Móda

#MensFashionWeek: Kanye West efekt v Miláně, z opatrnosti se zvou jepičí celebrity

Výrazné celebrity už netáhnou. Každou chvíli je totiž někdo může zrušit. Značky a návrháři teď už vědí, že dosah takzvané cancel culture není radno podceňovat, a tak zvou sezonní celebrity, které odehrají svou roli a – pokud možno – co nejrychleji zmizí. Letošní pánský fashion week v Miláně šel příkladem. 
Sabrinu Impacciatore možná neznáte, ale Valentinu, neurotickou, nešťastně zakoukanou a lesbickou recepční ze sicilské pobočky hotelu Bílý lotus, kterou Sabrina ve stejnojmenném seriálu ztvárnila, asi milujete. Kdo ne. Mike White, tvůrce série, našel recept, jak zbořit internet. (Mimo jiné, když vložil Jennifer Coolidge do úst repliku o vražedných gayích. Asi vám ji nemusím přibližovat. Nedávno jsem se přesvědčil, že ji znají i ti, co seriál neviděli.)
Když procházím Instagram a sleduji výstupy z pánského týdne módy, vidím Sabrinu těsně po přehlídce JW Andersona. Zdá se, že nevystoupila z role. V doprovodu režiséra Luca Guadagnina se jí redaktoři Vogue Italia ptají na několik otázek. Otázky ani odpovědi nehrají roli. Spíš ten výstup. PR oddělení Andersona si nepozvalo Sabrinu, ale Valentinu. To ilustruje i příspěvek na StyleNotCome, který k přítomnosti herečky na show také referuje skrze jméno její postavy ze seriálu. 
Jedná se o bezpečnou volbu. Valentina existuje jen v záběrech, v příběhu, a to fiktivním. Půjčit si ji do reality funguje. Je to totiž pouhý převlek, jen tak ji z ničeho nenařknete, neobviníte, nezrušíte. Protože až tohle všechno skoční, bude zas existovat jen v příběhu. Podobným výkonem se pak zase na Pradě vytáhl Manu Rios, herec, který se blýskl v sérii Elita. A Bílý Lotus na přehlídce Armani ještě zastoupil Will Sharpe (taky se držel charakteru své postavy ze seriálu) a Theo James na Fendi.
Říkat tomu můžeme Kanye West efekt. Protože úzké partnerství, které hudebníka od počátku pojilo s Demnou, se nakonec při společenském rozkládání jeho kontroverzí jevilo pro Balenciagu jako velmi ohrožující. A to nikdo nechce, veřejné omluvy, vysvětlování a prohlášení jsou pracná, skoro abyste na ně najali textového specialistu a vůbec přiznat chybu je v dnešním světě těžké, terč na zádech vždy přiláká víc predátorů. Na pánském týdnu módy v Miláně se tak zatím zdá, že příliš výrazné osobnosti nemusí průmyslu pomáhat, naopak představují hrozby, a tak je lepší zvát buď hvězdy, které nemají aspirace rváčů za svou rozporuplnou pravdu, nebo si půjčovat seriálové postavy. 
Jedná se o společenský trend formující se úzkostnou opatrností ve hyperkorektním světě sociálních médií, nebo jen o náhodnou selekci PR týmů? Víc se možná dozvíme v Paříži.