Vogue LeadersPavel Řehák: O růstu, vizích i vedení lidí bez klišé
Šárka Drbohlavová23. 11. 2025
Zakladatel Directu mluví o vedení lidí bez klišé: o pravdě, jednoduchosti a přátelskosti. O vizi Direct 2030, zdravém riziku i o tom, proč měří úspěch „počtem zářících očí“ v týmu. Vést znamená pro Pavla Řeháka sloužit smysluplnosti.
Kdy jste si poprvé uvědomil, že nechcete jen řídit firmu, ale vést lidi? A co podle vás nejlépe vystihuje vaši vlastní cestu?
Pro mě je firma prostředek, ne cíl. Místo, kde se lidé potkají nad něčím, co jim dává smysl, a společně něco vytvoří. Tendenci vést jsem měl už ve škole – bavilo mě dávat věci dohromady a posouvat je, ale asi největší zlom přišel po odchodu z McKinsey k České pojišťovně: musel jsem se naučit vést efektivně i lidi, kteří nesdíleli stejnou vizi a fungovali v rutině. To mě naučilo chápat lépe lidskou motivaci, emoce a budovat důvěru. Direct je pro mě nástroj: prostředí, kde šikovní lidé mohou realizovat své sny, růst a nechávat za sebou pozitivní stopu. Chci vytvořit prostor, který bude čistý, v pravdě a bez korporátní přetvářky, kde nemusíte dělat kompromis.
Které momenty, lidé nebo zkušenosti vás jako lídra nejvíc formovaly – a co vás dnes posouvá dál?
Určitě je to sport. Poctivě měří úsilí a důslednost, nejde ho okecat. Mám rád disciplíny, kde se nefauluje – plavání, běh, kolo, triatlon. A taky to bylo podnikání s tátou během školy. Naučilo mě trpělivosti, kreativitě a jak i z mála zdrojů dostat maximální efekt. Během náročných projektů v McKinsey jsem se zase učil odlišit podstatné od nepodstatného a spolupracovat s lidmi, kteří nastavují vysokou laťku. A začal jsem si uvědomovat, že vlastně nemusí existovat limity. A co se týká lidí, nemám jeden vzor. Inspiraci beru každý den od mnoha z nich, které potkávám, a z historie třeba od osobností jako Tomáš Baťa, Steve Jobs nebo Mahátma Gándhí. Zároveň mám to štěstí, že sdílím cestu s přítelkyní, se kterou se hezky doplňujeme a inspirujeme. A co mě dnes nejvíc posouvá? Když v Directu vidím růst lidí – když jim září oči a zanechávají svět v lepším stavu. A vědomí, že žiju v pravdě v souladu se svým posláním. To je pro mě svoboda.
Jak jste chápal úspěch na začátku své kariéry a jak ho vnímáte v současnosti?
Na škole pro mě úspěch znamenal být „topmanažer“. V práci se to ale rychle změnilo: chci být co nejlepší v tom, co dělám. Soutěž mě baví, ale nechci vítězit na úkor druhých. Jde o to dát ze sebe maximum, posouvat svoje hranice a rozvíjet se. Nechci jít přes mrtvoly, chci si držet svoje hodnoty, protože úspěch můj nemusí znamenat neúspěch jiných. Dnes měřím úspěch počtem „zářících očí“ kolem sebe – energií, nasazením, tahem na branku. Peníze a ekonomické výsledky jsou nutná hygiena. Ale když se potká silné poslání, energie lidí a selský rozum, funguje to i finančně. To v Directu zažívám.
Vize jsou často tím, co odlišuje firmu od zbytku trhu. Jak je vytváříte a co stojí za vizí Direct 2030 se středoevropskými ambicemi?
Všechno začíná snem a vizí – realita je následuje. Pravidla, podle kterých svět funguje, vytvořil někdo před námi; nejsou to neměnné zákony přírody. Proto je můžeme zlepšovat, aby lépe sloužila lidem. Vize stavíme z naslouchání zákazníkům a křížové inspirace napříč obory. Základ všeho je poslání: dát zákazníkům fantastický zážitek, lidem ve firmě prostor „roztáhnout křídla“ a to vše dělat na pevném ekonomickém základě. S vizí Direct 2030 jsme začali v Česku a soustředili se na domácí trh, dokud jsme nenabrali sílu k expanzi. Vyrostli jsme z 500 milionů Kč na 11,6 miliardy, ze 130 lidí na 1200, vytvořili jsme ekonomický výsledek více než 3 mld. Kč. Takže teď směřujeme do střední Evropy, kam chceme přinášet jednoduchost, rychlost, spolehlivost a přátelskost ve všech 4 odvětvích, v nichž působíme – pojišťovnictví, automotive, finanční služby a investice. A po roce 2030 uvidíme dál.
Věříte v koncept zdravého rizika a vybavíte si situace, kdy jste šel proti proudu?
Riziko řešíme každý den. Já osobně přemýšlím ve scénářích a strategických stromech, které ho snižují nebo ošetřují. Někdy to může vypadat, že jedeme proti proudu, ale my jen důsledně řídíme riziko a držíme se strategie, abychom dodali svoje poslání. Někdy bohužel je dodávka špičkového klientského zážitku vnímaná jako něco proti proudu. Když přijde nečekané, pomáhá připravenost a pevné hodnoty. Několikrát za našich prvních deset let nás to provedlo těžkými situacemi a zvládli jsme je.
Můžete jmenovat tři klíčové hodnoty, na kterých stojí vaše podnikání?
Pravda, jednoduchost a přátelskost. Pravda k sobě, k lidem i k zákazníkům. Žádná přetvářka. Pravda je vlastně nejvyšší forma jednoduchosti. Svět je složitý dost, jednoduchost je poctivá a průhledná, zlepšuje věci. A přátelskost? Děláme to pro lidi. Nejen, co dodáváme, ale i jak to dodáváme, může kultivovat prostředí. A my cítíme, že to je součástí naší odpovědnosti.
Jak si vybíráte lidi, s nimiž spolupracujete? A jak vnímáte svou odpovědnost vůči nim a projektům, které spolu tvoříte?
Do Directu vedou dvě kola pohovorů, vždy se třemi lidmi. Všichni, kdo kandidáta vidí, se musí shodnout, že má šanci být úspěšný. Když nabídku dáme, dáváme i závazek udělat maximum pro jeho úspěch. Hodnotíme šest oblastí: řešení problémů, orientaci na klienta, vedení lidí, vedení změn, schopnost doručovat výsledky a dodržování a rozvoj hodnot. Hodně se navíc s lidmi bavím o vnitřní motivaci – oheň musí hořet uvnitř. Moje odpovědnost je pomáhat: rozvíjet, vyzývat, dávat zpětnou vazbu. Zároveň chráním poslání firmy. Když se někdo veze na úkor týmu, zasáhnu, i když je to nepříjemné.
Udržet firemní kulturu na úrovni není snadné, zvlášť v rostoucí firmě. Co děláte pro to, aby v Directu nejen přežila, ale dál se rozvíjela?
Je to naše největší výzva. Každý měsíc nastupují desítky lidí, přibývají projekty a někdy integrujeme akvírované firmy s jinou kulturou. Proto věnuju většinu svého času kultuře, efektivitě týmu, rozvoji lidí a posilování hodnot. Každý kvartál děláme ucelenou zpětnou vazbu a z ní rozvojové plány. Ve složitých situacích nám pomáhá „rovnice důvěry“ transparentní a férový proces, který už víckrát ozdravil konkrétní týmy. Navíc je ohromně důležité, aby hodnoty nebyly prázdné fráze na plakátech. Proto chci pravidelně vidět jasné důkazy, že naše hodnoty žijeme – mezi sebou i vůči klientům a partnerům. Takové, které za nás řeknou, že jsme jednoduší, rychlí, spolehliví a přátelští.
Jaký dopad podle vás má vaše práce ať už směrem k lidem ve firmě, nebo vůči společnosti?
Snažíme se tvořit pozitivní hodnotu uvnitř i navenek – nejen produktem, ale i způsobem dodání. Fakta napovídají, že to funguje: za prvních deset let jsme vyrostli více než 23× a obsluhujeme přes 1 000 000 klientů. Zpětná vazba, kterou od klientů pravidelně sbíráme, je dobrá – a pořád máme co zlepšovat.
V čem vidíte sílu českého podnikatelského prostředí a kde je naopak zranitelné?
Síla je v kreativitě, flexibilitě a dovednostech lidí, v solidním vzdělání. Potřebujeme stabilní demokracii, právní stát a předvídatelné instituce – to umožňuje plánovat dlouhodobě. Méně zbytečné regulace by pomohlo, ale klíč je svoboda a právní jistota. Zbytek vytvoříme, doděláme, vymyslíme.
Dá se při vedení firmy najít skutečný work‑life balance? Co vám osobně pomáhá zůstat v rovnováze?
Hlídám si, kam investuji čas. Pravidelně dělám inventuru kalendáře – práce, rodina, osobní rozvoj. Nechci, aby mě řídil kalendář, chci řídit priority. Říkám tomu „112“, protože to je počet hodin, které máte v týdnu, pokud chcete osm hodin denně spát – a to já musím.
Co byste dnes vzkázal lidem, kteří právě přemýšlejí, že začnou podnikat?
Ujasněte si svoje „proč“. Pokud to nejsou jen peníze, běžte do toho. Odvaha přichází s prvním krokem vpřed. Problémy se dají řešit. Přeju každému, aby na konci své cesty mohl říct: zkusil jsem to, dal jsem do toho všechno a dělal jsem to poctivě. Výsledek ovlivňuje spousta faktorů, ale možnost podívat se sám sobě do očí je k nezaplacení.