Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Design

Vogue Nominee 2025: Anna Rusínová a šperk jako živý příběh

Jan Boublík12. 9. 2025
Anna Rusínová, absolventka ateliéru K.O.V. na pražské UMPRUM, přetváří šperk v nositele emocí a příběhů. Její tvorba osciluje mezi historickými odkazy, organickými formami a vlivy digitální kultury, čímž vytváří objekty, které rezonují nostalgií i současností. Anna se nebojí experimentovat s materiály, jako je kov, latex či měď, a její práce často překračuje hranice tradičního šperku směrem k sochařským objektům.
Autor: Anna Rusínová
Foto: Anna Rusínová

Vyberte moment z posledního roku, který nejvíce definoval vaši práci.

Poslední rok vnímám trochu jinak než kalendářní, trvá už od mé diplomové práce, takže teď trochu přesluhuje. Mám pocit, že se dlouho odvíjel právě od diplomky, která se mnou ještě dlouho zůstala. Další pak byl pobyt na stáži v Paříži. Nejde tedy o jeden moment, ale spíš celé období. Myslím, že obě dvě události na mě mají v mojí současné praxi velký vliv.

Popište motiv, nápad nebo gesto, jež se ve vaší tvorbě vrací znovu a znovu.

Po vizuální stránce je to určité vrstvení a možná i nevyhýbání se složitosti třeba ve tvarech a motivech. Ve šperku je pro mě hodně důležitý motiv dotýkanosti. Šperk je pro mě živý a zhmotněný symbol, kterému by měla být věnována velká míra pozornosti. Často přemýšlím právě nad časem nebo energií do nich vložených nejenom mnou jako autorem, ale hlavně jejich majitelem.
Autor: Anna Rusínová
Foto: Anna Rusínová

Vzpomínáte si na chvíli, kdy vaše práce rezonovala s ostatními víc než kdy předtím?

I don’t want to toot my own horn. Nechtěla bych asi vyzdvihovat něco konkrétního. Nejvzácnější pro mě pořád je, když za mnou přijde někdo s mým šperkem, který věrně nosí. Dokáže mě to často dojmout. Vnímám to jako přeměnu toho objektu z dekorace na osobní talisman nebo průvodce, čehož si hrozně moc vážím.

Jaký vědomý risk jste ve své tvorbě podstoupila a k jakému výsledku vedl?

Ten asi leží ve výraznosti mých šperků a taky v tom, že se občas věnuji i objektům, které přesahují klasickou definici šperku. K jakému výsledku to povede, se ještě uvidí. 
Autor: Anna Rusínová
Foto: Anna Rusínová

Co vás v posledních měsících nejvíce inspirovalo a proč právě teď?

Hodně mě teď baví přemýšlet nad motivem sběratelství a v té souvislosti o strakách. Myslím, že to jsou tajné spirit animals všech šperkařů. Pracovala jsem s touhle tematikou na projektu pro nizozemskou platformu Current obsession, který by měl být zveřejněn v průběhu podzimu, a ráda bych toto téma rozvíjela dále.

Kde pro vás leží hranice, za kterou byste svou práci nikdy neposunula? Proč?

Tuhle hranici jsem před pár lety jednou překročila a pomohlo mi to si ji vlastně definovat. Hrozně mě lákalo dělat grillz. Párkrát jsem to zkusila, ale cítila jsem se u toho nepatřičně, tak jsem se rozhodla je nedělat. Došlo mi, že některé věci mi nepřináleží. Beru tenhle konkrétní předmět jako badge of honor, kterou je nutné si vysloužit a která s sebou nese spoustu historie a významů, nejde jenom o blýskavou ozdůbku. 

Představte si, že váš příští projekt nemá žádné limity – finanční, technické ani časové. Jak by vypadal?

Obrovský, lesklý, těžký a úplně všude.
Autor: Anna Rusínová
Foto: Anna Rusínová