AdvertorialKdyž vyhazov z korporátu zažehne jiskru podnikání: Lucie Medková a Klára Vorlíčková už deset let učí firmy, že úspěch stojí na lidech
4. 6. 2025
Nečekaný konec v korporátu před deseti lety Lucii Medkovou a Kláru Vorlíčkovou nezlomil, ale naopak je nasměroval k založení vlastní vzdělávací společnosti P2M Consulting. Dnes úspěšně pomáhají firmám růst a ukazují manažerům, že klíčem k úspěchu jsou spokojení a rozvíjející se lidé. Jejich příběh je inspirativní ukázkou toho, jak proměnit nezdar v příležitost a budovat firmu s lidskou tváří.
Foto: Tomáš Vlach
Workshop pro lídry v digitálu
Začátky, jak vzpomíná Lucie Medková, nebyly procházkou růžovým sadem. Nečekaná výpověď zasáhla ji i Kláru Vorlíčkovou a téměř dvě stovky dalších zaměstnanců. „Tehdy jsem se musela rychle vzpamatovat a rozhodnout, co dál, abych uživila své dvě děti,“ ohlíží se za momentem, který ji před dekádou postrčil k vlastnímu podnikání. Její předchozí role ve firmě zahrnovala i vedení vzdělávacích projektů, a tak první kroky přirozeně vedly k oslovení klientů, s nimiž měla rozpracované zakázky. „Než aby klienti začínali jinde a od nuly, dohodli jsme se, že spolupráci dotáhneme, ale pod jinou značkou,“ vysvětluje Medková, zakladatelka P2M Consulting.
Klíčovým momentem v budování nové firmy se stala spolupráce s gigantem Google. Ten Lucii Medkovou oslovil s nabídkou vzdělávání pro firmy a tehdy se k projektu připojila i Klára Vorlíčková. „Po konci mediálního projektu jsem chvíli pracovala jinde, ale když mě Lucie oslovila s nabídkou vzdělávání, ráda jsem se k ní přidala. Lucii jsem dobře znala a věřila jsem, že to pro nás obě může být skvělá příležitost,“ říká Vorlíčková.
Program pro klienty Googlu vnímaly obě podnikatelky jako významnou výzvu a zároveň příležitost k lepšímu zviditelnění své firmy. „Pro různé skupiny lidí z prostředí digitálního byznysu jsme ve spolupráci s experty tvořily vzdělávací programy zaměřené na leadership. Před deseti lety se v Česku rodilo mnoho startupů a rychle rostoucích firem, které hledaly cesty, jak stabilizovat svůj růst nejen finančně, ale především personálně. S Googlem jsme jim nabídli unikátní vzdělávací akademii, kde se lídři těchto firem potkávali se špičkovými lektory a kouči z praxe,“ popisuje Medková a Vorlíčková dodává, že zakladatelům rostoucích značek pomáhaly k udržitelnému rozvoji jejich firem. V oboru firemního vzdělávání vidí velký potenciál, stejně jako v marketingu a komunikaci. „To jsou dnes dvě silné nohy, na kterých naše firma stojí,“ doplňuje Vorlíčková.
Kvalitní práce s lidmi a organizační schopnosti brzy z Medkové a Vorlíčkové udělaly vyhledávané odbornice na firemní vzdělávání. Dnes své know-how uplatňují nejen v oblastech leadershipu, talent developmentu a osobního rozvoje, ale také při propagaci kulturních projektů.
Deset let na trhu: Proměny poptávky a klíč k úspěchu
Za deset let existence P2M Consulting se portfolio klientů rozrostlo o zvučná jména jako CNC či Tipsport. Kromě toho Medková a Vorlíčková navrhují vlastní akademie zaměřené na digitální marketing a e-commerce.
Podle Medkové a Vorlíčkové se poptávka firem po vzdělávacích programech za uplynulou dekádu výrazně proměnila, zejména vlivem pandemie covidu-19, která urychlila přesun k online formátům. Dnes proto nabízejí hybridní modely vzdělávání, které kombinují prezenční a online výuku. Přesto obě podnikatelky zdůrazňují nezastupitelnou roli osobního kontaktu ve vzdělávacím procesu.
Další významnou změnou je zvýšená opatrnost firem při investicích do vzdělávání a rostoucí tendence k interní realizaci některých programů. V souvislosti s neustálými změnami a krizemi se také proměnila poptávaná témata. Do popředí se dostává psychická odolnost, sebekoučink, udržitelnost, spolupráce v týmech a change management. S nástupem umělé inteligence se i toto téma stává stále aktuálnějším. Naopak práce s lidmi, rozvoj talentů a osobní růst zůstávají stálicemi v oblasti manažerského vzdělávání.
Na otázku, jak definují zdravou a úspěšnou firmu, odpovídají jednoznačně: „Firmy jsou především o lidech. Pokud se lidé v práci cítí bezpečně, mají prostor pro realizaci svých nápadů a dostávají konstruktivní zpětnou vazbu, pak jsou motivováni k práci na společné věci.“ Tento přístup se odráží i v jejich vlastní spolupráci, která trvá již deset let a je založena na sdílených hodnotách a vzájemném respektu k odlišnostem.
Generace Z a výzvy umělé inteligence
Podnikatelky s radostí zapojují do svých projektů mladé lidi z generace Z. Oceňují jejich odvahu, nekonvenční nápady a energii. „Nás už občas svazují zkušenosti a obavy, ale je sympatické, že mladá generace to má postavené jinak. Jejich sebevědomí obdivujeme,“ říká Medková. Věří, že mezigenerační spolupráce je klíčová a obě strany se mohou od sebe mnoho naučit.
Velkou výzvou pro firmy je dnes práce s umělou inteligencí. Poptávka po vzdělávacích programech zaměřených na AI roste napříč odvětvími. P2M Consulting se snaží koncipovat tyto programy tak, aby AI představila jako nástroj pro zlepšení pracovní výkonnosti a inspiraci, nikoliv jako hrozbu.
Srdcem pro kulturu a radost z předávání zkušeností
„Umění lidi kultivuje a v dnešní přetechnizované době je třeba podporovat projekty, které mají srdce, duši a podněcují hlubší přemýšlení o světě, nekloužou jen po povrchu,” říkají podnikatelky. Proto se kromě komerční sféry aktivně angažují i v podpoře kulturních projektů, především v oblasti filmu. Obě obdivují kreativní lidi a věří, že je důležité pomáhat jejich dílům dostat se k publiku. V rámci spolupráce s filmaři se zaměřují především na komunikaci a marketing, kde často tvůrcům po dokončení náročného projektu chybí energie i finance. Podílely se například na propagaci snímků jako Jiříkovo vidění, Janžurka, Mord, Dajori nebo Tady Havel, slyšíte mě? Aktuálně pomáhají s komunikací a marketingem novým filmům Karavan, Co s Péťou? nebo k připravovanému snímku o J. A. Komenském.
Během deseti let podnikání stihly také vydat knihu
Hrdinové digitální doby a spustit vlastní podcast. Obě jsou vášnivé čtenářky a láska k literatuře je jedním z pojítek jejich partnerství. Kniha plná rozhovorů s inspirativními osobnostmi z digitálního byznysu a podcast jim umožňují sdílet zajímavé příběhy a zkušenosti s širším publikem.
Lucie Medková a Klára Vorlíčková
Foto: Marika Hradilová