Móda#VogueVerdict: MBPFW, den třetí. Van Graaf a Vanda Janda
Jan Boublík12. 4. 2022
Poslední den pražských módních přehlídek patřil sex-appealu. Jak moc se tvůrci otevírají soudobým tendencím, které akcentují tělesnost?
Přehlídka Van Graaf představila nové návrháře. Pozor ne talenty, ne studenty, ale návrháře. Sice je už známe z minulosti coby nadějné studenty, ale teď se svým úsilím snaží etablovat mezi pravidelné přispívatele do každoroční sbírky aktuálních kolekcí z Česka a Slovenska.
Foto: ARTHUR KOFF / MBPFW Mezi nimi i Tomáš Němec od počátku náš favorit. V kolekci, se kterou zaujal porotu Van Graaf Junior Talent, se nechal inspirovat filmem Lux Aeterna Gaspara Noeho. Tomáš je skvělý technolog, umí vidět vizi od první skici až po finální tvar. Už v minulosti dokázal k životu přivést smělé abstraktní formy. Dělá tak s rozvahou, ale i nerdovským zápalem genzetkaře.
Svým odhodláním pracovat s abstraktními vrstvami pleteniny zaujala i studentka z Liberce Vendula Menšíková. S deadstockem pracuje už s naprostou samozřejmostí a navozuje tak pocit, že jsme připraveni vnímat posuny estetiky k recyklační kultuře.
Večer patřil Vandě Jandě, její sázka na estetický rámec je bezbřehá. Její móda je informací. Když ji přijmete, jasně dáte okolí vědět, kým jste a proč tak činíte. Vandiny kolekce vznikají účelově, to však není špatně. Je to princip dávno zapomenutý, schován pod nánosy intelektuálního marastu, kterým jsme si zvykli módu, za určitých okolností zcela komerční záležitost, balit do vznešeného celofánu. Vanda útočí na smysly a připomíná, že móda se má nosit, ne nad ní přemýšlet.
Foto: ARTHUR KOFF / MBPFW Všechny nedělní přehlídky ale měly jedno společné: sex. V těchto kolekcích se má svádět a dovádět. Je to příjemná změna oproti hloubavým konceptům z minula a také důkaz, že se ve své práci návrháři posouvají dál. Vytvořit reálný produkt, který chceme nosit, tak, abychom v něm vypadali sexy, je ve skutečnosti daleko těžší než konceptuální mundúr.