Fashionpedia

Vogue Fashionpedia: baseballová čepice

Americká národní pokrývka hlavy začala svou kariéru jako sluneční clona na baseballovém hřišti. Netrvalo dlouho a oblíbili si ji hudebníci, politici a další celebrity, které chtějí zůstat inkognito. 
Foto: Vince Bucci/Getty Images
Leonardo Di Caprio a Gisele Bündchen, Los Angeles, 2003
Baseballová čepice je v americké kultuře tak všudypřítomná, že ji lze bez přehánění nazvat národním symbolem. Svůj původ odvozuje od klobouků s krempou, které byly populární koncem 19. století, loveckých pokrývek hlavy proslavených díky ilustracím Sherlocka Holmese a jezdeckých, vojenských i jachtařských čapek. Ze začátku se vyráběla z vlny a kůže a nosili ji výhradně hráči baseballu ve druhé půlce 19. století. S počátkem dvacátého se přesunula z hřiště do každodenního šatníku. Dnes je nejen výrazem podpory týmu, ale také módní statement nebo výrazový prostředek. Stačí si vzpomenout na červenou verzi se sloganem Make America Great Again Donalda Trumpa a jeho stoupenců.
Baseball se začal v Americe hrát okolo roku 1800, tehdy se ještě nenosily jednotné čepice, hráči si brali jakékoliv, které jim stínily oči. Někteří dávali přednost slamákům nebo čapkám. V podobě, jak ji známe dnes, se kšiltovka používá od přelomu století. V  90. letech 19. století byly přidány vzduchové průduchy a loga se poprvé objevila v roce 1901, kdy si Detroit Tigers na přední stranu čepice dali obrázek běžícího oranžového tygra. V roce 1903 bylo na kšilt přidáno prošívání, ve dvacátých letech se o něco prodloužil a ve třicátých letech zpevnil. Hlavní část, takzvaná koruna, se ve čtyřicátých letech zvýšila, a tím umožnila větší prostor na reklamu. V roce 2007 hlavní baseballová liga vyměnila standardní vlnu na polyester pro větší pohodlí hráčů.
Zatímco vzhled baseballové čepice se od 50. let významně nezměnil, proměnilo se, jak ji lidé vnímají. Jim Lilliefors, autor knihy Ball Cap Nation: A Journey Through the World of America's National Hat, nabízí několik vysvětlení její rostoucí popularity. S tím, jak televizní vysílání pomohlo baseballu k popularitě, fanoušci se rozhodli ukazovat podporu svým týmům právě skrze čepice. Muži i ženy oceňovali jejich praktičnost, protože stínily obličej proti slunci, a oblíbenost dále rostla. A když si kšiltovky nasadily filmové a televizní hvězdy, jako třeba Tom Selleck v roli Thomase Magnuma v seriálu Magnum, postava MacGyvera ze stejnojmenném seriálu a Tom Cruise v Top Gun, jejich přesun z hřiště na módní mola by stvrzen definitivně. 
Když se baseballová čepice stala mainstreamem, muži i ženy s ní začali zacházet hravě, otáčeli ji kšiltem dozadu nebo z boku jako symbol osobního výrazu. Oblíbili si ji hudebníci, od rapperů, punkových rockerů, zpěváků grunge 90. let až k popovým hvězdám a MTV generaci přelomu milénia. Celebrity stále více používaly kšiltovku jako způsob, jak chránit tvář před paparazzi. A s tím, jak nabírala na popularitě, překročila také hranice. Mladá britská střední třída ji přijala za svou počátkem milénia.
Módní značky jako A.P.C, Burberry, Brunello Cucinelli, Gucci a Kenzo zase přišly s verzí, která ji posunuje do oblasti luxusní módy. Cenová dostupnost běžné baseballového čepice, stejně jako její nadčasovost, pak přispěly k tomu, že je pevnou součástí moderního stylu.