AdvertorialV plném proudu
22. 11. 2023
Na plné otáčky se rozběhla elektrifikace automobilového trhu. Volvo v ní sází na novinku: na malé, ale progresivní Volvo EX30.
Svými tvary je nový elektrický crossover velice kompaktní. Ač „drobnějšího vzrůstu“, na svoji kompaktnost je překvapivě velmi výkonný. Nezadá si se schopnostmi velkých SUV značky Volvo, čímž myslíme i nadstandardní zrychlení a pověstnou bezpečnost. Dvoumotorová verze vystřelí z klidu na stovku za bleskové 3,6 sekundy a bezpečí zaručuje pevnější konstrukce, propracované deformační zóny, nový typ airbagu integrovaný do vnitřní strany sedadla řidiče nebo třeba systém hlídající, aby posádka nevystoupila pod kola projíždějícího auta či cyklisty.
Ani prostorově není Volvo EX30 v ničem ošizeno. I když jde o nejkratší model v nabídce, nepůsobí uvnitř nijak stísněně. Platforma uzpůsobená pro elektrovozy se vyznačuje dlouhým rozvorem, tím pádem interiér nabízí dostatek místa v každém směru. K mimořádnému komfortu přispívají praktická úložná řešení a všestranný zavazadlový prostor.
Styl plně elektrického modelu Volvo EX30 zrcadlí skandinávské kořeny jak v minimalistickém designu celku, tak v detailech. Co asi úplně každého okouzlí, je ambientní osvětlení kabiny, které si můžete zvolit i velmi specifické, například se nechat pozitivně nabít zlatými paprsky letního slunovratu nebo uklidnit iluzí polární záře. Navíc všech pět vizuálních motivů je doprovázeno zvukem. Ten je zajištěn kvalitním soundbarem, který je hlavní součástí vysoce výkonného audiosystému, táhnoucího se po celé délce palubky (v některých specifikacích je ještě doplněný reproduktory v zadních dveřích a kufru). Zvukových efektů nebo naopak ticha si užijete naplno, protože kabina je dokonale odhlučněná. Klidnější je dokonce zmíněná palubka, ze které zmizela přístrojová deska a nacházejí se na ní jen senzory snímajícími řidičovu tvář. Volvo sice není první, kdo s tímto řešením přichází, přesto jej považujeme za velmi progresivní tah. Veškeré informace a většinu ovládacích prvků sdružuje centrální displej středové konzole ve stylu tabletu. Ani ten však nemusí rušit, pokud se navolí základní režim Calm, v jehož rámci se na displeji zobrazují pouze informace nezbytně nutné pro řidiče.
Všechny materiály použité při výrobě nového automobilu jsou šetrné k životnímu prostředí a zároveň odpovídají přísným standardům kvality značky – Volvo EX30 si vystačí s menším množstvím oceli a hliníku, využívá recyklované a obnovitelné materiály, mj. len či vlnu, plast z rámů vyřazených oken nebo vintage džínovinu na dekor. Hlavní úspora emisí CO2 pramení z provozu díky efektivnímu elektrickému pohonu, vůz si vystačí i s menší baterií, což se odráží na nižší hmotnosti i nákladech. Sečteno a podtrženo, uhlíková stopa je o 25 % nižší než kupříkladu u elektrického Volva C40.
Dosáhnout co největší udržitelnosti a přitom nabídnout optimální dojezd, to je hlavní mise Volva EX30, která se navíc pojí s velmi atraktivní cenou začínající na 869 000 Kč. Dostupnost je totiž podmínkou demokratizace e-mobility, jíž se Volvo stává pionýrem.
Nejmenší, nejrychlejší, nejbezpečnější, nejudržitelnější, nejdostupnější a… nejsamostatnější. Volvo EX30 za vás umí k tomu všemu ještě zaparkovat, přičemž Park Pilot Assist sám automaticky ovládá volant, akcelerační pedál a brzdy.
Volvo EX30 je malé, ale NEJ.