Sustainability

Ekologické parfémy pro vegany, ochránce zvířat i sběratele vůní

Příběh, důraz na životní prostředí a sociální spravedlnost, ale především skvělá vůně v zajímavém designu, který uspokojí náročný nos i oko. Tyto značky a jejich nejlepší parfémy byste rozhodně měli poznat na vlastní kůži. 
Foto: Michal Pudelka
Karen Elson ve Vogue Czechoslovakia, březen 2019
Kolem parfémů v kosmetice koluje obrovské množství mýtů a „ověřených“ zpráv, jak strašně špatné jsou a že vám jedině ublíží. Pokud netrpíte alergií na některou ze složek a nemáte velmi citlivou pokožku nebo narušenou kožní bariéru, nemusíte se jich vůbec bát. Parfémy, stejně jako zbytek produktů, které najdete na pultech obchodů, butiků a v oficiálních e-shopech, podléhají přísné legislativě a musí splňovat spoustu nařízení, aby je místní úřady vůbec pustily na trh. 
Větší transparentnost, k níž výrobce všech velikostí tlačí uvědomělí zákazníci zejména z generace Z, nahrává do karet značkám, které své poslaní berou vážně a jejich cílem není jen, abyste hezky voněli. Vedle plnitelných flakonů, eliminace nadbytečného obalového materiálu, ekologického inkoustu a recyklovaných materiálů jde o další „detaily“. Sociální odpovědnost je stejně zásadní jako ekologická stránka byznysu. Odkud pocházejí jednotlivé složky? Za jakých podmínek se sklízely růže, pačule, jasmín, santalové dřevo nebo vanilka, které patří dlouhodobě mezi nejpoužívanější ingredience?
Parfémáři vám potvrdí, že nejvíce miluje kvalitní přírodní ingredience a sami se velmi zajímají o jejich pěstování, kdo a jak je sklízí a zda se všechno děje udržitelným způsobem. Už jenom kvůli tomu, aby i v budoucnosti s nimi mohli pracovat a kreativně tvořit. Pro následující značky je ekologicky šetrný a zodpovědný přístup stejná samozřejmost jako to, že netestují na zvířatech ony, ani jejich dodavatelé a používají jen veganské ingredience.
Foto: Evgeni Dinev Photography/Getty Images
Růžové pole v Kanchevu (Bulharsko)

Abel

Karlínský beauty concept Biosophy se hodně zasloužil o rozšíření povědomí nejen o ekologické kosmetice, ale i přírodních vůních. V jejich portfoliu najdete první ze značek, které se aktivně zaměřují na ekologii, čistotu a transparentnost – amsterdamský Abel. Když Frances Shoemack v roce 2011 tento brand zakládala, dala si velmi ambiciózní cíl – být nejlepší značkou přírodních parfémů na světě. Každou novinkou v portfoliu potvrzuje, že se jí plán daří plnit. 
Nejoblíbenější vůní od Abel je Cobalt Amber, elegantní kombinace ambry, kardamomu, jalovce, kakaa a koření. Sofistikovaná, komfortní kombinace z dílny Isaaca Sinclaira si výsostné postavení mezi niche eko vůněmi nevysloužila náhodou. Je to láska na první přivonění. Pokud milujete lehké, pudrové vůně, pak se zaměřte na Pink Iris. Nádherné aroma evokující procházku lesem po dešti najdete v Green Cedar a určitě si nenechejte ujít ani poslední Cyan Nori z netradiční kombinace ovoce, pižma a mořské řasy a květinovou Nurture se zázvorem.

7 Virtues

Aktivistka Barb Stegemann založila značku 7 Virtues před 11 lety s cílem využívat ingredience z oblastí zasažených válečnými konflikty, a tím pomáhat místním lidem postavit se po válce na vlastní nohy a mít pravidelný, férově oceněný byznys. Krásným příkladem je používání růže z Afghánistánu, díky níž po celou dekádu až do letošního roku dávala naději na lepší život obyvatelům problematického regionu a zejména ženám, jejichž postavení rozhodně není jednoduché, a spousta věcí, včetně přístupu ke vzdělání a vydělávání vlastních peněz rozhodně stále není samozřejmost, jak ukázaly události letošního léta. Dost možná, že jeden z parfémů Rose Amber zcela zmizí, protože nebude hlavní ingredience (více o růžích z Afghánistánu najdete v prosincovém čísle Vogue Czechoslovakia).
7 Virtues ovšem nepracuje jen s velmi vzácnými růžemi, ale také z vonnými oleji z Haiti, Rwandy, Blízkého východu, Indie a Madagaskaru. V portfoliu má aktuálně osm veganských parfémů, snadno se v nich vyznáte, protože samotná jména rovnou odkazují na klíčové ingredienci – vetiver, santálové dřevo, vanilku, růži, pomerančové květy, pačuli, jasmín, neroli, ostružiny a lilie. Alkohol, v němž jsou vonné oleje rozpuštěné, se vyrábí z cukrové třtiny. Tři vůně najdete nově i v e-shopu Sephora.cz

Björk and Berries

Švédský Björk and Berries se označuje za ekoluxusní značku čerpající inspirace ze severské přírody a kultury. Hlavní část portfolia tvoří tělová péče, ovšem mají také šest parfémů, které voní jako horské jezero, noční moře, jaro, babí léto, slunovrat nebo březový háj. Nejlépe to shrnuje Ema Muller, která se našla v parfému September. „Milujem unisex vôňu. Ale takú s charakterom, nie je neutrálna, naopak, dokážeš si v nej nájisť presne to svoje. Či si žena, či si muž. A hovorím teraz aj za nich, lebo keď si amour každý večer pri telke krémuje ruky Björk and Berries krémom, vzdychá pri tom od nadšenia. Do vône September som sa zamilovala na prvý nádych. Voní ako drevo po daždi. Keď sa ideš hneď, ako naprší, prejisť do lesa a jeho vôňou si dobíjaš energiu do ďalších dní. Voní mi, keď tak voním. Ako čerstvý vzduch a vlastná energia do ďalších dní.“

Juliette Has a Gun

Na první pohled byste do této značky vůbec neřekli, že má něco společného se zodpovědností, transparentností a jasným postojem vůči testování na zvířatech. Všechny tyto aspekty bere jako samozřejmost a rovnou se soustředí na vůně jako takové. Za hravým brandem stojí pravnuk módní návrhářky Niny Ricci Romano; sám jej provozuje a posouvá hranice hravosti pořád dál a dál. Názvy jednotlivých vůní, stejně jako kampaně i samotný design produktů (v nabídce najdete také svíčky, tělovou péči a interiérový parfém) výrazně klamou tělem. Nebo si umíte představit, jak voní parfém „Volské oko“, Anyway, Not a perfume, Mmmm nebo Moon Dance?
V letošní novince Lili Fantasy najdete vedle bílých květů tuberózy a jasmínu také vůni žvýkačky, nejznámější Not a Perfume zase stojí pouze na dvou ingrediencích, ambroxanu a cetaloxu. Juliette Has a Gun vás bude bavit a překvapovat, ať už sáhnete po kterékoliv vůni. Pozor, rozhodně není určená pro konzervativně smýšlející zákazníky. 

Le Labo

Cool. Žádnou jinou značku nevystihuje toto slovo tak dokonale jako Le Labo. Jednoduchý, snadno rozpoznatelný design, v názvu každého produktu hlavní ingredience, takže okamžitě víte, co máte čekat. Le Labo je pro všechny, co mají naprosto jasno v tom, co chtějí, a kvalita je pro ně víc než nablýskané lahvičky a celebrity usmívající se z billboardů a televizních obrazovek. Fabrice Penot a Edouard Roschi našli v roce 2006 díru na trhu a rázem se se svým konceptem katapultovali mezi nejlepší na světě. 
Čistota ingrediencí a naprostá transparentnost je pro Le Labo velmi typická, newyorský brand tak udal trend a vytyčil cestu pro ostatní. V době, kdy znovunaplnitelné flakony představují pro většinu značek žhavou novinku nebo o ekologicky šetrném řešení teprve začínají uvažovat, je pro něj tento „detail“ samozřejmostí. Když nevíte, jakou vůní začít, podívejte se na Thé Noir 29 (číslice v názvu značí celkový počet ingrediencí), Santal 33 a Another 13. Nezapomeňte ani na poslední novinku s vůní matcha čaje Thé Matcha 26. V Česku najdete kompletní sortiment v beauty concept storu Ingredients, kde vám i personifikují každou etiketu. Stačí říct jméno.