Móda

Kodaň hoří dobře aneb postřehy z CPHFW S/S 2024

Heliot Emil podpálil město. Otevřel butik a uspořádal party, kde se sešel celý fashion week. A výherkyně Zalando Visionary Award, Paolina Russo, ale i Stine Goya a Tetyana Chumak přivedly pozornost k tématu ženské emancipace. 
Foto: Vogue CS
V Kodani to vře, i když zrovna prší. „Omlouvám se za to počasí.“ Baristka v CUB Coffee baru, který je na dohled od Christianborgu, mi podává hrneček s provinilým výrazem. To mi vyráží dech, přílišná zdvořilost Dány většinou obtěžuje. Pak z jejích úst během hovoru s kolegou slyším polštinu. Když se mě ptala, zda jsem tu na návštěvě, pouze jsem přikývl, teď chci vyhrknout, že pocházím z Prahy. Ale ovládnu se. Nejen ve službách je polština v Kodani slyšet stále častěji. Ohrožování práv a svobod některých skupin v Polsku děsí spoustu mladých lidí, kteří hledají útočiště na severu. A v Dánsku svobodu milují. Až se zdá, že se jí tu během týdne módy daří ještě víc. 
Novou estetiku se ve svých kolekcích snaží prosadit ukrajinská značka TG Botanical, návrhářka Tetyana Chumak používá jen konopí, len a organickou bavlnu. Suroviny, které by byla schopna si sama vypěstovat na polích. Barví pouze pigmentem květů žaludu, cibulových slupek a kávových zrn. Takřka rolnickou kolekci předvádí pod mostem, kde přítmí rozráží barvy oděvů. 
Soundtrack výrazné přehlídky Saks Potts narušuje šum – šum od moře (modelky se před hosty promenádují na betonovém chodníku na pobřeží), šum dešťových kapek dopadajících na deštníky hostů i šum projíždějících aut. Je zajímavé sledovat oděvy, jak podléhají vlhku. Promáčené části řasených střihů neztrácejí nic ze své barevné sytosti, kterou u Saks Potts oslavují kýč. Některé stylingy jsou nesourodé, zahrnují mnoho nelíbivých hnědých odstínů, připomínají kolekce Prada z 90. let. Modelky mají u pasu pouzdra z recyklovaného plastu na průkazové kartičky a místo pásku kusy lana. Směs někdy připomíná skládku. Ale v tom je podstata uvažování, na které by se měla adaptovat většina značek. Je třeba pracovat se zdroji, které máme, tím nejcennějším se v módě stává odpad. V tom byla kolekce Saks Potts nejpřesvědčivější. 
V Kodani roste obliba živých vystoupení před přehlídkami, a to i v jejich průběhu. Housle a zpěv doprovodily show značek Lovechild 1979 a Gestuz. Zatímco u Lovechild zklamali konvenční scandi estetikou, dánská verze Hermés, Gestuz, překvapila vyzrálým kompromisem mezi konceptuálním přístupem a luxusním provedením. Obřadnost obou eventů napovídá, že v Kodani přecházejí od neformálního stylu prezentací k velkolepému. A napodobování formátů pařížského týdne módy připomíná i show Henrika Vibskova, která neopouští jistou pozici dánské designérské legendy. 
Pravou dánskou kulturu, navíc i s hostinou, naopak nabídla přehlídka Stine Goya. Show v ulici Østervold přivítala hosty tabulí s naturálními víny, želé dortíky a stolovací výbavou od místní sklářky Helle Mardahli. Inspirace kolekce vycházela ze šatníku obyvatel Eckersbergsgadu, jedné z rezidentních čtvrtí Kodaně, která je známá esenciálním hygge životním stylem. Takovou přehlídku nemohl zakončit nikdo jiný než Helena Christensen. 
Tématy, jakými jsou kýč, dánská autenticita i hrdost, pak rezonuje podobný leitmotiv. Ženská emancipace! V Kodani se nebojí přebít líbivost nezvyklým stylingem, střihy, které ve finiších neodpovídají komerčně luxusnímu zpracování. A taky se zdejší kolekce svými schématy i castingem nebojí bojovat s předsudky vůči genderu nebo sexuálním menšinám.