Fashion

MBPFW, den třetí: ženskost může být romantická i lacině sexy

Třetí den pražského fashion weeku se nesl ve znamení ženskosti a ultra feminních siluet, blok Mira Saba a Vandy Jandy byl ukázkou, jak diametrálně odlišně může být toto téma zpracované. Eva Sýkorová Čomborová exkluzivně pro Vogue CS hodnotí další den MBPFW.

Miro Sabo

Sabo se vrátil ke své klasické poloze, která mu nesporně sedí a která mu dává prostor předvést své designérské i krejčovské kvality. Sabo upustil od experimentů se strohými a sportovními liniemi, s nimiž si ještě před časem pohrával, a dobře udělal.
Foto: Martin Štembera
Tato jeho znovuobjevená poloha mu totiž svědčí mnohem víc, je pro něj přirozenější, hladce v ní pluje jako ryba ve vodě, a právě proto má možnost ukázat svůj smysl pro proporci a vysoce estetické cítění. Kdo viděl Sabovou předešlou kolekci, musel si všimnout, že tato aktuální na ni přirozeně navazovala a dále ji rozpracovala, což vyústilo do povedených a vysloveně půvabných 15 looků. Ve všech bylo možné vidět Sabovu inklinaci k historizujícím tématům, siluety či vzory byly zpracovány v hedvábném taftu, žakáru a bavlně v různých délkách od mini po dlouhé až ke kotníkům. 
Společným jmenovatelem byl odkaz na baroko až rokoko, který se promítl do balonových rukávů na halenkách či dlouhých šatech, kde je místo klasického ukotvení nechal volně padnout až na horní část rukou. Looky v romantizujících a subtilních tónech pastelově růžové, blankytně modré a šedé střídala černá či elektrická modrá efektně dozdobená krémovým krajkovým lemem. Sjednocujícím prvkem celé kolekce byly dlouhé šátky uvázané kolem krku do oversize mašlí, které byly rafinovaně umístěné na zadní části šatů, což jim dodalo elegantní pohyb a jen umocnilo jejich éteričnost. 
Sabova kolekce byla variací na jedno a to samé téma, byla homogenní a výborně vybalancovaná. Siluety, jakkoliv jasně evokující doby dávno minulé, byly zpracovány do absolutně aktuální a nositelné podoby, což publikum na závěr ocenilo zvýšenou mírou souhlasného šumu a potlesku. Nutno objektivně zhodnotit, že přehlídka Mira Saba byla zatím jednou z nejlepších tohoto fashion weeku, a pokud ve své tvorbě nebude zbytečně experimentovat, má potenciál stát se jedním z favoritů současné česko-slovenské módní scény. 

Vanda Janda

Jiné pojetí na téma ženskost publiku předvedla modelka, influencerka a designérka Vanda Janda, známá svým smyslem pro excentričnost a exhibicionismus, kterému ani včera nezůstala nic dlužná. Modely byly nabité sexem, promítlo se v nich mnoho moderních obrazů, které dnes a denně vídáme na sociálních sítích, zejména na Instagramu. 
Foto: Martin Štembera
Velké brigadýrky, leopardí vzory, ultra krátké sexy sukně s odhalenými podvazky. Použití peří silně evokovalo Pradu, velké tylové róby s ultra přehnaným objemem jsme už mnohokrát viděli jinde, pokrývky hlavy připomínající gigantické odkvetlé pampelišky byly humorné, nakonec asi jako celá kolekce. Vanda Janda má evidentně ráda pozornost a ani se tím netají. Není to designérka v pravém slova smyslu, člověk se chvílemi nemůže ubránit otázce, zda to myslí vážně, nebo si jen hraje. 
Její modely mají místy vtip i moment překvapení, mnohem častěji však sklouzávají do kýče, což však neznamená, že si tato její poloha nenajde publikum, naopak. Vanda Janda předvedla ve své kolekci ducha dnešní doby, který je často hlučný, lacině sexy a in your face, je to odraz časů a společenských fenomenů, ve kterých žijeme. For the sake of the joke of it: why not? 

Blažek

Kdo přišel na přehlídku této tradiční české značky s očekáváním, že uvidí selekci klasické (a často nudné) pánské konfekce, hned při prvním looku se musel překvapeně probrat. Při naléhavém zpěvu Sinead O’Connor se do prostoru jeden po druhém vydal zástup modelů, kteří ztvárnili ducha kolekce s nekompromisní strohostí a až statickým projevem a kteří místy připomínali humanoidy z továrny na stroje. 
Foto: Martin Štembera
Barevná škála čerpající ze skandinávské rané renesance nebyla o nic méně minimalistická, pohybovala se zejména v černé, tmavě modré a šedivé. Klasické slim fit siluety byly umně pozdviženy rafinovaným vrstvením, za pozornost stály i různé detaily jako popruhy umístěné na torzech či stuhy visící z rukávů a pod saky. Velmi originální bylo i použití polonávleků, které zakrývaly boty, a prodlužovaly tak linii kalhot, nebo rukávníků, jaké používali úředníci a krejčí minulého století, či odkaz na vznik značky promítnutý do čísla 1992 na holém těle modelů. 
Přehlídka oděvní značky Blažek byla skvělým důkazem, že když je součástí kreativity geniální styling, všechno lze přetransformovat do originální a sebevědomé módní výpovědi.