Vůně

Vůně, které zahřejí, povzbudí i svedou. To vše díky jedné ingredienci

Jako koření ho lidstvo používá od pradávna, ve vůních je ovšem překvapivě velmi novou a stále netradiční ingrediencí, kterou byste si ovšem pro jeho jedinečnou vůni a efekt neměli nechat ujít. Už jen kvůli tomu, že kromě těla zahřeje i duši.
Foto: Victor Boyko/Getty Images
Jemná, kořeněná, hřejivá, svěží, jiskřivá. Vůně zázvoru se dá popsat mnoha slovy, toto aromatické koření vyniká kontrastními fasetami, které do vůní vnášejí moment překvapení i silně návykový charakter ve chvíli, kdy objevíte její kouzlo na vlastní kůži. Stejně jako teplý zázvorový čaj zlepšuje pošmourný den, tak i parfém s výrazně zázvorovou stopou umí pozvednout náladu i hladinu energie, kdykoliv se jí obklopíte.
Nemluvě o zázvoru jako afrodisiaku, čehož parfemáři ve svých kreací také hojně využívají. Ale na rozdíl od spousty jiných svádivých vůní se zázvorové aroma neřadí mezi ty prvoplánové. I proto jsou vůně, v nichž se vyskytuje, rafinovanější, promyšlenější a nepatří mezi ty klasicky líbivé. Nad nimi totiž musíte trochu přemýšlet, objevovat jejich kouzlo, nenechají vás klidnými právě svou intelektuální nótou. Více než na okolí míří na svého nositele, což ze zázvoru dělá velmi osobní, až intimní záležitost. 

Historie a žhavá současnost zázvoru

Z jižní Asie, odkud pochází, se zázvor už ve starověku dostal do Řecka a Říma. Do zbytku Evropy se postupně rozšířil v raném středověku. Po zázvoru coby léku a koření najdete stopu v mnoha kulturách, ovšem v parfémech platí za jednu z nových ingrediencí, která se začala používat v posledních patnácti letech. Na trhu neexistuje příliš vůní, které by ho ve velkém představily široké veřejnosti. Velkou zásluhu na jeho popularizaci má parfemářka Hermès Christine Nagel a její kolekce Twilly, kterou postavila na protikladech zázvoru a tuberózy.
Samozřejmě pohled do historie odhalí, že i ikonický parfém Shalimar z roku 1925 od Guerlain obsahuje zázvor, ale ten se řadí mezi pár výjimek. Boom, pokud o něm vůbec můžeme mluvit, zažívá esenciální olej ze zázvoru až v posledních letech. Svou roli hraje i nový způsob extrakce, který se teď provádí s pomocí CO2. Jde o šetrnější metodu, jejíž další přednost představuje fakt, že takto získaná esence přináší dosud neznámé akordy zázvorové vůně. S nimi pracuje mj. Jacques Cavallier, in-house parfemář Louis Vuitton, a Auelien Guichard, zakladatel niche značky Matiere Premiere. 

Něco na tom zázvoru je

Parfemáři si zázvor chválí pro jeho neobvykle intenzivní aroma, které může být ještě osvěžující jako citrusy, ale také hřejivé jako dřevo. Můžete v něm objevit i delikátní růžové podtóny, stejně jako ty mýdlové. Zázvorové aroma dokáže být taky pěkně štiplavé, peprné a mimořádně plné, někdy až připomíná gumu. Záleží na samotném tvůrci, kterou vlastnost se rozhodne zdůraznit a jaké další voňavé ingredience vedle zázvoru postaví. Prakticky se hodí do jakékoliv kategorie parfémů.
Foto: Sandeep Gore/Getty Images
Zázvorové pole v Indii

Nejlepší parfémy se zázvorem

Zmiňovaná Twilly od Hermès voní jako ryzí energie, mladistvá, nespoutaná, trochu rebelka, trochu hodná holka. Ještě výraznější energii má zázvorový flanker Twilly d'Hermès Eau Ginger. Velmi zajímavým způsobem pracoval se zázvorem Geza Schoen, autor Molecule 01 + Ginger značky Escentric Molecules. „Na zázvoru je pozoruhodné, jak v sobě spojuje svěžest a pikantnost. Vždycky jsem ho měl rád, a když jsem ucítil vůni tohoto nového čerstvého zázvorového oleje z Pobřeží slonoviny, věděl jsem, že musím udělat Molecule + Ginger," řekl k uvedení aromaticko-kořeného parfému.
U niche značky Ormaie najdete zázvor ve zcela jiném světle, v Les Brumes poznáte jeho výrazně osvěžující podobu díky kombinaci citrusů, jasmínu a bylinek. Alberto Morillas si se zázvorem pohrál několikrát, nejlépe to je vidět v Eau de Gingembre pro jeho vlastní značku Mizensir, v níž olej z kořene namíchal spolu s cypřišem, fíkem a do základu umístil bílá dřeva. Podobným způsobem funguje zázvor v Eau de Sisley 3, ale v mnohem výraznější podobě. V Uncut Gem Maurice Roucel pro Frederica Malleho si zázvor můžete prozkoumat z jeho elegantní, klasičtější stránky.
Důraz na přirozeně silnou vůni zázvoru najdete u Jamese Heeleyho pod jménem Zeste de Gingembre, tato parfémová voda se dá přirovnat k rannímu shotu, „nakopávací" efekt na mysl rozhodně má. Čistou, až mýdlovou stránku zázvoru si můžeme vychutnat v L’Immensité od Louis Vuitton. Ted Young-Ing v AER 04: Cedar + Ginger pracoval naproti tomu s hřejivou stránkou kořeněné ingredience, čímž se plynule dostáváme ke svůdné stránce zázvoru. 
Tu si můžete vychutnat např. v La Belle Otero značky Les Cocottes de Paris, kde parfemářka Anais Biguine pracovala s mnoha smyslnými ingrediencemi tak, aby věrně zachytila osobnost španělské tanečnice a zpěvačky Augustine Iglesias, která se nejvíce proslavila coby vyhledávaná kurtizána v době belle époque. Pro ty méně odvážné povahy, které téma svobodomyslné sexuality tolik neláká, se nabízí smyslná, ale méně okatá L'Interdit Rouge od Givenchy, v níž převažují hřejivé tóny zázvoru, bílých květů a santalového dřeva spolu s vetiverem. 
Naopak dost můžete přitvrdit, když si vyberete zázvor od Jean-Clauda Elleny, který jej dal do kontrastu s agarovým dřevem. I když oud hraje dominantní roli, bez zázvoru by efekt této kompozice rozhodně nebyl tím, čím je. „Heliaca je podmanivá síla vůně s výraznými a působivými liniemi," popsal ji jeden z největších parfemářů na světě. Pro milovníky vanilky, skořice, jablka, karamelu a ambrových vůní obecně tu je zázvor Héliotrope Gingembre od Fragonard, který hraje na nevšední nóty fantazie.