Novinky

Jak vznikaly kostýmy k poslední sérii Hry o trůny

Fantasy seriál HBO se blíží do velkého finále. Vogue proto vyzpovídala kostýmní výtvarnici Michele Clapton, aby odtajnila své nejoblíbenější kreace a jejich skrytý význam. 
Michele Clapton se v posledních týdnech nemůže ubránit nostalgii. Není divu, pro Game of Thrones pracuje už od roku 2011. V tuto chvíli je ve fázi psaní retrospektivní knihy. „Je to dost vzrušující, ale také skličující. Navrhla jsem toho tolik, že vybrat to nejlepší je opravdu nadlidský úkol.“
Během posledních osmi let vytvořila snad vše, co si jen dovedete představit, od velkolepých rób, šperků inspirovaných draky po kápě vyrobené z IKEA koberců. Za svůj mimořádný přínos dokonce získala čtyři ceny Emmy a nespočet fanoušků, kteří sledují každičký detail kostýmů a hledají v nich klíč k osudu postav. 
Finální série rozpoutala vlnu vzrušení, spekulací a neskutečný tlak na tvůrce, aby překonali všechno, co jsme doposud viděli. Clapton pochopitelně nevyjímaje, první dvě epizody Winterfell a A Knight of the Seven Kingdoms dokonale zdůrazňovaly vývoj každé postavy.
Foto: HBO/Helen Sloan
Foto: HBO/Helen Sloan
Úvodní scénu Winterfell otevírá Emilia Clarke coby Daenerys Targaryen v bílém plášti s červenými pruhy, které procházejí skrz látku. „Je trochu podobný tomu, který měla v Beyond the Wall,“ vysvětluje Clapton. „Kabát jsem vytvořila z proužků umělé kožešiny a kůže, které jsem následně nalepila na korzet. Na natáčení jsem musela udělat tři různé verze, aby v nich mohla Emilia zabít draka.“ Nový kostým z finální série byl vyrobený pomocí stejné techniky a Clapton využila barev rodu Targaryenů. Použití červené a černé má svůj smysl a je předzvěstí toho, co se s postavou bude dít dál. 
Sophie Turner, která ztvárňuje postavu Sansy Stark, si také dokonale přisvojila poznávací znamení svého rodu: tmavé barvy a huňaté kožešiny. „Tuhle postavu jsem oblékala ze všech nejraději, protože se mi líbí, jak se projevuje prostřednictvím barev a výšivek. Poučila se ze svého utrpení a ve Winterfell má konečně vše pod kontrolou. Ráda ji oblékám do šatů s výraznými pásky. Chrání se tak před okolním světem.“
V poslední sérii je to vůbec poprvé, kdy má Turner kožené brnění. „Lidé je nosí, když jsou v ohrožení, a její kostým to odráží,“ říká Clapton. „Daenerys a Sansa se nesnášejí, takže je jasné, že Sansa na to tímto způsobem reaguje. Je také bojovnice a chce ukázat svou sílu.“ Dalším symbolem moci byl pro ni náhrdelník, který nosila v různých scénách od čtvrté sezony. Pro Clapton mohutný řetěz kolem krku představuje osvobození od utrpení ve městě King's Landing a je na míle vzdálený jemným ozdobám, které nosila v prvních epizodách. „Černý kámen v srdci náhrdelníku pochází z Nového Zélandu.“
Foto: HBO/Helen Sloan
Šperky na míru se staly klíčovou součástí práce Clapton, která při jejich výrobě pro Daenerys spolupracovala s londýnskou značkou Yunus & Eliza, zatímco železné náramky a prsteny navrhla sochařka Gloria Carlos. Nejoblíbenějším kouskem výtvarnice se stala korunka Cersei Lannister, kterou nosí od šesté sezony. „Když je teď královna a nemusí využívat svou sexualitu, nosí černou a truchlí kvůli zesnulým dětem. Tkanina oděvu je přitom podobná látce, kterou nosil její otec. Vzdává mu tím hold, ale zároveň vyvrací jeho filozofii, protože nevěřil, že by ženy mohly vládnout.“
Nové kostýmy Cersei vycházejí z těch, které měla v závěru The Dragon and the Wolf: černý plstěný kabát s rozeklanými detaily podél páteře. „Chtěla jsem, aby tento motiv pronikl také do aktuální sezony,“ vysvětluje a ukazuje přitom na její brnění. „Motiv připomínající kůži plaza z ní dělá trochu nedůvěryhodnou osobu. Tentokrát mají její šaty méně výšivek a více nýtů, které ji chrání, když je v nebezpečí. Stále truchlí, ale červená rodu Lannister se také pomalu objevuje.“

Konec jedné velké éry

Clapton si nejvíc úžívala tvorbu kousků pro Aryu Stark, kterou hraje Maisie Williams. Na začátku nosila šedý plášť s výraznou výšivkou. „Mám ráda asymetrii. Arya je bojovnice a musí být připravena prakticky neustále.“ Mohl by neobvyklý střih být vodítkem k tomu, jak bude vypadat budoucnost? „Kostým svým střihem a použitím barev odráží styl jejího otce. Nechtěla jsem však, aby Arya nosila velké kožešiny jako Jon, Sansa a Bran. Nechtěla jsem, aby vypadala jako Stark, protože taková opravdu není. Sansa a její oděv symbolizují Winterfell, ale Arya vypadá, jako kdyby tam jen náhodně procházela. Víc však neprozradím.“
Důraz na detail je v osmé sérii kladen na všechny postavy, zejména pak na ty, které přišly na sever poprvé. Armáda Daenerys nosí pod brněním prošívané obleky, zatímco kmen Dothraků zůstává věrný své kočovné povaze. „Vždy na sobě měli všechno, co zrovna vlastnili, a látky si vyráběli. Když bojovali proti Lannisterům, oblečení, které jim ukradli, si přetvořili k obrazu svému. Když loví potravu, používají kožešiny ze zvířat.“
Clapton nám pochopitelně nechtěla odtajnit podobu kostýmů v dalších čtyřech posledních epizodách zejména proto, že to bude její poslední práce pro kultovní seriál. „Někteří z mého týmu budou pokračovat na projektu, jehož děj předchází našemu příběhu, ale já už se toho nezúčastním. V nejlepším je dobré skončit.“