Vogue LeadersChceme budovat něco, co má skutečný přínos, říká developer Tomáš Vavřík
Monika Otmarová23. 11. 2025
Pro Tomáše Vavříka, majitele skupiny FIPOX, je v developmentu hnací silou alchymie emocí, financí a architektury. Jen tak podle něj spatří světlo světa projekty, které investorům vydělají peníze a lidem kvalitní bydlení. Stejně důležitý je pro něj silný tým odborníků. Jak se buduje kultura spolupráce napříč různými značkami a profesemi? A co stálo u zrodu značky MyResorts, která kombinuje investice a rekreaci?
Vaše projekty propojují architekturu, kvalitu a příběh místa. Co je pro vás osobně hnací silou v developmentu? Jsou to čísla, estetika, nebo ještě jiné faktory, které dávají projektům osobitost?
Všechno, co jste zmínila. Abych byl ale konkrétnější, tak je to především kombinace emoce k místu, financí, architektury a budování něčeho hmatatelného, něčeho, co tady zůstane a má přínos pro širokou veřejnost v podobě nových míst pro život. Svět financí jsou zjednodušeně řečeno jen čísla, která ve vás moc emocí nevyvolávají, ale bez nich to nejde, proto máme založené fondy kvalifikovaných investorů a díky nim a bankovnímu financování se nám daří projekty dokončit a byty prodat. Navíc zhodnocujeme našim investorům jejich vložené prostředky a zároveň stavíme jedinečné projekty. Na konci každého projektu tak máme spokojené investory a desítky a někdy stovky lidí, podle velikosti projektu, kterým jsme postavili nový domov. Pochopitelně je za tím obrovské množství práce, hodně bezesných nocí a spousta stresu, ale navzdory tomu je to nejlepší práce, jakou jsem kdy dělal, a opravdu mě naplňuje.
DOMOPLAN je dnes součástí skupiny FIPOX, která zastřešuje i značku MyResorts. Jak se vaše role proměnila, když jste z tvůrce jednotlivých projektů přešel do pozice lídra celku?
Mluvíte o roli, kterou bych jednou v rámci FIPOXu rád hrál, ale zatím tomu tak není. Ideální představa je mít ve všech dílčích firmách v rámci zastřešujícího holdingu FIPOX schopné kolegy, kteří budou firmy řídit a samostatně vystupovat a já se budu moci věnovat jen strategickému řízení firem, akvizicím a expanzi v České republice a zahraničí. V současné době naši stavební společnost Thierru vede Jan Pauly a MyResorts, zaměřený na správu a budování prázdninových rezortů, Kristýna Pauly. Dělají svou práci velmi dobře a budu rád, když i ve všech dalších firmách bude vedení probíhat tímto způsobem. Developerskou firmu DOMOPLAN a komunikaci s investory stále musím řešit především já a na tom se v blízké budoucnosti asi nic nezmění.
Leitmotivem tohoto čísla Vogue Leaders je collective shift, tedy síla týmu a společné energie. Jak se tato filozofie odráží ve fungování DOMOPLANu a celé skupiny FIPOX?
Bez lidí, kteří budou samostatně pracovat a budou ochotni přijmout zodpovědnost za svá rozhodnutí, toho příliš nevybudujete. Jedna věc je nastartovat nějaké podnikání, to vždy leží na bedrech zakladatele, ale budoucí úspěch firmy, její rozvoj, udávání správného směru a expanze bez kvalitních lidí nezvládnete. Ve FIPOXu se nám podařilo vybudovat stabilní tým, který průběžně posilujeme nové experty a odborníky. Čím dříve si jako majitel firmy uvědomíte, jaké lidi a na co potřebujete, tím rychleji vyrostete a dosáhnete cílů, jaké si nastavíte. Já se snažím na své zaměstnance přenášet čím dál více zodpovědnosti a nechávám je pracovat samostatně, protože jedině tak si mohu uvolnit pracovní kapacity na rychlejší budování nových projektů. Nemohu říct, že by všechno fungovalo hladce, učíme se to jak já, tak kolegové, ale FIPOX roste velmi rychle a už to zkrátka nemůže být oneman show. Za poslední rok dva jsme se v tomto směru hodně posunuli a nebýt týmu, nerealizovali bychom projekty, které nyní děláme.
Které momenty ve vaší kariéře vám potvrdily, že bez silného týmu by se projekt prostě nepodařil?
Všechny projekty, které jsem kdy dělal, byly ve velké míře závislé na týmu lidí. DOMOPLAN jsem založil před šestnácti lety a do roku 2028 máme v payplane projekty v investičním objemu 13 miliard korun. Vlastní kapitál fondu máme 2 miliardy korun a dosáhli jsme 60% zhodnocení. Ta čísla nezmiňuji proto, abych se pochlubil, ale jsou odpovědí na vaši otázku. Tak velký byznys nemůžete dělat sám a zároveň ho nemůžete dělat s lidmi, kteří svou práci odvádějí špatně.
Jak budujete kulturu spolupráce napříč různými značkami a profesemi – od architektů a investorů až po lidi v kanceláři?
Všichni musí vědět, jaká je v rámci celého holdingu jejich role, a svoji práci musí dělat s ohledem na ostatní kolegy tak, aby jejich rozhodnutí bylo v souladu s celkovou strategií. Kromě vlastních zaměstnanců spolupracujeme s řadou externistů, a aby to bylo ještě složitější, někteří z nich působí na našich dílčích projektech v zahraničí. Kulturou spolupráce je tak především tolerance, trpělivost a komunikace.
MyResorts je mladá, ale velmi ambiciózní značka. Co bylo impulzem pro její vznik?
Nutnost a zároveň touha objevovat výjimečná místa po celém světě a přinést do těchto lokalit prémiové nemovitosti s fullservisem. Stavíme rezidenční projekty u nás i za hranicemi a v roce 2020 jsme přišli s ojedinělým obchodním modelem, který kombinuje investici a rekreační využití nemovitostí. Vy jako investorka si například koupíte apartmán v Chorvatsku a budete chtít, aby se vám o něj někdo staral, provozoval ho a měla jste z něj výnos. A přesně tomu se věnuje MyResorts. Nemovitostí tohoto typu máme čím dál více a bylo potřeba, aby se v rámci FIPOXu založila samostatná společnost, které se bude o všechno s tím související starat. Jen v příštích letech přibudou do MyResorts desítky, respektive stovky apartmánů, a je tedy nutné vytvořit pro tento nárůst celou interní infrastrukturu.
Aktuálně začínáte stavět vily na Bali, jak vybíráte destinace, které mají potenciál stát se součástí vašeho portfolia?
Každý projekt, který se nám dostane obrazně řečeno na stůl, musíme podrobit zevrubné analýze. Je to velmi komplikovaný a časově náročný proces, kde není prostor pro emoce. Jsou země, kde aktivně působíme a naši angažovanost budeme nadále rozvíjet, jako je například Srbsko či Chorvatsko. Znám Balkán velmi dobře, v Chorvatsku podnikám přes dvacet let a znám jeho možnosti. Proto právě tam začínáme na ostrově Pag budovat za miliardy korun exkluzivní prázdninový rezort. Zajímáme se ale také o další západní trhy a například na Bali jsme se dostali skrze naše partnery. Líbilo se nám místo, projekt a ředitelka MyResorts Kristýna Pauly se už na Bali spolupodílela na realizaci několika úspěšných projektů, a má tedy za sebou tolik potřebné know-how.
Jakou roli v těchto projektech hraje architektura? A jak spolupracujete s architekty, aby projekty obstály v čase, a to nejen z hlediska designu, ale i hodnotově?
My nestavíme levné byty, stavíme projekty pro život a architektura těchto staveb je pro nás naprosto klíčová. Proto do architektury investujeme velké prostředky, stejně jako do použitých materiálů, vybavení a služeb. Na všechny projekty se díváme optikou času a chceme, aby i za dvacet třicet let byly vnímány pozitivně a nadčasově. Pokud to architektonický návrh nesplňuje, dostane příležitost jiný architekt. Je to nedílnou součástí DNA celého DOMOPLANu.
MyResorts dnes vede Kristýna Pauly. Proč jste se rozhodl svěřit vedení této značky právě jí a co podle vás dělá z člověka dobrého lídra?
Kristýna je především velmi zkušená manažerka, která má svěží nápady, znalosti a za sebou realizované projekty. Prokázala mi, že má na to, aby vedla MyResorts, a věřím, že moje volba byla správná.
Když si představíte ideální tým, se kterým chcete jít do dalších let, jaké vlastnosti by měl mít?
Všechno, co jsem zmínil, a určitě i něco navíc. Všichni na trhu chtějí ty nejlepší lidi, protože pokud jsou majitelé firem rozumní, vědí, že být lepší než konkurence je nejen o nápadech, ale čím dál více právě o týmu. Dream team je takový, který je schopný pracovat samostatně, přichází s nápady, dokáže vycházet se všemi kolegy a umí přijmout zodpovědnost. Z velké části takový tým už mám a další kolegy do této skládačky hledáme a věřím, že se nám je podaří najít.