Vůně

Parfémy, které odrážejí současné dění ve světě

Máte svůj oblíbený parfém, který je jen váš, nebo je měníte podle nálady, místa a období? Vogue zkoumá globální trendy, které ovlivňují náš výběr, a představuje novinky letošního roku. 
Povede postavení Trumpovy zdi na hranicích s Mexikem k popularitě vůní, které symbolizují jednotu? A co éra po brexitu, dojde k nárůstu čistě britských značek? A dá se vůbec v dnešní době oslavující rozdíly v kulturách vytvořit parfém, který bude mít globální úspěch? 
„Ať tak či onak, jak se svět stává komplikovanějším, vůně jsou pro nás daleko důležitější než kdy dříve,“ říká Dora Baghriche, parfémářka společnosti Firmenich. A nárůsty prodejů jí dávají zapravdu. Podle Euromonitoru nejvíce utrácejí západní Evropané, následují Američané a Brazilci.
Foto: Getty Images

Inspirace místem

Louis Vuitton se chytře rozhodl odpoutat pozornost od depresivní atmosféry na americké politické scéně oslavou svobodného města Los Angeles. 
Výsledkem je kolekce tří parfémů, které pro módní dům namíchal Jacques Cavallier Belletrud. Sun Song zachycuje jiskřivost pomerančového květu, Cactus Garden evokuje kalifornské zahrady zalité sluncem prostřednictvím citronové trávy a bergamotu a parfém Afternoon Swim je jako svěží vitaminová bomba. A proč právě LA? Pro značku představuje nejen vonnou paletu pouště a oceánu, ale také nekonečnou svobodu a samozřejmě kult mládí. 
Foto: Louis Vuitton
Volnomyšlenkářská nálada, díky které zapomínáme na současné dění, prostupuje snad všemi jarními novinkami. Limitovaná edice Jo Malone Wild Flowers & Weeds je inspirovaná nepoddajnými lučními květy a zachycuje jejich povznášející vůni. Lupin & Patchouli je obzvlášť aktuální, protože oslavuje rostliny, které přežívají v nehostinných podmínkách. Avon pak představil spolupráci s Kenzem Takadou. „S Life Color boříme konvence a chceme zachytit pocity štěstí a optimismu,“ říká viceprezidentka společnosti Tatiana Piccolo.

Touha po harmonii

Na Dálném východě se parfémy tradičně používají spíše v prostoru než na tělo. Výsledkem je neutišitelná touha místních po jemných, elegantních a vyvážených vůních. Aqua Universalis značky Maison Francis Kurkdjian se vyznačuje lehkostí a čistotou. Luna od Penhaligon's a Sur l'Herbe od L'Artisan Parfumeur jsou populární zejména v Asii a na rozdíl od ostatních jsou osvěžující a vytvářejí pocit harmonie.
Foto: Nathalie Baetens
Na Blízkém východě jsou zase stále populárnější vůně bez obsahu alkoholu. Možná i proto, že je jeho konzumace kvůli islámu zakázaná. Buly 1803 v těchto dnech uvádí na trh řadu alcohol-free parfémů Les Eaux Triples. „Alkohol a ethanol, které se při výrobě běžně používají, jsou agresivní rozpouštědla, která narušují a mění charakter složek,“ říká Victoire de Taillac-Touhami, spoluzakladatelka Bully 1803.
Vůně spojené s konkrétním místem představují další pomyslné prodejní možnosti, jako jsou například parfémové suvenýry. Le Labo Brooklynu si pohrává s myšlenkou vůně jako netradičního dárku, a v každém jednotlivém butiku ve 12 různých městech světa si tak můžete pořídit parfém naformulovaný pouze pro dané město. Je libo pařížskou Vanille 44 nebo Gaiac 10 z Tokia?

Nové způsoby, jak zažít vůni

Jak však ze všech aktuálních novinek udělat globální trháky? Třeba vymaněním z obchodních domů a hledáním nových způsobů, jak mohou zákazníci vůni naplno vyzkoušet a zažít. Příkladem je britská značka Ostens, která prezentuje své výtvory prostřednictvím jednotlivých složek a putovního butiku, který je aktuálně v San Franciscu, odkud se přesune do Paříže, Singapuru a Bangkoku. „Chtěli jsme najít nový způsob, jak lidem parfémy přiblížit,“ říká spoluzakladatel Ostens Laurent Delafon. 
Foto: Ostens
Nesmíme zapomenout na celebrity, díky kterým se dostává vůním mezinárodní pozornosti téměř okamžitě. V případě Mon Guerlain je to Angelina Jolie, která je tváří i novinky Bloom of Rose. „Bulharská růže je svěží a ovocná. Dokonale zosobňuje nevinnost a zároveň zralost,“ říká Thierry Wasser, dvorní parfémář Guerlain.
Foto: Chanel
Chanel 1957 z řady Les Exclusifs je pak ódou na rok, kdy Gabrielle Chanel získala ocenění Neiman Marcus Fashion Award v Dallasu a tím si podmanila celou Ameriku. Bílé pižmo umocňuje jedinečná molekulární struktura, což znamená, že se vůně rozvíjí pomalu a odhaluje různé hloubky intenzity v závislosti na nositeli. Rok 1957 také představuje pomyslný most mezi Francií a Amerikou. Parfém, který boří hranice, evokuje feminismus, optimismus a nostalgii. Možná je právě Chanel 1957 přesně tou globální novinkou, která perfektně charakterizuje současnou dobu.