel musí považovat nenapodobitelnou svébytnost.   
Foto: Courtesy of STAMM
Elisabeth Stamm
Elisabeth Stamm – s autorskou a lakonicky nazvanou značkou STAMM – není v módě žádným nováčkem. Když žila v Číně, započala svůj první projekt s názvem AA Spectrum. Outdoorový gear měl vytvářet mosty mezi kontinenty i lidmi. S týmem v Tokiu, Šanghaji i Kodani tlumočilo studio AA Spectrum udržitelnost i v regionech, pro které není příznačný udržitelný způsob myšlení. Ve svém malém kodaňském ateliéru si však Elisabeth uvědomila, že pokud chce upřímně změnit charakter módy, musí si nejdříve sama zkusit, kam až je schopna zajít, a pak teprve učit, motivovat či mentorovat ostatní. A tak v době pandemie založila značku STAMM. Kolekce, kterou představila v Kodani v úterý, je jiná a svým způsobem i v něčem podobná těm, co Elisabeth tvořila pro AA Spectrum. 
Tvorbu zasazuje do prostředí etnicky i kulturně rozmanitých komunit, od nichž si půjčuje charakteristické prvky a díky specifické barevnosti, materiálovým kombinacím a stylingu je kompletuje v celku, který jako by připomínal svět, v němž původ nebo vyznání nehrají žádnou roli. Svět, který je zresetovaný. Svět postapokalyptický. Svět, jehož představou se teď rádi ukájíme skrze nejen seriálové vyprávění. Navíc její styl, zdá se, zpochybňuje gender, národnostní příslušnost i společenský status oděvu. 
Právě Elisabeth Stamm nakonec zvítězila a stala se v pořadí už pátou výherkyní Zalando Sustainability Award. „Vždycky si vyhodnocujeme hned několik důležitých kritérií. Například z jakého materiálu je kolekce vytvořená, koukáme se na dodavatele a pak v těchto kategoriích udělujeme známky a vyhodnocujeme,“ přiblížila proces rozhodování poroty Cecilie Thorsmark, generální ředitelka kodaňského týdne módy. „Každý ročník je pestřejší a dokazujeme, že udržitelná móda nemusí vypadat pokaždé stejně,“ doplnila Laura Coppen, klíčová osobnost přímo v ústředí on-line nákupní galerie Zalando, která se stará o cirkularitu.  
„Nějak vnitřně jsem se sama sobě zavázala, že mě samotnou musí má práce převyšovat. Zároveň musí být zakořeněná v mém skutečném já. Inspiraci proto nehledám příliš pracně, snažím se znát svůj vnitřní rámec, to, co mám ráda, nesmím si nic nutit. Hudba, energie, konverzace a knihy se pak v mém světě spojují v jedno,“ doplňuje na konto inspirací výherkyně. „V kolekci AW23 jsme pracovali s kapokem jako výplňovým materiálem, který nahrazuje živočišná vlákna. Použili jsme také recyklované prachové peří (RDS), Dupont™ Sorona® a také regenerativní a organickou bavlnu. Samozřejmostí je recyklovaná kůže. Naše textilie jsou ručně tkané a ručně barvené přírodními barvivy,“ dodává k technologickému procesu Elisabeth.