Vogue Leaders


S Janou Zielinski a Patrikem Floriánem v zákulisí Designbloku: Co stojí za největší přehlídkou designu ve střední Evropě
Danica Kovářová5. 12. 2025
„Není to jen o tom, že si jednou za rok uděláme festival. Hodně lidí si to možná myslí, když se ptají, co děláme po Designbloku. Existuje představa, že nic. Ale pro nás to je celoroční práce,“ říká Jana Zielinski, ředitelka největší designové přehlídky ve střední Evropě. Spolu s Patrikem Floriánem odkrývá, co vše se děje za kulisami – celoroční úsilí, vize, hledání rovnováhy mezi tradicí a inovací a nových pohledů na český design.

Foto: Martin Faltejsek
Jana Zielinski a Patrik Florián
I zvenčí je vidět, že Designblok se mění. Roste, skokově profesionalizuje, přidává další programové sekce, jasněji se vymezuje. Jak tyto změny vnímáte a kočírujete zevnitř?
Jana Zielinski: Žádný festival nemůže být pořád stejný. Nemůžeme ustrnout. Prostředí se mění. Český design prochází zásadní proměnou. Přichází investoři, kteří vydělali peníze v jiných oborech a jsou připraveni investovat do designu. Vznikají nové příběhy – právníci, podnikatelé, kteří se rozhodnou zachránit sklárnu, manufakturu nebo menší fabriku. Ten návrat k dědictví, k tradici a na druhé straně propojení se špičkovým designem, to jsou pro mě klíčová témata do budoucna. To jde ruku v ruce s tím, proč nám záleží na pokračování profilové výstavy High Craft, kterou připravujeme s Vogue CS už tři roky.
Jaké největší změny se odehrály?
J. Z.: Letos jsme nastartovali řadu věcí. Zavedli jsme několik nových nástrojů a jedním z nich je Designblok Talks – mezinárodní konference, pomocí které chceme víc propojit svět developerů, architektů, designérů a profesionálů v oboru. Od začátku jsme se rozhodli, že bude výrazně tematizovaná. Není to jen o zajímavých mluvčích, ale o tom, co se opravdu děje. Proto jsme bloky pojmenovali Future of Design, Future of Prague, Future of Living. Konference je pro mě příležitostí zabývat se i kritickými tématy, nejen pozitivními. Myslím, že je důležité, aby festival měl nějaký hlas, který může ovlivnit společnost. I proto jsem chtěla, abychom si dnes povídali i s Patrikem Floriánem, vedoucím marketingu a komunikace. Patrik současně vytváří další novou platformu Designblok Selects, což je celoroční výběr toho, co se v oboru designu děje.
Popíšeš nám její záměr, Patriku?
Patrik Florián: Za agenturu Profil Media kromě Designbloku organizujeme i ceny Czech Grand Design a vedeme značku galerijního designu Křehký, která má každoročně svůj festival Křehký Mikulov. Dále připravujeme nebo se podílíme na zahraničních prezentacích českého designu, je tedy logické, že to vše generuje mnoho novinek a návazností, které nemusí být vidět na první pohled. Naše rubrika na sociálních sítích, později možná také na webu, #DesignblokSelects má lidem celý rok sloužit jako reference, zdroj informací i záruka kvality. Záleží nám na tom, aby se diskuse o designu nevedla jen v Praze, ale po celé republice. Proto se také prohlubuje naše spolupráce jak s Mikulovem, tak s Moravskou galerií v Brně. Design se stal v české společnosti opravdu tématem a je nepopiratelné, že Designblok k tomu za ty roky výrazně přispěl. A to vidíme jako příležitost – využít ten leadership, stát se arbitrem, který představuje, co je dobré, kvalitní a proč. Poslední dva roky obsah Designbloku hodně rostl, soustředili jsme se na to, abychom na něj programově přinášeli to nejlepší a čím dál víc i ze zahraničí. Nyní je k tomu třeba „dorovnat“ i komunikaci s tím spojenou a strukturu, kterou si festival zaslouží. Mimo jiné připravujeme i novou vizuální identitu. Bude to velká změna a jsme si jistí, že se o tom bude hodně mluvit. Oslovili jsme šest mladých i etablovaných studií, organizujeme uzavřenou soutěž, s jejímž nastavením nám pomáhá Aleš Najbrt coby člen Poradního sboru Designbloku. Ceny Czech Grand design čeká také nějaká evoluce?
J. Z.: K cenám Czech Grand Design, které se budou udělovat na jaře 2026 podvacáté, bychom rádi více komunikovali dosavadní výherce. Zjistili jsme, že ocenění funguje jako reference i pro zadavatele nebo města – hledají, kdo jsou nejlepší grafici, produktoví designéři, fotografové. My říkáme: Podívejte se, tady máte výběr nejlepších za dvacet let. K výročí připravujeme speciální ročenku, publikaci s rozsáhlejšími texty, která ukáže, kam se český design posunul.
Mluvili jste o širší veřejnosti. Jak posilujete už existující komunitu okolo Profil Media?
P. F.: Setkáváme se s profesionály, partnery, výrobci, propojujeme různé světy. Vytvoření komunity, která se setkává a funguje po celý rok, je pro nás nyní klíčové. I proto vznikla myšlenka založit klub Design(blok) Lovers – pro fanoušky nejen našich akcí, ale českého, potažmo středoevropského designu obecně. Provedeme členy našimi akcemi, během festivalu nabídneme speciální zážitky a během roku různá neformální setkání. Máme za sebou třeba úspěšný designérský AZ-kvíz nebo running club s designéry, na kterém se například ústavní soudkyně seznámila s mladými designéry.
Zaslechla jsem, že chystáte i nový web a aplikaci, je to na pořadu dne?
P. F.: Ano, je to komplexní projekt. Vybrali jsme skvělé mladé studio, prošli jsme interními i externími workshopy a otázka je vždy stejná: Kdo je hlavní cílová skupina. Designblok je platforma pro odborníky i veřejnost, čím dál tím víc i zahraniční účastníky, takže musíme vycházet vstříc všem skupinám. Studentům, školám, ale i seniorům. Největší výzvou je komunikovat celou šíři festivalu Designblok – akce a části programů na všech lokacích, včetně města, kde instalací a eventů přibývá skokově – letos jich bylo přes čtyřicet. Web i aplikace by měly být nástroji, které budou dobře sloužit vystavovatelům, budou přehledné, návštěvníka provedou doprovodným programem i tím, co se děje mezi zapojenými galeriemi, showroomy, obchody a školami.
J. Z.: Máme 265 účastníků, každý z nich chystá svůj program. Kromě hlavních výstav a kurátorovaných projektů pro mladé designéry je tu zmiňovaná konference Designblok Talks, celotýdenní diskusní Designblok Stage, workshopy. A letos jsme přidali poprvé pavilon Designblok for Kids, určený dětem.
Pro rozložení takových sekcí se zdá holešovické Výstaviště jako ideální lokace. Chtěli byste tam zůstat a mít tam stálou lokaci?
J. Z.: Otázka prostoru je pro rozvoj festivalu klíčová. Tím, že ještě nefunguje Průmyslový palác, máme velký problém. Až se v roce 2027 dostaví, bude záležet na ekonomických podmínkách. Když jsem viděla ceníky, mám obavy, že to bude finančně těžko zvládnutelné. Stabilně spolupracujeme s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze a Pražským hradem. Vždy ale musíme najít hlavní lokaci. Strategicky by bylo nejlepší se vrátit do Průmyslového paláce. Stabilita je důležitá i pro partnery. Když se místo mění každý rok, vždycky se musí řešit stejné věci od začátku – instalace, návštěvnost, logistika, komunikace budovy, propojení s městem. A člověk se těžko posouvá dál, protože pořád dokola řeší a vyčerpává se na stejných problémech.
Před rokem se společnost Profil Media stala součástí skupiny Rockaway. Jaký vliv to na projekty má?
J. Z.: Největší plus je, že nám pomáhají s partnery a se sponzory, jejich dosah ve světě byznysu je výrazně větší. A v momentě, kdy jsme posílili stranu sponzoringu a partnerů, můžeme „zrcadlově“ posilovat i obsahově, postavením, infrastrukturou, servisem. Jako když někdo foukne do plachet a loď může plout rychleji. Nejsme snílci, kteří by si mysleli, že design dokáže fungovat bez světa byznysu, to je naprosto naivní. V době, kdy byl Designblok malý nezávislý festival, to možná ještě šlo, ale ta doba dávno pominula. Navíc fantastickou nadstavbou je, že se sesterskými festivaly se začínáme propojovat dramaturgicky. Vloni jsme s KVIFF dělali „designovou sekci“ na KVIFF.TV, letos s Colors of Ostrava diskusní program, diskusi na téma stage designu, na Melting Pot jsme taky vezli vítěze Czech Grand Design. Když se podívám na tři festivaly v portfoliu Rockaway Arts – Designblok, Colours of Ostrava a KVIFF – každý z nich má svůj význam, ale dohromady tvoří silnou kulturní infrastrukturu. A mimoto prostě milujeme holky z guest servisu. Pro organizaci Designbloku to bylo jako zázrak, obrovsky se nám ulevilo. Cítili jsme to jako největší slabinu, všichni řešili nějaké tabuky nebo maily, byl to chaos. Holky z guest servisu to mají perfektně systémově nastavené. A ukázalo se, že naše cílová skupina a skupina KVIFF je velmi podobná. Stran nějakého propojení festivalů v produkčním smyslu to nedává smysl. Každý festival má své programy, své zkušené týmy. U nás jsou lidé, kteří na tom dělají roky. Šimon Borecký je s námi od roku 2010, nikdo si bez něj ani jeden z projektů nedokáže představit.
Celý rozhovor si můžete přečíst v nejnovějším vydání Vogue Leaders, které je společně s prosincovou Vogue CS právě v prodeji.

Foto: Martin Faltejsek
Jana Zielinski
Jana Zielinski je ředitelka pražského mezinárodního festivalu Designblok, iniciátorka vzniku Akademie designu České republiky, která každoročně udílí Ceny Czech Grand Design, a také zakladatelka a umělecká ředitelka galerijní značky Křehký. Studovala Dějiny umění a Sociální práci na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roce 2018 jí byl udělen čestný doktorát Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze za mimořádný přínos českému designu. Patří k iniciátorům vzniku Asociace českého průmyslového designu. Je kurátorkou řady výstav v České republice i v zahraničí. Pravidelně se umisťuje v žebříčcích nejvlivnějších žen magazínů Forbes, Vogue CS nebo Hospodářských novin.

Foto: Martin Faltejsek
Patrik Florián
Patrik Florián je novinář, konzultant a stratég v oblasti komunikace. Působil v magazínech Forbes, Dolce Vita, Esquire, Elle a jeho články o designu, módě a architektuře pravidelně vycházejí v časopisech Vogue CS a Elle Decoration. Na tvorbě obsahu a komunikaci spolupracoval s předními značkami jako Moser, Brokis, Preciosa, TON, Hermès, Bulgari, Hotel Pupp, Nike a designéry Jakubem Polankou, Zdeňkou Imreczeovou nebo duem Lexová & Smetana. Čtyři roky působí jako ředitel marketingu a komunikace největšího středoevropského festivalu designu Designblok, cen Czech Grand Design a značky Křehký. Rovněž se podílí na reprezentaci českého designu v rámci světových výstav a veletrhů.
Přidejte se k Vogue Leaders na LINKEDIN
Vogue
Doporučuje

Vogue Supports Local Fashion
Ako vzniká nová kolekcia? Backstage so značkou Laformela
Barbora Brušková4. 12. 2025
Vogue Leaders
Chirurg, který posouvá hranice. Příběhy z operačního světa Jiřího Froňka
Šárka Drbohlavová4. 12. 2025
Móda
