Novinky

Moschino má nového kreativního ředitele. Adrian Appiolaza přebírá otěže

Z Buenos Aires do Londýna. Od hudby k módě. Od Loewe k Moschino. Kdo je Adrian Appiolaza, nový kreativní ředitel italského módního domu, a kdy můžeme očekávat jeho první kolekci, se dozvíte jako první na Vogue.cz.
Foto: Daria Svertilova
Adrian Appiolaza, kreativní ředitel Moschino
Značka Moschino dnes oznámila, že jejím novým kreativním ředitelem se stal Adrian Appiolaza. Tento vysoce uznávaný 51letý rodák z Buenos Aires se nedávno přestěhoval z Paříže do Milána, aby doladil první kolekci, která bude pod jeho jménem představena již v únoru. Appiolaza se tak stal nástupcem italského návrháře Davideho Renneho, který v listopadu náhle zemřel pouhých deset dní po svém nástupu do funkce. 
Massimo Ferretti, výkonný předseda společnosti Aeffe Group, která Moschino vlastní, v prohlášení uvedl: „Adrian s sebou přináší jedinečné bohaté zkušenosti, kreativitu a znalosti historie módy, které mu pomohou napsat novou úžasnou kapitolu v dobrodružství značky založené Francem Moschinem.“
Ve stejném komuniké módní návrhář dodal: „Jsem hluboce vděčný Massimu Ferrettimu za to, že mi umožnil přístup do světa Moschino a také vstup do domu, jehož zdi vyzařují historii, které jsem dychtivě naslouchal. Jsem připraven přenést módní dům do nové epochy, s teatrálním nádechem, v čistém stylu Moschino.“
O Appiolazovi se v zákulisí mluví již dlouho, je totiž výrazným talentem, který prošel významnými brandy. Naposledy zakotvil u značky Loewe, kde deset let působil jako ředitel designu ready-to-wear. Předtím pracoval dva roky pod Clare Waight Keller během jejího podceňovaného působení v Chloé, následovaly dva roky pod Markem Jacobsem v Louis Vuitton a čtyři roky pod Miucciou Pradou v Miu Miu, kam Appiolaza nastoupil v roce 2006. 
Phoebe Philo mi změnila kariéru.
„Byla to Phoebe Philo, kdo změnil směřování mé kariéry,“ dodává Appiolaza. Zatímco na přelomu tisíciletí pracoval jako juniorský návrhář u Alexandera McQueena a Miguela Adrovera, zapsal se také na Central Saint Martins. „Viděla moji absolvenskou kolekci a přizvala mě, abych se k ní v roce 2002 připojil u Chloé.“ V roce 2005 byla Philo na mateřské dovolené a Appiolaza patřil k návrhářskému týmu, který se toho roku šel na konci přehlídky podzimní kolekce poklonit. Na molo se vrátil o rok později, po odchodu Philo a také krátce před svým příchodem k Miu Miu.
Appiolaza se narodil v Buenos Aires. Podle svých slov strávil většinu dětství a dospívání v krejčovství své babičky. K odchodu do Velké Británie ho paradoxně přiměla posedlost hudbou, nikoliv módou. „V letech, kdy hudební scéna v Manchesteru vzkvétala, jsem si představoval jiný, zdánlivě vzdálený vesmír, kde bych se mohl vyjádřit jako nikdy předtím.“ 

Módní návrhář a sběratel

Kromě své dosavadní, velmi úspěšné kariéry módního návrháře je Appiolaza také proslulým sběratelem tvorby jiných návrhářů. Jeho první posedlostí byla značka Comme des Garçons, v jeho archivu však najdete mnoho vzácných raných kousků dalších návrhářů včetně Yohjiho Yamamota, Jeana-Paula Gaultiera, Martina Margiely, Vivienne Westwood a Isseyho Miyakeho. „Franco Moschino byl vždy mezi nimi. Mít dnes přístup k těmto vzpomínkám, procházet se chodbami naplněnými historií, dotýkat se oblečení, které jsem viděl jen v časopisech, je neocenitelná zkušenost a poslouží mi jako kompas na cestě, kterou jsem právě započal."
Prvním mezníkem této cesty bude přehlídka 22. února 2024. Jednou z výzev, kterým Appiolaza na této cestě čelí, je skutečnost, že na rozdíl od jeho bohatě zajištěných bývalých zaměstnavatelů LVMH a Richemont je Aeffe Group relativně malá loď, která aby se udržela na hladině, musí mít jasné a striktní vedení. Pro designéra, který je tak hluboce přesvědčen o transformačním potenciálu inovací prostřednictvím designu, by tento aspekt mohl být jak pomocí, tak překážkou.