Vogue Daily

Hledání světla s architektem Petrem Štefkem

Jedním z témat letního dvojčísla věnovaného noci, které je stále v prodeji, je úloha světla v lidských dějinách. Do článku přispěl také architekt Petr Štefek. Ten se pak exkluzivně pro Vogue CS stal průvodcem při hledání světla v ulicích noční Prahy. 
Architekt Petr Štefek absolvoval studia na Technické univerzitě v Liberci. Diplomový projekt, návrh autobusového terminálu v Hradci Králové, získal ocenění České komory architektů a autorovi přinesl otevřené možnosti spolupráce s předními architekty. Jeho prvním počinem bylo podílení se na návrhu jordánského letiště v Ammánu. Jde o stavbu respektující místní klimatické podmínky, kterou korunuje mohutná betonová střecha inspirovaná palmovými listy a která dokáže díky noční kondenzaci vodních par významně přispět k zajištění užitkové vody i chlazení objektu. Do svého portfolia od té doby řadí úspěšné soutěžní návrhy dopravní infrastruktury, bytové a kancelářské mrakodrapy, koncertní sál i několik interiérů. Jeho tvorbou se dlouhodobě prolíná environmentální hledisko s respektem ke geniu loci. 
Foto: John Baldwin
Petr Štefek
Dlouhou dobu žil v Londýně, kde mimo jiné navrhl dům ve Fisher street, který ustupuje do pozadí směrem k historické části města a naopak dominuje současným výrazem do části moderní. Především je však autorem návrhu Regal House v centru Londýna, na Covent Garden, které v minulosti sloužilo jako ovocný, zeleninový a později i květinový trh. Fasádu domu zdobí rostliny, které podporují biodiverzitu lokality a současně slouží jako úkryt pro ptactvo či hmyz. Nočně nasvícená vertikální zahrada se stala novou dominantou britské metropole a místem setkávání. 
Po návratu Petr Štefek jako porotce pomohl vybrat Praze nové vysokorychlostní nádraží a začal pracovat na několika dalších projektech v Česku. Pro Vogue CS se společně Anežkou Horovou vydali hledat světlo do nasvícené noční Prahy. V netradičním průvodci se ve čtyřech částech můžete seznámit s vertikální i horizontální dominantou města, světelnými body v prostoru a také místy, která na světlo teprve čekají: „S příchodem noci nabývá umělé světlo na významu a přidává další vrstvy kráse města. Objevili jsme čtyři motivy, ty další jsou na vás.“