Umění#MeToo v baletním provedení. Rok 2019 bude patřit ženám
Alice Robb4. 2. 2019
Baletní kroky jsou jako francouzská slovíčka. Pro jejich kouzlo, jemnost a neodolatelný šarm snadno podlehneme, stejně jako spisovatelka a tanečnice Alice Robb. Pro Vogue zjišťovala, které baletní inscenace si v průběhu roku nesmíte nechat ujít.
Na první pohled zcela nevinné prostředí prošlo v minulém roce komplexními změnami. Globální hnutí #MeToo za svobodu žen odhalilo případy, které nevyprávějí pouze o ladných krůčcích na hudební symfonie od Čajkovského.
Italská tanečnice vzpomíná na zranění a potíže s příjmem potravy, které způsobily odchod z operních pódií. Ředitel americké společnosti New York City Ballet odstoupil z funkce na základě obvinění ze sexuálního obtěžování a v anonymním průzkumu promluvilo 80 % tanečníků pařížské opery o zkušenostech se šikanou.
Znepokojující zprávy a vzájemná rivalita jsou však přese všechno důkazem, že i v současné době má balet stálé místo v naší společnosti. Taneční choreografové navíc stojí před těžkým úkolem. Rok 2019 je plný očekávaných premiér odhalujících postavení ženy ve společnosti. Velkolepost bude tajným heslem!
Foto: Getty Images - Robbie Jack
Royal Opera House, Londýn
Foto: Getty Images - Jean Marc ZAORSKI/Gamma-Rapho
Paříž, Paris Ballet Opera
Experimentální švédský choreograf Mats Ek plánoval odejít do důchodu už v červnu roku 2016. Své třiasedmdesáté narozeniny však opět oslavil na pódiu pařížské opery. “Balet je láskou na celý život,” říká. Červen tohoto roku vás okouzlí spojením klasického baletu a taneční moderny v podobě dvou premiér Boléro a Another Place. Nečekané propojení pohybu, různorodých hudebních stylů a psychologie postav je autorovou slabostí a snad i vrozenou DNA. Hledáte limity? Neexistují.
Za pozornost stojí i projekt japonského umělce Hirošiho Sugimota a italského choreografa Alessia Silvestrina At the Hawk’s Well. Příběh o odvaze a lásce v podání francouzských baletních mistrů je plánovaný na září.
Bukurešť, Bolshoi Ballet
Rumunský choreograf Edward Clug, známý svým hitem Radio & Julie, představí tradiční baletní inscenaci Petruška společně s debutem The Firebird.
Příběh vypraví o milostném trojúhelníku mezi třemi loutkami: v hlavní roli se představí klaun, který marně touží po baleríně.
Amsterdam, Dutch National Ballet
Pro nizozemský národní balet představí v únoru britský choreograf David Dawson (jehož práce zahrnuje i baletní inscenace The Human Seasons či celovečerní představení Tristan a Isolda pro operní scénu Saské státní opery v Drážďanech) premiéru abstraktní skladby spolu s novým orchestrálním debutem britského skladatele Gavina Bryarse. Premiéra proběhne společně s Dawsonovým představením Citizen Nowhere.
Foto: photo_Alain_Honorez
Dutch National Ballet, Requiem
Londýn, The Royal Ballet
Anglický choreograf a dlouholetý tanečník Alastair Marriott vytvořil baletní kreaci s názvem Neznámý vojín k příležitosti 100. výročí konce první světové války. "Abychom dosáhli autentičnosti projektu, rozhodli jsme se, že základem musí být příběh o skutečných lidech. Strávil jsem hodiny zkoumáním archivů, nakonec jsem objevil dokumentární záznam Florence Billington o lásce a životní ztrátě. Silný a emotivní, dnes velmi aktuální. Po nedávném hnutí #MeToo mi bylo jasné, že vypravěčem bude právě žena," prozradil Marriott.
Foto: courtesy of The Royal Ballet
The Royal Ballet, The Unknown Soldier
Birmingham, Birmingham Royal Ballet
Otázka rovnosti je ožehavým tématem posledních let a není tajemstvím, že baletní soubory jsou z větší části tvořené ženami, v choreografii zase dominují muži. V birminghamském baletním souboru se za uplynulé roky podíleli na choreografii všech 58 představení pouze muži. Červen ovšem bude patřit výhradně ženám, diváci se mohou těšit na tři baletní představení včetně nového díla nizozemské choreografky Didy Veldman The Happiness Project. Představení publikum promění do role svatebních hostů.
Foto: photo Perry Curties
New York, New York City Ballet
Koncem ledna zahájil newyorský baletní soubor premiéru s názvem Principia Justina Pecka. Peck byl jmenován rezidentním choreografem NYCB ve věku pouhých 26 let, nahradil tak ikonického Christophera Wheeldona. Uznání se mu dostalo i od prestižního titulu New York Times, který jej nazval "nejvyhledávanějším tanečním tvůrcem na světě”. Vytvořil stovky baletních představení - inscenace na hudbu od Stravinského, ale i od Sufjana Stevense. Justin Peck se snaží představit balet širšímu publiku, je aktivní na sociálních sítích a video newyorských tanečníků díky němu na YouTube zhlédlo více jak 150 000 diváků.
Foto: Erin Baiano
New York City Ballet -Justin Peck a Sufjan Stevens
Sydney, The Australian Ballet
Choreograf a veterán australského baletu Graeme Murphy oživuje klasický příběh Oscara Wilda z roku 1888 nově pro dětské publikum, projekt Šťastný princ se představí v březnu.
Foto: Lynette Wills
Šťastný princ, návrh kostýmu