Doplňky

Ilaria Icardi: Nemám ráda, když jsou věci přehnaně promyšlené

Ilaria Icardi v listopadu 2020 učinila odvážné rozhodnutí – zúročila dva roky plánování a během pandemie založila vlastní značku šperků. Podívejte se jako první na její novou kolekci Series 02 a přečtěte si o tom, jaká byla spolupráce s Phoebe Philo a proč se vyplatí riskovat.

Co vám dala práce pro značky jako Céline a Yves Saint Laurent?

U Yves Saint Laurent jsem pracovala pod vedením Toma Forda i Stefana Pilatiho. Zvláště Stegano byl fascinován Yvesovým životem, takže jsme se opravdu hluboko ponořili do archivů. Phoebe Philo se naopak zabývala vytvářením šatníku pro současné ženy a bylo to poprvé, co jsem zažila tak silnou spolupráci. Prvních pět let jsem pracovala v jejím londýnském studiu jako kreativní ředitelka. Nechtěla, aby se Céline podobala čemukoli z předchozích let, takže jsem začínala od nuly. Původní tým tvořila Phoebe, já a asi deset lidí a všichni jsme pracovali na více pozicích. 

Jaké máte vzpomínky na klenotnictví svého zesnulého otce? 

Vzpomínám, jak jsem jako dítě chodila do otcovy továrny a hrála si s jeho kalkulačkou a psacím strojem Olivetti před obrovskou skříní, kde byly uloženy všechny šperkařské součástky. Začal podnikat se svými bratry, když jim bylo dvacet. Od útlého věku jsem byla obklopena silným podnikatelským duchem. Byli své práci opravdu oddaní. Podnik se během dvou desetiletí rozrostl a v osmdesátých letech otevřeli ještě větší továrnu.

Přivedly vás právě tyto zkušenosti k tomu, že jste se sama začala věnovat designu šperků?

Otec mě požádal, abych se přidala do rodinné firmy, ale mou první reakcí byl útěk. Proto jsem na začátku 90. let studovala módní návrhářství na univerzitě Istituto Marangoni v Miláně a pak jsem se přestěhovala do Londýna, abych se naučila anglicky. Ale šperky jsem měla vždycky ráda, protože jsem si pořád vyráběla kousky pro sebe z drobností, které jsem sbírala. Poté, co můj otec v roce 2016 zemřel, jsem se snažila dát vše dohromady, jeho archiv, věci, které jsme spolu navrhli a které nikdy nebyly vyrobeny. Byla to síla vycházející z mého nitra. Je zvláštní, že se po tolika letech z navrhování šperků stala moje kariéra.

Jaká jsou hlavní témata a inspirace vaší druhé kolekce?

Chtěla jsem prosadit eklektický přístup. Rozložit něco, co už existuje, a spojit to s něčím nečekaným. Pro sérii 02 jsem vytvořila velký zlatý řetízek s hodinami, který je inspirovaný designem mého otce z 80. let. Ráda nacházím rovnováhu mezi kontrasty.
Foto: Courtesy of Ilaria Icardi
Foto: Courtesy of Ilaria Icardi
Foto: Courtesy of Ilaria Icardi

Jaký je váš výrobní proces?

Málokdy skicuji, a to i při navrhování oblečení. Hodně si píšu do sešitu, kam si ukládám nasbírané fotky. Pracuji ve 3D, měním proporce a materiály.

Snažíte se minimalizovat dopad na životní prostředí?

Na všem, co vyrábíme, úzce spolupracujeme s dodavateli, abychom se ujistili, že vše pochází z co nejudržitelnějších zdrojů. Prsteny, které můj otec původně vyráběl z korálů, byly nahrazeny karneolem. Využívám také více recyklovaného zlata.

Máte nějaké tipy, jak správně kombinovat šperky?

Nemám ráda, když jsou věci přehnaně promyšlené. Nosím prsteny s přívěskem a náhrdelníkem, které spolu neladí. Veškeré oblečení na focení v kampani pro sérii 02 bylo moje vlastní, takže se jedná o hodně osobní projekt.

Na co chcete, aby lidé mysleli, když si koupí některý z vašich šperků?

Ráda bych, aby se zajímali o jejich historii. Aby pochopili, že je mohou kombinovat s věcmi, které už vlastní, aby nakupovali s úmyslem předat je dalším generacím. Chci být jako rodinný klenotník, ke kterému chodíte s babiččinými šperky, aby je upravil. Proto jsme dbali i na detaily včetně obalů, které jsou vyrobeny z recyklovaných bavlněných košil a ušité krejčím v Londýně. Hodně cestuji, takže přemýšlím i o tom, jak lidé své šperky přepravují.