Vogue Leaders

Tomáš Vokáč: Pracovat pro britskou královskou rodinu je skutečně inspirativní

Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že budu jednou pracovat pro britskou královskou rodinu; pro program neformálního vzdělávání, který založil princ Philip. Pod názvem DofE, což mimochodem znamená Duke of Edinburgh (vévoda z Edinburghu), se skrývá program osobního rozvoje mladých ve věku 14 až 24 let, který učí naše děti, co znamená být vytrvalý, houževnatý, samostatný, ale i charakterní a odpovědný za sebe i za jiné.
Je skutečně inspirativní se každý měsíc z pražského bytu potkávat na on-line mítinku s princem Edwardem, nejmladším synem královny Alžběty a prince Philipa, který DofE nyní vede. Pracovat pro tolik významných byznysmenů, kteří ovlivňují české i globální firemní prostředí. Komunikovat denně s mnoha jedinečnými lidmi z oblasti politiky, vzdělávání a neziskového sektoru, kterým není lhostejná budoucnost našich dětí. Pravidelně se setkávat s kolegy z celého světa od Austrálie a Nového Zélandu, přes Nepál, Izrael či Jordánsko až po přátele z Ghany, Trinidadu a Tobaga nebo Kanady, kde všude DofE působí. Ale především společně s nimi a s tisíci úžasnými učiteli, řediteli a mými spolupracovníky proměňovat tímto programem, který má za sebou tradici více než 65 let a přitom je stále tolik aktuální a zásadní, životy milionů mladých po celém světě.
Pandemie ukázala, že je naší povinností dát mladým prostor na seberealizaci, aby nám sami mohli ukázat cestu, kterou se chtějí ubírat.
Vše začalo již ve 30. letech u myšlenky učitele prince Philipa, Kurta Hahna. Potkali se poprvé v německé internátní škole v Salemu. Hahn jako pokrokový ředitel a Philip jako jeho žák. Brzy museli oba utéct před fašisty do Velké Británie, kde jejich společná pouť pokračovala na slavné škole v Gordonstounu (jistě ji znáte ze seriálu The Crown). Právě tady v roce 1956 vzniklo DofE, do jehož čela se postavil princ Philip. Tady vznikla klíčová myšlenka, že výuka pouze ve školních lavicích, nudné biflování z učebnic a memorování dat nazpaměť zkrátka nestačí pro budoucí šťastný život i profesní úspěch žáků a studentů. 
DofE vzniklo, protože princ Philip i Kurt Hahn měli velkou obavu, že mladí mají špatnou fyzičku, jsou málo podnikaví a iniciativní, oslabuje se jejich paměť a představivost, nemají dostatek zájmů, dostatečně nerozvíjí své dovednosti, nemají sebedisciplínu a nejsou odpovědní k ostatním, tedy neumějí pomáhat a nevědí, co je lidská sounáležitost. Proto vymysleli DofE, kde měli mladí skrze pohyb, rozvoj dovednosti, dobrovolnictví a dobrodružnou expedici všechny tyto klíčové věci posílit. A povedlo se. Na světě se do programu ročně zapojí přes 1,3 milionu mladých, které vede přes 130 000 učitelů. V České republice to je kolem 6 000 mladých lidí z více než 280 škol, domovů dětí a mládeže, sportovních klubů nebo dětských domovů.
Foto: (osobní archiv)
Tomáš Vokáč
Osobně vidím myšlenku aktivizace mladých jako zcela zásadní a myslím, že princip DofE nijak nezastaral ani po 65 letech. Je třeba pomoci mladým být aktivní, odpovědní, umožnit jim objevit jejich potenciál a dát jim prostor, aby ho mohli rozvíjet. Svázali jsme naše děti testovacím a známkovacím systémem, dnes již zcela překonaným, který mnohdy potlačí jejich kreativitu, kritické myšlení, jejich osobní zájmy a dovednosti, ve kterých by mohli excelovat. Pandemie ukázala, že je naší povinností dát mladým prostor na seberealizaci, aby nám sami mohli ukázat cestu, kterou se chtějí ubírat. Je proto třeba zcela změnit podstatu vzdělávání. Postavit mladé do středu našeho zájmu, nikoliv adorovat testy, známky či kvantitu učiva. Je třeba jim ukázat, že je správné, aby se z nich stali odpovědní sebevědomí mladí lidé, kteří se nebojí jít za svými sny, mají odvahu a umějí pomoci ostatním. 
Myslím, že Kurt Hahn i princ Philip by byli skutečně rádi, kdyby věděli, že v České republice se to daří již 26 let a že minulý rok mladí Češi a Češky v rámci programu DofE strávili přes 40 000 hodin dobrovolnictvím. Ostatně, jak říkal Princ Philip: „Mladí lidé nemusí být nejlepší, aby získali cenu DofE, musí si pouze stanovit cíle, které jsou pro ně motivující, a potom se svědomitě snažit tyto cíle splnit. Neexistují totiž žádné zkratky k dosažení pocitu opravdového úspěchu.“
Tomáš Vokáč od roku 2015 působí na pozici výkonného ředitele Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE) v České republice. Získal doktorát (Ph.D.) na Filozofické fakultě UK, je držitelem Ceny Václava Konigsmarka a byl nominován na Cenu Jana Palacha. Působí v několika odborných komisích a profesních sdruženích SKAV, ČRDM apod. Je členem pracovní skupiny Wellbeing při projektu Partnerství 2030+ a členem školské rady ZŠ TGM na Praze 7. V rámci DofE zastupuje Českou republiku v mnoha pracovních skupinách a poradních orgánech.
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.