MódaMůže být zástěra tak zajímavá, že byste ji nosili do kanceláře i na party?
Cindy Kerberová9. 10. 2023
Zástěra? Ano, zástěra. Ke kalhotám, na nahé tělo, přes šaty. Nečekaně univerzální kus oblečení, který dokáže proměnit k lepšímu jakýkoliv outfit. Ovšem pod jednou podmínkou.
Foto: courtesy of Karpova
Zástěra. Nenápadný kus oblečení, který po staletí jasně určoval ženám jejich místo – v kuchyni, na zahradě, na poli. Daleko od center dění, kde by mohly rozhodovat, ne-li přímo měnit společnost. Odhození zástěr se stalo symbolem vzpoury a počátkem feministického hnutí. Dnes se zástěra vrací na výsluní, nosí ji celebrity i módní influenceři, kteří si díky tomu zajistili spousty fotek a pozornosti. V jiném kontextu, v nové podobě.
„V různých podobách je zástěra také feministickou výpovědí. Historicky byla vnímána jako symbol jediné možné ženské role. Je nespravedlivé, že se toho od ženy tolik vyžaduje. Rovnováha mezi jejím pracovním a soukromým životem je naprosto narušená. Může být úspěšnou právničkou, a přitom být vázána na domácí práce. Chtěla jsem tento sartoriální kousek představit jako zábavný předmět, který si můžete vzít po práci na večírek nebo uměleckou akci,“ říká Iryna
Karpova, ukrajinská designérka, která na zástěře postavila svou úspěšnou značku.
Když jsem si sama její černou saténovou zástěru s výztuží v oblasti dekoltu vyzkoušela, okamžitě jsem musela uznat, že na tomhle kusu oděvu rozhodně něco je. I když se musím přiznat, že jsem zpočátku netušila, jak ji uvázat, a požádala jsem o instrukce. Bílé tričko a kalhoty se širokými nohavicemi zástěra rázem proměnila ve zcela nový look. „Skvěle se hodí ke kalhotám a nosí se na nahém těle. Dá se také stylovat s džínami a jednoduchou bílou košilí,“ radí návrhářka. Možností se nabízí spousta a překvapivě všechny vypadají dost zábavně a elegantně zároveň. Kdyby mi někdy někdo tvrdil, že si na veřejnost obléknu zástěru, od srdce bych mu vysmála. Ale nikdy neříkejte nikdy.
Foto: courtesy of Karpova
K zástěrám v neutrálních odstínech v těchto dnech přidala také lososově růžovou. „Prostřednictvím zástěrových šatů se snažím zdůrazňovat hodnoty celé značky.
Pink Edition Apron Dress jsme vydali u příležitosti Měsíce boje proti rakovině, celý výtěžek bude věnován charitativní nadaci
Woman Health & Family Planning a jejímu programu psychosociální a zdravotní rehabilitace pro ženy, které prodělaly rakovinu prsu,“ poznamenává k novince
Karpova a rovnou dodává své stylingové tipy: „Lze ji nosit buď k džínům a oversized košili, nebo ke kalhotám s rovnými nohavicemi a klasické košili.“
Nacházím potěšení v tom, když mohu něco zanedbaného přetvořit v cosi krásného a smysluplného.
Čisté linie, experimentální pohled na současnou módu a lehce avantgardní nádech definuje celou značku, která se vedle stylových zástěr soustředí na saka, kabáty, šaty a sukně. Od drsné grunge estetiky se Karpova plynule přesunula k minimalistickým, až geometricky přesným liniím. „V předchozích kolekcích jsme měli roztrhané detaily a nezačištěné lemy, teď zkoumám sílu propracovaných tvarů, které hovoří ve prospěch posílení postavení žen. Při navrhování myslím na seberealizovanou ženu, která rozumí svému stylu, miluje pozornost a ráda vyčnívá z davu. Tvořím pro ženy, které se vyjadřují prostřednictvím oblečení a jednotlivých unikátních detailů a neotřelého designu.“
Vedle důrazu na originální estetiku hledí designérka na ekologii a udržitelnost, které bere vážně, a nespokojí se s greenwashingem. „Nepoužíváme sériovou výrobu, každý kus stříháme individuálně, což nám umožňuje obejít se bez zmetků. V dílně pracuje jen pár lidí, díky tomu mohu plně kontrolovat všechny procesy. Používáme také jedinečné a ekologické materiály. Například pro aktuální kolekci jsme získali omezené zásoby vintage italské lahvově zelené vlny na kabáty, sukně a obleky. Látka je stará více než dvacet let.“
Příběh znovuzrození tradičního oblečení nebo doplňku, podle toho, jak se na zástěru díváte, začíná jako spousta jiných. Iryna si zkusila ušít něco nového pro sebe, vyfotila se na Instagram a vzkazy od ostatních se okamžitě začaly hrnout. „Dospělo to do bodu, kdy jsem začala přemýšlet o podnikání. Na začátku mi hodně pomohla maminka, půjčila mi peníze na látky a šicí stroje,“ popisuje designérka své první krůčky v oboru, o kterém nevěděla prakticky nic. Jen málokdo tuší, že její začátky nebyly ničím jiným než tichým voláním o pomoc.
„Šít oblečení jsem začala ze zoufalství. V předvečer covidové pandemie jsme se s manželem zúčastnili motivačního semináře a rozhodli se radikálně změnit svůj život. Najednou jsme byli bez práce, museli jsme prodat cenné věci jako herní konzoli a sběratelské mince, odstěhovali jsme se k rodičům na malé město,“ popisuje dnes úspěšná návrhářka s mezinárodní klientelou. „Říct, že mi tato situace vadila, by bylo slabé slovo. Byla jsem zvyklá na značkové oblečení a drahé věci.“ Absolventka
Kyiv National Economic University se odhodlala vstoupit do zcela neznámých vod módy v době, kdy se prakticky celý svět uzamkl mezi čtyři stěny a jediným požadovaným oblečení se staly legíny, trička a tepláky.
Foto: courtesy of Karpova
„Neměla jsem žádné zkušenosti, nestudovala jsem a ani nikdo z mého okolí se módou nezabýval. Moji rodiče však měli vlastní firmu, takže podnikání byla jasná věc. Odmala jsem se učila, jak plánovat práci, vyjednávat s dodavateli, delegovat úkoly, a hlavně jak se nevzdávat, když se zrovna nedaří,“ popisuje své začátky na módní scéně, s níž neměla jinou zkušenost než v podobě experimentování s šicím strojem v ateliéru, kde ji coby velmi mladou okolí nebralo vážně. Ovšem i tuto negativní zkušenost přetavila do příležitosti: Místo outsourcování otevřela vlastní dílnu. Odvážný krok, nicméně jak sama říká: „Majitel značky stejně jako každý podnikatel musí být ochoten riskovat.“ Vedle navrhování ručí za celý chod firmy, její rozvoj i finance. K ruce má už jen kreativce starajícího se o správné vizuální vnímání značky a specialistu na sociální sítě. PR řeší skrze externí agenturu
Ready2Wear.Agency. Malý, dynamický tým, do kterého patří také dvě švadleny, funguje jako dobře promazaný stroj, což je vidět na samotných kolekcích i obchodním úspěchu značky.