Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Institut Solvo odhaluje, co skutečně trápí a definuje Gen Z

tým VOGUE18. 6. 2025
Co je pro dnešní dvacátníky opravdu důležité? Co si myslí o světě, práci, odvaze – a hlavně sami o sobě? Výzkum Institutu Solvo, představený na Vogue Summitu 2025, nabízí ojedinělý pohled na generaci Z. Namísto módních frází a domněnek přináší tvrdá data, která odhalují nečekanou směs introspekce, nejistoty i touhy po autenticitě u lidí ve věku 19–25 let. Výsledkem je sonda do mysli generace, která o sobě nechce křičet, ale touží být slyšena.
Autor: Matyáš Matlach
Foto: Matyáš Matlach

Odvaha? Říct názor. Nebo vůbec nevědět, co to znamená

Největším projevem odvahy je podle Gen Z „říct svůj názor“, což tvrdí 13 % mužů a 9 % žen. Ale nejpřekvapivější číslo se ukrývá jinde: 46 % mužů a 32 % žen odpovědělo jednoduše: „Nevím“.
„Tohle není generační lenost. Je to reflexe světa, kde mladí lidé cítí tlak na to, aby byli odvážní, ale nejsou si jisti, jak odvaha vypadá. A navíc – za jakou cenu,“ komentuje data profesor Miroslav Bárta z Institutu Solvo. „Jako by generaci Z všechny ty vzory, inspirace a motivace zvenčí spíš brzdily až do nuly. V téhle generaci je enormní množství názorových vůdců, kteří vysílají své pravdy do veřejného prostoru, takže ten, kdo jím není, jako by už neměl pocit, že se musí nějak angažovat. A to nemyslím jen ve veřejném prostoru, ale vnitřně,“ doplňuje Marek Prchal, člen správní rady Solva.

Kdy se cítí sami sebou? Především když je nikdo nesleduje

Na otázku, kdy se Gen Z cítí být sama sebou, jsou odpovědi jasné:
  • 82 % mužů a 79 % žen uvedlo „doma“
  • Silně rezonuje i odpověď „s kamarády“ (75 % mužů a 74 % žen)
  • Naopak při pracovním pohovoru se autenticky cítí jen 40 % mužů a 33 % žen
Méně než polovina mladých lidí se cítí být sama sebou na Instagramu (46 % mužů a 39 % žen). Autenticita se tak stává stavem, který si Gen Z spojuje spíše se soukromím. Veřejný prostor, včetně sociálních sítí, působí spíše jako aréna očekávání.
Miroslav Bárta, Kateřina Havrlant, Ivana Tykač, Michaela Marksová a Marek Prchal
Foto: Stepan Vorobyev
Miroslav Bárta, Kateřina Havrlant, Ivana Tykač, Michaela Marksová a Marek Prchal

Svět podle Gen Z: láska, bezpečí, a tiché obavy z budoucnosti

Na otázku, co je pro ně v životě nejdůležitější, odpovídají mladí lidé následovně:
  • Láska (28 % mužů a 32 % žen)
  • Bezpečí (28 % obou pohlaví)
  • Klid a štěstí následují s odstupem
Zároveň však až 68 % žen a 54 % mužů věří, že „svět, jak ho známe, špatně skončí“.
Ivana Tykač v diskusním panelu k výsledkům dodala: „Láska a bezpečí jako nejvyšší hodnoty nejsou známkou měkkosti. Jsou to strategické volby generace, která sleduje kolabující systémy a raději se obrací k mezilidskému pevnému bodu.“ 

V práci? Hlavně nekřičet

Výzkum také ukázal, že 81 % žen a 65 % mužů ve věku 19–25 let vadí, když na ně někdo v práci zvýší hlas. Nejmenší problém s tím mají muži ve věku 19–22 let, ale i u nich převažuje citlivost k hlasové eskalaci nad tolerancí. 

Rande jako scénář ke kompromisu

Na otázku, kdo by měl platit na prvním rande, Gen Z odpověděla:
  • Polovina mužů (49 %) řekla, že muž
  • Ženy nejčastěji (39 %), že každý za sebe
  • Zarážející je také, že 13 % žen preferuje placení napůl – a 16 % mužů se přiklání k témuž
Zajímavé ale je, že 28–29 % všech respondentů uvedlo: „Je mi to jedno.“ Možná i to je známka nové doby – méně rigidních očekávání a větší otevřenosti vůči situaci, nikoliv pravidlu.
Výzkum Institutu Solvo neodhalil generaci, která by byla ztracená. Spíše generaci, která si uvědomuje složitost dnešního světa, nebojí se nevědět a touží po klidu víc než po slávě. To, co bývalo dříve vnímáno jako slabost – pochybnost, jemnost, ticho – se v jejich světě stává znakem vnitřní síly.
1 / 8
Foto: Matyáš Matlach