Vogue DailyExkluzivně: Pierpaolo Piccioli mluví o svém jmenování do čela značky Balenciaga
Nicole Phelps, Laure Guilbault19. 5. 2025
Bývalý kreativní ředitel značky Valentino převezme po Demnovi vedení módního domu Balenciaga. Jen pár hodin před oficiálním oznámením poskytl Pierpaolo Piccioli exkluzivní rozhovor pro Vogue Business a Vogue Runway.
Foto: David Sims/Balenciaga
Společnost Kering dnes oznámila, že Pierpaolo Piccioli nahradí Demnu ve funkci kreativního ředitele značky Balenciaga.
„Je to nová éra módy a pravidla lze změnit jedině zevnitř. Myslím, že můžeme přinést novou podobu módy, která je sebevědomá, lidská a inteligentní – což není samozřejmost.
Balenciaga už má svou komunitu. Chci ji přijmout a navázat na ducha Balenciagy, vytvořit svou vlastní kapitolu v tomtéž příběhu,“ řekl Piccioli globální ředitelce Vogue Runway a Vogue Business Nicole Phelps.
Módní průmysl na toto oznámení netrpělivě čekal od chvíle, kdy byl Demna v březnu 2025 jmenován kreativním ředitelem značky
Gucci. Piccioliho nástup do Balenciagy přichází více než rok poté, co
italský návrhář opustil Valentino. Jeho funkce začne oficiálně platit od 10. července, bezprostředně po poslední couture přehlídce Demny pro Balenciagu, nicméně už dříve začne pracovat na své první kolekci. Podle oficiální zprávy bude první kolekce pod jeho vedením představena v říjnu.
„Je jedním z nejtalentovanějších a nejuznávanějších návrhářů současnosti. Jeho mistrovství v oblasti haute couture, kreativní hlas a vášeň pro savoir-faire z něj dělají ideální volbu pro tento módní dům,“ uvedla Francesca Bellettini, zástupkyně výkonného ředitele skupiny Kering.
Estetika Piccioliho se od té Demnovy výrazně liší, a tak by jeho jmenování mohlo naznačovat strategickou změnu ve směřování značky. Piccioli však zdůrazňuje kontinuitu: „Chci navázat na minulost, protože si myslím, že je důležité mít respekt k tomu, co přede mnou vytvořili Nicolas (Ghesquière) i Demna. Příběh Balenciagy je příběhem návrhářů, kterých si vážím. Je to spíše předání pochodně než ‚škatulata, hejbejte se’ – a já mám obrovské štěstí, že mohu být jeho součástí,“ řekl Phelps.
Piccioli se také vyjádřil ke své osobní spřízněnosti s Cristóbalem Balenciagou a jeho dílem: „Pocházím z velmi malého města, stejně jako Cristóbal, a chápu, že dělat práci, kterou milujete, je privilegium.“ Dodal: „Cristóbal se vyjadřoval skrze svou práci. Když se zamyslíte nad jeho siluetou, jeho tvary – on dělal kreativitu jako kulturu a vždy byl průkopníkem.“
Italský návrhář vyrůstal v přímořském městě Nettuno, vystudoval literaturu na univerzitě v Římě, stážoval u Brunella Cucinelliho a po ukončení studia nastoupil do týmu značky Fendi, kde pracoval s Marií Grazií Chiuri. Do Valentina nastoupil v roce 1999 jako návrhář doplňků po boku Chiuri. V roce 2008 byli oba jmenováni spolukreativními řediteli, když se Valentino Garavani stáhl z vedení značky a Alessandra Facchinetti skončila po roce ve funkci. Dvojice zaznamenala mimořádný úspěch. „Jejich couture přehlídky byly stejně podmanivé jako jejich boty s cvočky důmyslné,“ napsala Phelps, když módní dům oznámil odchod Chiuri. V roce 2016 převzal Piccioli vedení sám, když Chiuri zamířila do Dioru. Jeho první samostatná kolekce z října 2016 „odhalila nespoutaný romantismus a fantazii Piccioliho jedinečné vize,“ napsal tehdy Hamish Bowles.
U Valentina Piccioli ohromil módní svět i svými haute couture návrhy – což je důležité zejména vzhledem k tomu, že Balenciaga se v roce 2021 vrátila ke couture – a svou schopností modernizovat značku s dědictvím. V rozhovoru s Lukem Leitchem v roce 2011 o přístupu ke značce Valentino Piccioli uvedl: „Zachováváme jazyk, ale měníme postoj.“ To je mimořádně cenná schopnost pro Balenciagu, kde bude moci čerpat z bohatého a dosud poměrně nevyužitého archivu Cristóbala Balenciagy. V září 2024 značka uspořádala v sídle Kering výstavu s názvem The Subtleties of a Dialogue, která vůbec poprvé představila archivní modely Balenciagy vedle kreací od Demny.
Jmenování Piccioliho má i podtext související s aktivitami skupiny Kering: v roce 2012 koupil
Valentino katarský investiční fond Mayhoola za 700 milionů eur, uvádí agentura Reuters. V červenci 2023 pak Kering oznámil, že kupuje 30% podíl ve Valentino za 1,7 miliardy eur v hotovosti. Součástí dohody je i možnost získat zbytek značky do roku 2028. V době akvizice, kdy byl Piccioli ještě kreativním ředitelem, označil François-Henri Pinault Valentino za „jedinečný italský módní dům, který je synonymem krásy a elegance“. Tržby Valentina v roce 2024 dosáhly 1,3 miliardy eur, jen nepatrně méně než
Balenciaga.
Kering nezveřejňuje podrobné údaje o prodejích divize Other Houses, do níž spadá
Balenciaga i značky jako Alexander McQueen nebo Boucheron. Podle odhadů Morgan Stanley však tržby Balenciagy v roce 2024 činily 1,66 miliardy eur (v roce 2015, kdy Demna nastoupil, to bylo 360 milionů eur). Dvě kontroverzní kampaně z konce roku 2022, které byly veřejností vnímány jako narážky na sexuální zneužívání dětí a pornografii, značně poškodily její pověst i příjmy. Následoval mimo jiné celosvětový pokles trhu s luxusem. Nyní se však zdá, že se Balenciaga pomalu zotavuje: „
Balenciaga zaznamenala solidní růst v oblasti koženého zboží, který podpořil úspěch nově uvedených kabelek, ale značka není imunní vůči nižší návštěvnosti obchodů,“ uvedla finanční ředitelka Kering Armelle Poulou při prezentaci výsledků za první čtvrtletí.
Balenciaga nedávno posílila i vedení: Nathalie Raynaud, která stála za úspěchem kabelek jako Rodeo, byla jmenována zástupkyní generálního ředitele. Gianfranco Gianangeli nastoupil do funkce CEO v lednu.
Piccioli se tak jeví jako sázka na jistotu, která by mohla skupině prospět – zvlášť po rozporuplných reakcích investorů na Demnovo jmenování do čela
Gucci.
První kolekce pro Balenciagu pod vedením Piccioliho bude představena na pařížském týdnu módy během přehlídek pro jaro 2026, po boku dalších očekávaných debutů, jakými jsou
Matthieu Blazy u Chanel, Duran Lantink u Jeana Paula Gaultiera a samozřejmě Demna u
Gucci.
„Jeho kreativní vize bude vzkvétat a dokonale interpretuje odkaz Cristóbala Balenciagy, přičemž naváže na odvážnou kreativitu, bohaté dědictví a silnou kulturu značky,“ uvedl Gianangeli ve svém prohlášení. „Díky odbornosti našich týmů a dynamické kreativní energii, která Balenciagu historicky poháněla, se těším na to, co společně vytvoříme.“
„Jsem připravený. Odpočíval jsem dost, teď jsem připraven začít,“ řekl Piccioli.