Beauty

Je budoucnost péče o pleť genderově neutrální?

Každý, kdo prochází uličkou v parfumerii nebo drogerii, si musí všimnout neviditelné bariéry a marketingových triků rozlišujících mezi pastelovými produkty pro ženy a monochromatickými pro muže. Je genderově zaměřená péče o pleť zastaralým (a sexistickým) marketingovým trikem, nebo skutečně uspokojuje odlišné potřeby pleti žen a mužů?

Prodejní úspěch

Není žádným tajemstvím, že marketingový pohled na pohlaví není nic jiného než sociální konstrukt. Od dětství se nám do hlavy vtlouká, že určité barvy, hračky a produkty jsou určené pro ženy, tudíž feminní, zatímco ty ostatní musí být vyloženě maskulinní. Jen si vzpomeňte na hračky, které jste v dětství rozbalovali z Happy Mealu: panenky pro holky, autíčka pro kluky.
Tento fenomén si s sebou neseme až do dospělosti, přičemž muži mají tendenci se více zajímat o udržování mužské identity a produkty si vybírají tak, aby se s tímto svým ideálem ztotožnili. 
Foto: Trunk Archive

Hroší kůže

Je pleť mužů opravdu natolik odlišná, aby bylo třeba mít produkty určené výhradně pro ně? I když je pravda, že mužská pleť je o 25 % tlustší než ženská a má tendenci produkovat více kožního mazu, podle Americké akademie pro dermatologii by se péče o pleť neměla zásadně lišit. Není důležité, jestli se jedná o pokožku muže či ženy, měli bychom zohlednit hlavně typ pleti a to, co chceme pomocí produktů řešit.

Budoucnost je neutrální 

Spotřebitelé po celém světě jsou k tradičním kosmetickým normám stále skeptičtější, takže bylo jen otázkou času, kdy se objeví první genderově neutrální značky. Mezi stálice patřil dlouhá léta australský Aésop nebo unisexová vůně CK One. Teď se k nim přidávají další nováčci.

Do kterých značek investovat

Korejskou značku Panacea založil Terry Lee s cílem ignorovat tradiční genderové stereotypy. Zjednodušil také vyhlášenou, ale časově náročnou korejskou rutinu o deseti krocích na pouhé tři produkty. Jednou z dalších značek na trhu je Mood, která je odnoží řetězce American Eagle. Unisexová řada obohacená o konopí obsahuje koupelové bomby, pleťové oleje nebo mlhu na polštář.
Genderově orientovaný trh se snaží narušit také label Allél, který nabízí personifikovanou rutinu na základě rozboru DNA. „Poslední studie ukazují, že naše geny mají na svědomí 50 až 60 % stárnutí. To znamená, že to, jak stárneme, neovlivňuje kosmetika, ale hlavně naše genetická predispozice,“ říká doktorka Elisabet Hagert, spoluzakladatelka značky Allél. 
Nová dekáda nám přináší nekonečné možnosti a široký výběr péče o pleť. Spíš než na pohlaví se zaměřuje na konkrétní typ pleti a problémy, které chceme řešit. Zbývá už jen jedna otázka čistě pro muže: jste ochotni odložit své maskulinní produkty?