DoplňkyPokud hledáte nejstylovější brýle ve městě, musíte na Letnou
Jana Patočková22. 6. 2024
Ponořte se do prostor nového stylového butiku s brýlemi, kde si můžete vybrat z limitovaných kolekcí zahraničních niche značek nebo se svěřit do péče Kahotski Eyewear – nové značky, kterou tvoří manželé Pavel a Nastassia Kahotski.
Moje máma brýle nosí celý život, a tak už vím, že jedna z módních pouček, které se na rozdíl od mnohých jiných vyplatí držet, zní, že na brýlích se nemá šetřit. Jsou totiž kombinací korekční pomůcky a také designu a módy. Dioptrické brýle potřebujeme každý den, jde o součást našich outfitů, ale také identity. Z toho důvodu je fajn myslet na brýle jako na investici – zohlednit materiály, tvar, lehkost a především to, co o vás brýle budou říkat. Budou kontrastním kontrapunktem vašich outfitů, nebo s nimi nenápadně splynou? To všechno vám nově pomůžou vyladit k dokonalosti v butiku Kahotski Eyewear Studio. Najdete zde nejen ty nejstylovější brýle od nezávislých tvůrců a tvůrkyň v malých a často limitovaných edicích se špičkovými skly, ale nechybí tu ani česká značka právě manželů Kahotských. Ti nově stojí za stejnojmennou značkou Kahotski Eyewear, brýlové divize šperkařky Nastassii Aleinikavy, která se oddělila. Kahotski Eyewear tvoří nejen sama Nastassia, ale také její manžel Pavel Kahotski, který se výrobě brýlí věnuje od roku 2017. Při příležitosti slavnostního openingu nového butiku s interiérem od studia IHOR jsme tento sympatický pár vyzpovídali.
Nastassio, vy se designu brýlí věnujete už pěknou řádku let a troufám si říct, že na českém trhu jste průkopnice. Jak dlouhá byla cesta od navrhování po vlastní obchod a co všechno tomuto finálnímu kroku předcházelo?
Vyráběla jsem kolekci brýlí jako svoji diplomovou práci na UMPRUM v ateliéru K.O.V. pod vedením Evy Eisler. V roce 2015 jsem pak představila první kolekci brýlí na Designbloku. A na tu dobu dobu to asi bylo průkopnické – uváděla jsem ji jako kolekci šperků. Motto kolekce znělo: Brýle jako šperk – šperk jako příběh. Používáme
ho dodnes. Po několika letech jsem se kvůli nemoci už nemohla brýlím naplno věnovat a od roku 2017 se výrobě a designu brýlí výhradně věnuje můj manžel Pavel. Vymyslel nový koncept a dotáhl výrobu do high-end kvality. Teď se zabýváme hlavně navrhováním a výrobou individuálních designů, zároveň každý rok připravujeme zajímavou kolekci na Designblok. Příští rok uplyne 10 let od naší první účasti na festivalu a moc se těšíme, že tam výročí pěkně oslavíme!
Navrhování brýlí na míru vyžaduje několik schůzek a přesné porozumění požadavkům klienta. Dosavadní provoz v showroomu Charaktery Pavlovi přestal tolik vyhovovat, chtěl zlepšit servis a začal hledat možnosti, jak toho dosáhnout. Navíc začal studovat obor oční optik na střední zdravotnické škole a prošel rekvalifikačním kurzem. V prostorech butiku se může lépe soustředit na klienty a nabídnout jim i kvalitní dioptrické čočky. Cesta byla asi dlouhá, ale vlastní butik byl jejím logickým vyvrcholením, i když nebyl primárním cílem.
V čem se brand Kahotski liší od Nastassie Aleinikavy jako značky?
Hlavní rozdíl je v názvu, Kahotski je i moje občanské jméno. Potřebovali jsme to napravit před publikem a Pavel musel jít konečně s kůží na trh (smích).
Jaké to je podnikat a tvořit v páru? Jakým výzvám musíte čelit a co byste poradili jiným párům nebo třeba přátelům, kteří spolu budují byznys?
My spolu de facto nepodnikáme a tvoříme spolu nakonec docela málo. V praxi se ukázalo, že pro naši rodinu to není úplně bezpečné. Máme trochu jiné tvůrčí postupy a asi ve výsledku i jinou motivaci. Je skvělé, když se ke kolekci šperků Memento Mori nebo Komety přidají i super zajímavé brýle od Pavla. Neseděli jsme ale spolu nad návrhy, jak byste si to možná mohli představit. Teď spolu navíc máme ještě i dvě děti a hlavní výzva je vyřešit, kdo který den půjde do práce. Asi úplně upřímně bych doporučila se s přáteli spíše přátelit, ale nespolupracovat a také je nezaměstnávat. Mění se tím role ve vztahu a o přátele pak klidně můžeme přijít. Platí to i v manželství. Myslím, že jsme se ještě nerozvedli (smích) mimo jiné i díky tomu, že šperkařskou a brýlovou část značky se podařilo na začátku přísně oddělit. Teď si spíše vypomáháme technologicky, Pavel u nás objednává výrobu stříbrných elementů, my zase od Pavla odebíráme acetátové komponenty na šperky nebo voskové modely na CNC frézování. Určitě se najdou páry, kterým společný byznys funguje, nám to tolik neprospívalo.
Nabízíte v butiku také zahraniční značky, např. francouzskou VUE DC nebo dánský Skans Eyewear. Podle čeho jste je vybírali? A podle čeho bychom si dnes měli vybírat brýle?
Ze začátku budeme zastupovat tři značky: francouzskou VUE DC, dánskou Skans Eyewear a berlínskou Veronika Wildgruber Eyewear. Každá značka má úplně jiný příběh, stylizaci a technické parametry. Chtěli jsme mít brandy, které se řadí ke scéně Independent eyewear – autorské nekomerční značky, vyrábějící v nízkých nákladech. Jsou to designové limitky. Zapadají do naší filozofie a měly by doplňovat typy brýlí, které neumíme vyrobit – titanové brýle, brýle z recyklované oceli nebo jednodušší tvary cenově dostupnější, než kdyby se vyráběly u nás. Hlavním parametrem výběru do naší nabídky je kvalita designu a řemeslného zpracování. Lidem, kteří si hledají brýle, bych doporučila nebát se zkoušet. Spousta lidí brýle ani nevyzkouší a hned od pohledu je odmítnou. Je to častá chyba. Když opravdu nevíte, tak se přijďte poradit. Je to jako u kadeřníka: Spoléháte na jeho vkus a zkušenosti, že vás ostříhá dobře.
Jak jste butik koncipovali vizuálně?
Design butiku pro nás navrhovalo Studio IHOR. Chtěli jsme emotivní, trochu netradiční prostor pro optiku. Pracujeme se stylem a imagí klientů a nechceme, aby se u nás cítili jako v ordinaci. Dominantou prostoru jsou nástěnné svítící panelové police, na kterých jsou vystavené brýle. Prostor je doplněn světlem a zrcadlem od Dechem. Bandaska-confetti představuje takovou třešničku na dortu.
Proč právě Letná?
Letos uplyne šest let od založení Design storu Charaktery, a když majitelé hledali nájemníka do uvolněných prostor o dveře vedle, tak jsme měli hned jasno. Je to srdcovka, na Letné bydlíme, dcera chodí za rohem do školky, a dokonce jsme tady bydleli za doby studia na UMPRUMce na kolejích. Letná a Holešovice je dynamicky se rozvíjející čtvrť. Myslím, že má obrovský potenciál do budoucna.
Foto: Vojta Veskrna
Manželé Pavel a Nastassia Kahotski
Jaké sluneční brýle jsou nejvíce hot letos v létě a naopak jaký styl podle vás nikdy nevyjde z módy?
Kreativní minimalismus, ať to znamená cokoli, je hot (smích). Pokud chceme nadčasový design, tak to budou variace kulatých brýlí. U žen rozhodně tvar cat-eye: slušel nám v 60. letech, sluší nám i dnes.
Jedna věc, která se o brýlích moc neví nebo neříká, ale měl by ji vědět každý, je…
Občas mám pocit, že lidé zapomínají, že brýle se nosí na obličeji a měli bychom k jejich výběru přistupovat pečlivě a s citem. Také je to skvělý nástroj pro budování image, obzvlášť u veřejně exponovaných osob.