Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Celebrity

Jan Černý stvořil pro Aňu Geislerovou šaty podle láhví Pilsner Urquell

Jana Patočková4. 7. 2025
59. ročník Filmového festivalu Karlovy Vary právě začíná a co by to bylo za úvodní červený koberec, kdyby na něm chyběla herečka Aňa Geislerová. Tentokrát si oblékla model z dílny Jana Černého, který se pro tuto příležitost spojil s Pilsner Urquell. Vznikly tak šaty, které připomínají české národní dědictví, totiž pivo. Tedy spíše elegantní pivní láhev.
Aňa Geislerová a Jan Černý
Foto: Matúš Toth
Aňa Geislerová a Jan Černý
Šaty jako skleněná pivní láhev. Právě tento objekt se stal inspirací módnímu tvůrci Janovi Černému, který ve spolupráci se sklárnou Moser stvořil róbu, již na zahájení letošního karlovarského festivalu vynesla Aňa Geislerová. Jde o další český zářez Černého po olympijských nástupových uniformách, souboru oděvů pro světové Expo, ale i jeho autorské kolekci inspirované mimo jiné českou filmovou klasikou Pelíšky. Svět filmu a vše české jsou evidentně Černému blízké, a tak vznikly i tyto šaty. Váží zhruba 8–9 kilogramů, a to proto, že jejich součástí jsou tři stovky skleněných kapek vyřezaných z pivních láhví a více než 10 tisíc krystalů od značky Preciosa. Právě ty tvoří povrch oděvu a dávají mu při pohybu nezaměnitelný třpyt. Kromě Černého se na tvorbě modelu podílel i Boris Kráľ – ten vytvořil konstrukci a vnitřní korzet, a Jan Plecháč, kreativní ředitel sklárny Moser, který pomohl s technologickým řešením.

Nepřehlédnutelná třetinka

Aňa Geislerová, která šaty dnes vynesla, jim něžně říká „třetinka“. Klíčovým impulsem pro návrh se stala Černého návštěva sklárny v Kyjově a pohled do samotného procesu výroby. „Inspiroval mě moment, kdy z pece vypadne žhavá růžovooranžová kapka skla, sjede do formy a promění se v láhev. Jsem rád, že mě značka Pilsner Urquell s projektem oslovila. Díky tomu jsem mohl posunout vlastní tvorbu. Sklo je určitě jedním z nejtěžších materiálů, s jakým jsem kdy pracoval,“ vysvětlil Černý. „Nejtěžší bylo hned na začátku rozhodnout, jak ke sklu vůbec přistoupit. Udělat šaty ze skla zní jednoduše, ale má to nespočet možných podob. Zvažoval jsem větší kusy skla, ale ty často působí příliš rukodělně nebo až kostýmově. Já chtěl vytvořit současný elegantní model hodný červeného koberce. Další variantou bylo odlít šaty jako jeden celek. Ale to by bylo nejen extrémně těžké a nepraktické, ale i nebezpečné. Šaty musí umožnit přirozený pohyb.“
Aňa Geislerová
Foto: Matúš Toth
Aňa Geislerová
 
Nakonec zvítězily skleněné kapky, na šatech jich je přesně 350 a jsou ručně vyřezávané: „Každá kapka je ručně vyřezaná diamantovou bruskou přímo ze skutečné pivní lahve. Každý fragment bylo nutné jemně obrousit, navrtat a zahladit, aby se dal bezpečně přišít na látku. Nešlo jen o vizuální efekt. Chtěli jsme do šatů přenést i ducha celého procesu, díky kterému vznikají samotné láhve,“ popsal Černý. 

A protože šaty byly šité na míru pro herečku Aňu Geislerovou, exkluzivně jsme ji vyzpovídali. Kdo jiný než tato pivní connoiseurka by totiž měl nosit šaty inspirované tradičním českým pivem? Tedy, pivní láhví...

S plzní – a možná obecněji s pivem – jste spojena dlouhodobě. Já vás mám dokonce v povědomí jako jednu z prvních českých hereček, která se nikdy nestyděla veřejně pít pivo, což byla věc pro elegantní ženu v „lepších kruzích“ dříve nevídaná. Máte pocit, že jste v tomto ohledu pomáhala bořit zažité stereotypy?

První a navždy nejkrásnější herečkou užívající si pivo je a bude Magda Vašáryová. Film Postřižiny miluju a i kvůli ní vím, že pivo sluší. Já se moc nezaobírám tím, co si veřejnost myslí. Spíš se vyznám v sobě a v tom, co mi chutná. A tomu se s láskou věnuju!

Co znamená být Honorary Connoisseur, což je titul, který vám nedávno udělila značka Pilsner Urquell? 

Nedávno jsme natáčeli medailonek k tomuto ocenění ve výčepu U Věže s hlavním plzeňským sládkem. Náš výčepák z toho byl úplně paf. Vzala jsem s sebou i Českého lva, aby tam mohl být vystavený. A od té doby tam zůstal. Do výčepu chodím pravidelně a teď tam mám i své vyznamenání.  Připadala jsem si, jako bych složila takovou ‚pivní maturitu‘.
Aňa Geislerová
Foto: Matúš Toth
Aňa Geislerová

Jaká byla vaše první myšlenka, když jste se dozvěděla, že šaty na karlovarský red carpet budou v režii Jana Černého? Je vám jeho tvorba známá a blízká?

Honzovu tvorbu samozřejmě znám, jeho kolekce pro olympijský tým se mi moc líbila. Jeho modely nosí i někteří moji mladší kolegové. Rozhodně patří k návrhářům, které nelze přehlédnout. Spolupráce s Honzou proběhla opravdu hladce. Potkali jsme se myslím třikrát a už v prvním návrhu trefili něco, co mi sedělo. Neměla jsem k šatům téměř žádné připomínky, spíš jsem byla zvědavá, jak to celé dopadne. Pak přišla jedna, dvě zkoušky a bylo hotovo. Všechno se vyvíjelo naprosto přirozeně.

Jak se v tak speciálním kousku vlastně cítíte? Jsou těžké? Jak byste popsala ten pocit, když si je vezmete na sebe?

Čekala jsem, že šaty budou těžké. Jejich lehkost mě překvapila. Na druhou stranu jsou hodně ‚slyšet‘, protože při každém pohybu cinkají skleněné kapky, které jsou na nich našité. Na první pohled mě nadchlo, že šaty jsou úplně jiné než ty předchozí. Říkám jim „třetinka“. Líbí se mi, jak jsou odlišné a zároveň pro mě dost netypické. Barevně působí ostře, skoro až rockově, a to mě baví. Upřímně, té zelené jsem se trochu bála, občas může být zrádná. Ale v kombinaci se vzorem a sklem mi přijdou šaty nádherné, odvážné a neotřelé.

Jak byste popsala svůj módní styl na červený koberec? Změnil se časem váš přístup k redcarpetům? Jste ještě vůbec nervózní, když po něm jdete?

Pro mě je červený koberec taková rozkoš. Není to nutně součást práce, spíš forma prezentace. Vnímám ji jako třešničku na dortu. Přijde mi to milé, trochu legrační, a vlastně i jako odměna. Obzvlášť když člověk nemá často přímý kontakt s publikem, já třeba skoro nehraju v divadle. Na červeném koberci se mohu potkat s fanoušky.  Ale nervózní asi trochu jsem. Přece jen člověk předstupuje před dav, což s vámi trochu zamává. V běžném životě jsem spíš kalhotový a oblekový typ. Preferuji pánský styl, saka, svetry. Řekla bych, že je to takový trochu ležérní, možná až neutrální styl. Právě proto si pak naplno užívám chvíle, kdy mě někdo oblékne, učeše a nalíčí.
Aňa Geislerová
Foto: Matúš Toth
Aňa Geislerová

Jaký byl červený koberec v Cannes? Jde takový zážitek vůbec nějak popsat?

Červený koberec v Cannes byl, jako když je ve snu všechno správně, a vy pak přes den nevíte, jestli to byl sen, nebo realita. Neskutečně jsem si to užila. Splněný sen. Radost. Hrdost. A zároveň i klid, protože v něčem jsou všechny tyhle „koberce“ stejné a člověk v mém věku už ví, že jen o tomhle to není. Ale miluju to.

Je něco dalšího, co byste z programu letos doporučila kromě filmu Karavan, který se na KVIFF představí ve zvláštním uvedení a kde ztvárňujete jednu z hlavních rolí?

Doporučuju hlavně jet a užít si Vary! To, jak neuvěřitelně jsou nabité a skvěle zorganizované, by měl každý Čech aspoň jednou zažít. Je to náš áčkový festival, součást naší kultury a v kombinaci s dobrým pivem a letním počasím je to prostě top.
Brusič Martin Prokeš brousí skleněné kapky ve sklárně Moser
1 / 9
Brusič Martin Prokeš brousí skleněné kapky ve sklárně Moser
Foto: Aleš Král