MódaNehera v nové kolekci oslavuje kreativní ženy a jejich život
23. 3. 2019
Ladislav Zdút, majitel slovenské Nehery, ji nazývá „rovnováhou mezi minimalistickou estetikou a emotivními gesty“. Těsně před čtvrtou přehlídkou v Praze jsme se setkali s týmem značky, abychom vám kolekci podrobněji představili.
Pokud by vám někdo nabídl vybrat si každodenní uniformu od jedné z českých nebo slovenských značek, která by to byla? Já bych sáhla po Neheře, a to z několika důvodů. Na znovuoživenou tradiční značku je spolehnutí v kontinuálnosti kolekcí – z hlediska estetiky i kvality zpracování. Monochronní looky působí luxusně a díky zvoleným materiálům vždy svěže. Silueta je propracovaná, ale můžete v ní volně dýchat a v klidu se hýbat. Téměř každý kus oděvu působí začištěně a dojmem, že stačí jen rychle zaměnit doplňky a můžete vyrazit na trh nebo večírek o pár hodin později. Nehera nešokuje, ale o to vám u uniformy nejde. Žádné kolekci navíc nechybí určitá poetičnost.
Ne jinak tomu je v kolekci podzim–zima 2019, kterou po přehlídce v Paříži značka představí také na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Do Prahy přijíždí už popáté, se selektivním výběrem z Paříže a několika looky navíc vytvořenými speciálně s partnerem přehlídky Therapy by Blackout fashion. Obchod je současně jediným distributorem v České republice, a proto je komunikace nové kolekce vůči českému zákazníkovi pro obě strany přínosná. Podle Ladislava Zdúta jde o zcela přirozené rozhodnutí: „Nehera byla československá značka. Praha je pro nás významná.“
V hlavní roli umělkyně
I v kolekci podzim–zima 2019 je prioritou komfort a funkčnost oděvu, jako to u Nehery dobře známe. Hlavní inspirací je tentokrát práce a život ženy umělkyně, konkrétně Hannah Höch. „Doprovázíme ji celým tvůrčím procesem a bereme si inspiraci z každé fáze. To se reflektuje na modelech inspirovaných pracovním oděvem, ale i na šatech, které jsou společenské a více prezentují uměleckou tvorbu,“ komentuje Ladislav Zdút.
Ta se v některých návrzích odráží napřímo. Ať už jde o proužkovaný trenčkot s vysokým límcem, kalhoty podle tvorby další kreativní ženy, textilní umělkyně Anni Albers, nebo překvapivě hravý potisk ilustrací od filmového režiséra, grafika, animátora a sochaře Ondreje Rudavského.
„Jsou to jeho díla věnované této kolekci Nehera. Ondrej má za sebou spolupráci na různých uměleckých projektech s Kanye Westem, Linkin Park, Black Eyed Peas a tak dále. Jeho animované klipy pro Los Lobos, Dead Can Dance a Mobyho vyhrály MTV Video Music Awards, Golden Eagle Awards i Monitor Awards a byly nominované na Grammy,“ dodává pyšně.
Styl vychází zevnitř
Z materiálů pražské selekci vévodí popelín, šantung a len, ale nechybí ani lehká vlna, která byla inspirovaná Bauhaus tapisériemi a byla pro Neheru speciálně utkaná na Slovensku.
Kolekce zahrnuje celou škálu oděvu – od strukturovanějších kusů až po velmi uvolněné šaty. Barevná paleta se příliš nevzdaluje typické Neheře, opět jde hlavně o neutrální tóny. Převažující béžovou, bílou a černou příležitostně zvýrazňuje zlatý karamel a dva či tři modely v odstínech modré pak razantně rozbíjejí celek. O styling se stará Isabelle Thiry, kterou v několika případech doplnil tým Nehera. Dlouhé kabáty, nízko posazené kalhoty a šaty s vyššími rozparky tu a tam zdobí vlněný klobouček nebo šátek vázaný kolem krku i jako kapuce.
Důvod, proč chtít Neheru jako celoživotní uniformu, ať už v kreativním oboru pracujete, nebo ne, je, že její oděv vás podpoří a posílí v čemkoli, co děláte, ale nikdy vás nezastíní ani nepřeroste.
Podle majitele značky je kreativita vnitřní síla. „Styl vychází zevnitř člověka a je základem jeho vnitřní síly.“ Když se ptám na představitelku této síly a múzu značky, odpovídá: „Byla by to Emilie Flöge. Umělkyně, módní designérka a podnikatelka. Byla životní partnerkou Gustava Klimta a mimochodem – žila jen 70 km od dnešního ateliéru Nehera v Bratislavě.“
Za zapůjčení fotoaparátu Polaroid děkujeme firmě POLAGRAPH