Móda

Virginie Viard o prvním setkání s Karlem Lagerfeldem i nové kolekci

Kreativní ředitelka značky Chanel není ženou mnoha slov. Jak ale říká její kamarádka, modelka a producentka Caroline de Maigret: „Konverzace s ní jsou přesným opakem small talku. Neumí nic předstírat.“

Plachá a cílevědomá

Pro Karla Lagerfelda byla „pravou i levou rukou“. Po jeho smrti v únoru 2019 se stala kreativní ředitelkou značky a převzala vedení s takovou elegancí, která připomíná propracované róby z legendárních haute couture ateliérů. Nikdo nečekal, že by uzavřená rodina Wertheimerů, kteří značku Chanel vlastní, zvolila jako nástupce Karla Lagerfelda další velké jméno jenom kvůli wow efektu. Místo toho dala přednost zkušenostem a odborným znalostem. Koneckonců Virginii přivedl do Chanelu právě Lagerfeld. Pracovala po jeho boku od roku 1987. Na konci dvou posledních přehlídek s ním dokonce vyšla na molo.  
Živě si vybavuje svou první přehlídku Chanel haute couture, která se konala koncem 80. let a kam ji vzal otec rodinného přítele. Celá kolekce byla o výrazných kloboucích a rukavicích. Na mole se procházely modelky jako Inès de la Fressange a Marpessa Hennink.
Stojí ve stínu Coco a Karla, dvou z nejpůsobivějších návrhářů 20. a 21. století. Viard je naproti tomu plachá. „Místo tlachání má ráda činy. A také odlišnost, sama se svým způsobem odlišuje od ostatních,“ prohlásila o ní Kristen Stewart, ambasadorka značky Chanel. 
Narodila se ve francouzském Lyonu. Její rodiče jsou oba doktoři. Když její otec získal nové místo v městské nemocnici, přestěhovali se do Dijonu. Někdy své rodiče doprovázela do nemocnice, převlečená za zdravotní sestru, aby povzbudila pacienty na oddělení, ale nikdy netoužila po tom stát se lékařkou a jít ve stopách svých rodičů. Móda je podle jejích slov jednodušší. 
Ve dvaceti letech si s kamarádkou založila vlastní značku Nirvana. Modely vyráběly z látek z továren na textil jejího dědečka. Ve střizích se zdokonalila až později v místní módní škole. Pracovala také v obchodě s bižuterií. „Nikdy jsem nic neprodávala. Bála jsem se zákazníků, ale měla jsem na starosti vizuální stránku obchodu a každý týden předělávala výlohy.“

První setkání s Karlem

Netrvalo dlouho a Viard se přestěhovala do Paříže. Prostřednictvím své spolubydlící Lyonny získala stáž u Jacqueline de Ribes, která se rozhodla založit vlastní značku. „Pracovala jsem v jejím bytě. Všechny látky byly položené na posteli a stroje byly v koupelně.“
Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Karl Lagerfeld a Virginie Viard na přehlídce Chanel jaro - léto 2019 v pařížském Grand Palais, říjen 2018
Foto: Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images
Virginie Viard a Karl Lagerfeld na přehlídce Chanel Cruise 2018/2019 v pařížském Grand Palais, květen 2018
Později se stala asistentkou návrhářky kostýmů Dominique Borg. Její rodina se mezitím přestěhovala do venkovského domu v Burgundsku. Za souseda měli osobního asistenta monackého knížete, který brzy potkal Karla Lagerfelda a přímo se ho zeptal, jestli nehledá stážistku. Viard nakonec přijal během pohovoru Gilles Dufour.
„Karl se mě okamžitě ptal na můj názor. Byla jsem z toho v rozpacích,“ vzpomíná. Krátká stáž se nakonec proměnila v práci na plný úvazek. V té době bylo v týmu jen pár lidí. „Mojí jedinou šancí bylo, že se nikdo nevěnoval vyšívání.“ Začala proto spolupracovat s Françoisem Lesageem, který měl na starosti dílnu se specializací na složité výšivky. „Musela jsem být hodně diplomatická. Měl velké ego, stejně jako Karl.“

Od neoprenu k romantice

V roce 1992 se Karl vrátil ke značce Chloé, kde působil až do roku 1982, kdy nastoupil do Chanelu. Do týmu si přizval spoustu žen, mezi nimi také Virginii Viard. „Ať už děláte cokoliv, obklopte se spoustou žen,“ říkával. 
„Nikdy jsem nenosila Chanel, ani když jsem tam pracovala,“ prohlásila Viard během rozhovoru pro Vogue. Dávala přednost návrhářům, jako jsou Sybilla, Helmut Lang, John Galliano a Martin Margiela. Inspiraci pro kolekce Chloé hledala na bleším trhu. Karl většinou do ateliéru dorazil až v pozdních večerních hodinách. „Přes den pracoval pro Chanel a vlastní značku.“ Navrhovali společně a pouštěli si songy od Red Hot Chili Peppers. Oba milovali rock. Na konci 90. let se Karl rozhodl přesunout Virginii zpět do Chanelu. „Jediná věc, kterou jsem chtěla, bylo zůstat s Karlem. Nebyla to ale zrovna nejlepší doba na návrat do Chanelu. Karl chtěl všechno z neoprenu. Neopren a Chanel? Otřesné! Snažila jsem se ho přimět vrátit k romantice a tvídu.“
Foto: Benoît Peverelli
Chanel jaro–⁠léto 2021
Foto: Benoît Peverelli
Chanel jaro–⁠léto 2021
Foto: Benoît Peverelli
Chanel jaro–⁠léto 2021
Virginie miluje luxus a poctivé řemeslo. Nikdy však neopomíjí praktičnost. Karl se nikdy neohlížel do minulosti. Virginie se naproti tomu ráda inspiruje minulostí a snaží se oděvy přetvořit do aktuálnější podoby. Nikdy to nepůsobí jako replika. 

Nový začátek

Jak moc se Virginii Viard změnil život? „Pořád jenom pracuji. Je to jako kdyby mi moji prarodiče dali svou továrnu na výrobu látek a já chtěla být nejlepší na světě. Chci, aby na mě byli pyšní. Často se ptám sama sebe: 'Karle, co si o tomhle myslíš? Vypadá to dobře?'“
Den před představením ready-to-wear kolekce na jaro 2021 je ateliér Chanel plný žen. Všechny jsou v úzkém kontaktu a Viard chce znát jejich názor. Je zaneprázdněná stylingem a přemýšlí, jestli přidá modelkám do vlasů čelenku podobnou těm ze 30. let nebo perleťově růžovou kabelku do ruky. „Ne všechno sluší všem. Pokud se modelka v oblečení necítí, převléknu ji do něčeho jiného.“
Gabrielle Chanel chtěla být svobodná a žít svůj život naplno. Chtěla být schopná seskočit z koně, tančit jako posedlá a pak jít rovnou do práce. Navrhovala proto pohodlné oblečení. Virginie kráčí stejnou cestou; navrhuje přesně to, po čem všichni právě teď tolik toužíme.