Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Advertorial

Když se vdova stane symbolem štěstěny, výtečné chuti a vytrvalosti

9. 6. 2022
Madame Barbe-Nicole Clicquot Ponsardin ovdověla v pouhých sedmadvaceti. Místo aby propadla dlouhodobému truchlení, v začátcích 19. století zvelebila šampaňský dům Veuve Clicquot natolik, že přežil francouzskou revoluci, obě světové války, vzestup a pád Kateřiny Veliké i pandemii COVIDu-19.
Autor: Courtesy of Veuve Clicquot
Foto: Courtesy of Veuve Clicquot
Šampaňský dům po svém zesnulém manželovi zdědila v roce 1805, tedy v době, kdy byly ženy v drtivé většině z obchodního světa vyloučeny. Ona se však nevzdala, směle překonávala výzvy, až se nakonec stala šéfkou velké mezinárodní společnosti. V té době jí již nikdo neřekl jinak než Madame Clicquot. Pod touto přezdívkou začala skupovat vinice po celé Francii, a přestože to bylo v té době takřka nemyslitelné, zajistila si i dovozní povolení. To proto, aby mohla zásobovat nejen ruský carský dvůr, ale i nově vznikající honoraci v USA. Ptáte se, jak je to možné? Tehdy neexistovalo, aby žena vlastnila majetek, ale jakmile ovdověla, paradoxně již mohla, proto se její pomyslný titul propsal do názvu domu — Veuve (tedy vdova) Clicquot. 
Autor: Courtesy of Veuve Clicquot
Foto: Courtesy of Veuve Clicquot
Madame Clicquot dávala lidem důvod, proč milovat svou práci. Na přelomu 18. a 19. století panují ve většině továren takřka nevolnické podmínky. Madame Clicquot ale svým zaměstnancům dává důstojný plat, jistotu pevné pracovní doby, vyplácí výsluhy a dopřává dovolenou. A mění i byznys a know-how oblasti Champagne. Například v roce 1816 přišla s nápadem takzvaného odkalovacího stolu. Ženy totiž kal, který se běžně v lahvích usazoval, odpuzoval, a tak Barbe Nicole udělala z vlastního kuchyňského stolu něco nevídaného: Vyřízla do něj díry a lahve začala obracet hrdlem dolů. Revoluci ve skladování šampaňského byla rozpoutána! Mimo to uvedla na tehdejší trh první ročníkové šampaňské a první rosé. 
Když přijde na oslavy výročí 250 let existence, šampaňský dům si svoji historii znovu s radostí připomíná. K tomu slouží i zbrusu nová kampaň „Good Day Sunshine“, která opěvuje žlutou barvu, která zdobí i ikonickou etiketu lahve. Náladu vykresluje stejnojmenná píseň, kterou pro tuto příležitost přezpívala Charlotte Cardin. 
Ale Veuve Clicquot nezůstává jen u vizuálů, k velkolepým oslavám přidává také ročníkové šampaňské Veuve Clicquot z výjimečně suchého a slunečného roku roku 2002. Výsledkem je dokonalá kombinace plné a velkorysé chuti hroznů Pinot Noir a výrazné, svěží chuti Chardonnay. 
Více o novinkách, které jsou propojeny s oslavami jubilea, najdete na IG @Veuveclicquot.