Beauty talk

Čekám na nový punk, říká v exkluzivním interview Terry Barber

Patří mezi legendy beauty světa. Je stejně zábavný a energický během hektických příprav módní přehlídky jako na svém Instagramu. Terry Barber, jeden z nejlepších make-up artistů na světě, o virtuální módě, aktuálních trendech, pravidlech a nové kolekci Harris Reed x MAC exkluzivně pro Vogue Czechoslovakia.
Nevím, kdy jsem se s Terrym Barberem potkala poprvé. Zcela určitě to ale bylo v zákulisí módní přehlídky, kde jsem obdivovala jeho trpělivost a až stoický klid, zatímco kolem něj kroužil hlouček fotografů a ještě početnější skupinka blogerek ve snaze ulovit alespoň kousek z tajemství jeho práce. 
Naposledy jsme si povídali v Paříži před rokem. Zase v backstage, když připravoval jednu z modelek na haute couture show, a zase mě fascinoval klid, který z něj vyzařoval, zatímco se ostatní chovali, jako by za vteřinu měla celá planeta vybouchnout. Ano, svět módy je v určitých chvílích dost hysterický. Terryho ale jen tak něco nerozhodí. Za svou kariéru už toho zažil tolik, že by to vydalo minimálně na tři učebnice historie módy.
Foto: archiv MAC
Terry Barber & Harris Reed
Make-up ho začal fascinovat v 70. letech, když se na scéně objevilo alter-ego Davida Bowieho Ziggy Stardust a spolu s ním i výrazné líčení na mužské tváři. Ke značce MAC se dostal před 28 lety, dnes zastává roli kreativní ředitele MAC Artisty. Za běžných okolností cestuje po světě a zastihnout ho můžete v zákulisí nejsledovanějších módních přehlídek a focení obálek pro Vogue. Místo toho sedíme každý ve své improvizované kanceláři, místo pařížské (nebo londýnské, město si zasaďte dle své představivosti) kavárny popíjíme z vlastních hrníčků se zapnutou kamerou na laptopu. První otázku pokládá on mně: Kdy jsme se viděli naposledy? Prostě Terry, čekejte neočekávané. 

Terry, jak se vaše práce změnila za poslední rok?

Pracuji víc s printem, což je skvělé, protože si myslím, že tištěná média by neměla přestat existovat. Myslím si, že lidi milují kupovat si časopisy a dívat se na obrázky. Začal jsem dělat mnohem více videí, ať už jde o módní prezentace, nebo klasické kampaně a focení, což je skvělá věc, je to nový způsob, jak vizualizovat módu. Miluji fotografie, a protože neděláme klasické módní přehlídky a móda dostává nový kontext, můžeme vytvářet jiné emoce. Můžete tak říct mnohem více a více způsoby, než když pošlete modelku na molo. Když o tom tak přemýšlím, tento koncept je tak trochu zastaralý. 

Souhlasím, ale chybí tu kontakt s oblečením, s lidmi, atmosféra. Ano, můžeme sledovat módní videa, ale není to to samé, jako být na přehlídce, kde si to můžeme skutečně zažít, nemyslíte?

Ano, úroveň emocí a vzrušení je jiná. Taky mi to chybí. Na druhou stranu jsem vždycky z přehlídek cítil, že je něco špatně, když modelky se statusem celebrity se staly důležitějšími než samotné oblečení. Je to dvousečné, naštěstí jsem nepřestal pracovat a dělám skvělé věci a projekty. 

Je nějaké focení, na které rád vzpomínáte?

Cover story s Hanou Jiříčkovou a Claire Rothstein pro Vogue Czechoslovakia. To bylo z mých nejoblíbenějších focení vůbec.
Foto: Claire Rothstein
Hana Jiříčková na fotografiích Claire Rothstein, April Issue 2020
Foto: Claire Rothstein
Hana Jiříčková

Když se podíváme na prezentace kolekcí jaro-léto 2021, jen těžko se mluví o trendech. Jsou beauty trendy, jak je známe, pryč?

Nejsou, jen si nemyslím, že to jsou přehlídky, které diktují trendy. Neměli bychom se spoléhat jen na ně jako v minulých letech. Díváme se zpátky na popkulturu. Trendy mohou určovat TV seriály, nejnovější film nebo hudba. Musíme brát v potaz pocity a názor nové generace. Mladí lidé dneska odmítají uniformy a škatulkování podle pohlaví. Všechno je fluidní, což je rozhodně velice pozoruhodné. Mnoho lidí hovoří o nedostatku subkultur tak, jak byly v 80. nebo 90. letech, ale já si myslím, že to, co se děje dnes, je hodně zajímavé. Mladí posouvají hranice. Pořád čekám, kdy se objeví nový punk. 

Co vliv sociálních médií na make-up? To, co vidíme na Instagramu, je hodně o plně krycích produktech, spoustě barev, líčení na kameru. Může se realita a digitální svět v určitém bodu potkat?

Nemyslím si, že se tento trend jen tak vytratí. Pro mladé lidi to je velmi svůdné. Najednou se naučili, jak sami sebe transformovat s pomocí líčení a ukázat se světu. Problém spíš vidím v tom, jak rychle se prosadily sociální sítě, krása se najednou velmi omezila na jedno téma. Stala se z ní jakási šablona. Perfektní, pod kontrolou, nerozvážná. Lidi tím byli natolik fascinováni, že se z toho stal ideál. Jakýsi standard, v tom vidím riziko. Naštěstí teď si bereme vlastní názory zpět. Můžete mít zcela přirozenou, syrovou pleť bez dalších zásahů, velmi upravený a propracovaný vzhled, nebo vlastní interpretaci pro červený koberec. Tohle všechno se vrací. Minulou dekádu jsme tolik možností neměli. Buď jste vypadali jako sestry Kardashianovy, Disney princezna, nebo účastník reality show Love Island. Nic mezi tím. 
Foto: archiv MAC
Terry Barber & Harris Reed

Zmiňoval jste mnoho stylů, který je vám osobně nejbližší? Punk, glam, minimalismus?

Od každého trochu. Rád porušuji pravidla. Líbí se mi myšlenka klasiky, kterou trochu rozbourám, trochu ji zošklivím. Mám rád dobře udělaný make-up, který se v určitém bodu zvrhnul. Někdy něco vynechám, umažu. Takový ideální přístup z devadesátek. To je podle mě přitažlivé pro novou generaci. Víte, on ten do posledního detailu dokonalý make-up bez jediné chybičky, těžký a v mnoha vrstvách, působí chladně. Bez emocí. Proto vždycky hledám něco jiného. Něco trochu víc syrového, neučesaného, blíž ke stylu ulice.

Rád porušujete pravidla, existuje nějaké v líčení, které je neporušitelné?

Pravidla se nejdříve musíte naučit, abyste je mohli porušovat. Obecně platí, že všichni chtějí mít skvělou pleť bez ohledu na to, jak moc je jejich celkové líčení uhlazené, nebo naopak naturální. Jak se namalujete, je jen na vás, ale plátno, vaše pleť, by pokaždé mělo vypadat dobře. 
Foto: Getty Images
Terry Barber

Máte nějaké tipy nebo triky na perfektně vypadající pleť? 

Více než na zakrytí celého obličeje se soustřeďte na detaily. Většinou stačí velmi málo, zakamuflovat jen pár míst na tváři, aby vypadala zdravě a odpočatě. Oči nemusíte celé zakrýt pod vrstvou korektoru, stačí malé množství vklepat pod oči. Chcete je rozzářit, ne zakytovat. Pak jednoduše zakryjte zarudlá místa a hned tvář vypadá lépe a upraveně. Pudr nanášejte jen na ta místa, kde to opravdu potřebujete. Pro přirozenou pleť existují úplně jiná pravidla než to, co vídáme na Instagramu, kde všichni všechno fixují několika vrstvami pudru. 

Jaké produkty jsou ve vaší profesionální výbavě nejzásadnější?

Dříve jsem s sebou nosíval všechno, ale rozhodl jsem se, že budu používat jen ty produkty, které mám opravdu rád, a ne ty, o kterých si ostatní myslí, že bych je měl používat. Nejsem přípravky posedlý tak, jak jsem byl v mládí. To jsem odjel jdo Asie a vrátil se s kufrem plným kosmetiky, kterou jsem nakonec nikdy nepoužil. Zatímco dneska se raději držím toho, o čem vím, že funguje. Důležitý je pro mě MAC Face and Body Foundation, používám ho od 90. let a zůstávám mu věrný. Skvěle funguje na kameru. Fotografové ho milují, protože dodává krásnou texturu. Nikdy nevypadá těžce. Pak samozřejmě klasická rtěnka MAC v odstínech Ruby Woo, Velvet Teddy a všechny ty ikonické barvy. Zjistil jsem, že nepotřebuji mít u sebe spoustu rtěnek v různých texturách. Sbalím si vždy matné textury, které mohu míchat s balzámem na rty. Mohu je vklepat prsty, nebo nanést jako jednu celistvou vrstvu. V tomto ohledu se chovám velmi udržitelně.

To je skvělý přístup. 

Ano, myslím si, že lidi jsou posedlí produkty. Chtějí všechno, ale zapomínají na to, že si spoustu efektů mohou vytvořit sami mícháním. Já třeba skoro vůbec nepracuji s highlightery, mám lahvičky s olejem MAC Prep and Prime. Ten používám na rozjasnění pleti, míchám ho s make-upem. Takto si můžete přizpůsobit cokoliv, co jen chcete. Je to lepší, než s sebou všechno tahat. Z toho je pak jen chaos. Jakmile mám před sebou příliš mnoho věcí, cítím se zmatený.

Znamená to, že díky méně produktům jste více kreativní?

Ano, myslím si to. Cítím se více komfortně. Rád pracuji tak, že si hraji s obličejem, než bych ho celý zakryl, s tímto přístupem si i vybírám, co si dám do svého kitu. Vezměte si třeba nové produkty MAC Powder Kiss, které byly vyvinuty pro potřeby nás make-up artistů, abychom s nimi dál pracovali v backstage. Mohu použít plně krycí rtěnku, vklepat ji do rtů a lehce rozmazat. Nebo smíchat s balzámem a vytvořit lehčí, průsvitnější efekt. 

Je nějaký produkt, který vám chybí?

Lesk, který by nebyl břečka. To by bylo fantastické. 
Foto: archiv MAC
Terry Barber & Harris Reed
Foto: archiv MAC
Terry Barber & Harris Reed

Spolu s Harrisem Reedem jste vytvořil novou kolekci. Jaká byla spolupráce s tímto designérem?

Harrisova práce je geodetově fluidní, což bylo zásadním parametrem pro všechny produkty. Celá kolekce je výrazně inspirovaná jeho pohledem na krásu, vycházeli jsme ze spousty referencí včetně Davida Bowieho z 70. let, Diamond Dogs a glam rocku. Harris chtěl, aby všechno šlo aplikovat prsty. Od renesanční tvářenky po oranžové oční stíny, které si můžete dát po Bowieho vzoru i na spánky. 

Který produkt byste označil jako must-have?

Paletku tvářenek, která obsahuje dva krémové produkty. Můžete si s nimi vytvořit, co vás jen napadne. Třeba tvar blesku. 

To zní jako dobrý nápad na Instagram. 

Miluju tvářenky, protože dodávají obličeji charakter. Paletka z Harrisovy kolekce je velmi renesanční, můžete s ní docílit jemného, romantického efektu, nebo velmi výrazného ve stylu glam rocku, což nás zase přivádí k Bowiemu. Proto je to můj oblíbený produkt, takový malý šperk. 

Všechny textury jsou velmi příjemné na dotek.

To jsme s Harrisem také chtěli. Můžete si všechno nanášet prsty, vrstvit, míchat, dodat metalický efekt.