Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Daily

Svět módy má nového krále: Demna přebírá otěže Gucci

LUKE LEITCH13. 3. 2025
Novým kreativním ředitelem Gucci byl dnes jmenován Demna, který od roku 2015 působil v módním domě Balenciaga.
Demna Gvasalia, Paříž, leden 2023
Foto: Malick Bodian
Demna Gvasalia, Paříž, leden 2023
Rouška tajemství konečně spadla a módní scéna zná odpověď na otázku, která ji aktuálně trápila nejvíc: novým kreativním ředitelem značky Gucci bude Demna. Oznámila to dnes skupina Kering, mateřská společnost jak Gucci, tak i Balenciagy, kde Demna dosud působil. „Jeho tvůrčí síla je přesně to, co Gucci potřebuje," prohlásil François-Henri Pinault, předseda představenstva a generální ředitel Keringu. 
Toto rozhodnutí signalizuje zásadní obrat pro ikonickou italskou značku, která hledala novou tvůrčí vizi. Čtyřicetiletý návrhář gruzínského původu, známý svou revoluční estetikou a schopností definovat současný módní jazyk, se ujme vedení Gucci vzápětí po svém závěrečném představení haute couture kolekce Balenciaga 9. července. Poté se přesune do Itálie, kde bude úzce spolupracovat s generálním ředitelem Gucci Stefanem Cantinem. Kering potvrdil, že jméno Demnova nástupce u značky Balenciaga bude oznámeno v dohledné době. 
„Jsem strašně nadšený, že se připojím k rodině Gucci," uvedl Demna v oficiálním prohlášení. „Je pro mě velkou ctí přispět k tradici domu, který hluboce respektuji a dlouho obdivuji. Těším se, až společně se Stefanem a celým týmem napíšeme novou kapitolu tohoto úžasného příběhu." Přechod Demny do Gucci představuje významný milník pro celou módní scénu. Jeho nekonvenční přístup a schopnost redefinovat luxusní módu slibují vzrušující budoucnost pro jednu z nejprestižnějších značek vůbec. Módní nadšenci po celém světě s napětím očekávají, jak se Demna této výzvy chopí a jakým směrem ikonický brand povede.
Kolekce jaro - léto 2022, BALENCIAGA
1 / 10
Kolekce jaro - léto 2022, BALENCIAGA
Foto: Launchmetrics
První náznaky budoucího spojení Demny s Gucci se objevily již v roce 2021, kdy návrhář podnikl jeden klíčový krok. Demna tehdy udělil souhlas někdejšímu kreativnímu řediteli Gucci Alessandru Michelemu k tvůrčímu využití siluet a prvků Balenciaga pro projekt s názvem Hacker Project. Tento odvážný experiment přinesl nečekané propojení dvou ikonických značek: grafické prvky Balenciagy se objevily na klasických doplňcích Gucci, jako je kabelka Jackie, zatímco Michele dodal Demnovým moderním siluetám svůj charakteristický nádech. Nyní stojí Demna před úkolem vytvořit svou vlastní vizi pro Gucci. Před deseti lety, když nastoupil do domu Balenciaga, byl pověřen adaptací a rozvojem subverzivního, streetového a vtipného estetického jazyka, který poprvé představil se svou značkou Vetements v roce 2014. V prvním roce jeho působení se odhady příjmů Balenciaga pohybovaly kolem 200 milionů eur (Kering své roční příjmy nezveřejňuje). V roce 2021 však HSBC odhadla, že tato částka vzrostla na 1,76 miliardy eur. Demna, jenž v roce 2021 přestal používat příjmení Gvasalia, je bezpochyby jedním z nejoriginálnějších, nejinovativnějších a nejvlivnějších návrhářů naší doby a Gucci je dle tržeb největším italským luxusním módním domem. Navzdory poklesu z vrcholu 10,5 miliardy eur v roce 2022 vykázal v roce 2024 tržby ve výši 7,65 miliardy eur, což je více než dvojnásobek částky, kterou za stejné období vykázala Prada, jež patří k jeho nejbližším italským konkurentům.
Výzva a vzrušující dobrodružství, která Demnu u Gucci čeká, začíná rozhodnutím, jak integrovat stylistické kódy tohoto módního domu tak, aby se propojily s jeho designovým jazykem. Už od založení Vetements až po svou nejnovější přehlídku u Balenciaga dbal Demna vždy na pro sebe zásadní vlivy: na streetstyle, tedy módu ulice,  na oblékání celebrit a na fashion jet-setu, tedy lidí, kteří cestují po světě pro zábavu. Spoléhání se na tyto zdroje inspirace by pro něj mohly být výhodou právě u značky, která stojí na základech řemesla zpracovávání drobných kožedělných výrobků. Gucci má totiž z podstaty daleko širší dosah než Balenciaga, kterou brzy opustí.
Kolekce Haute Couture podzim - zima 2024/2025, BALENCIAGA
Foto: Launchmetrics
Kolekce Haute Couture podzim - zima 2024/2025, BALENCIAGA
Před dnešním oznámením uspořádala zástupkyně generálního ředitele Kering pro rozvoj značky Francesca Bellettini společně s Cantinem informační schůzku, kde se podělili o příběh Demnova jmenování. Ačkoli byla schůzka původně neveřejná, zpětně souhlasili s tím, aby následující informace byly zahrnuty do tiskové zprávy. Cantino poodhalil, že byl Demna poprvé osloven před několika měsíci: „Šli jsme na večeři a řekla jsem mu, že bych s ním tuto příležitost ráda probrala, po krátkém přemýšlení byl velmi nadšený a dal nám své ano,“ vysvětlila Bellettini. Následně pro značku připravil prezentaci, z níž byli oba zástupci Kering tak nadšení, že se jeho přestup rozhodli urychlit. Přestože je Demna stále formálně vázán Balenciagou, podnikl už s Cantinem cestu do Florencie, kde se začal seznamovat s archivem Gucci.

Demna má jiskru. Povede se mu zažehnout plamen nové identity Gucci?

O síle Demnovy tvůrčí jiskry není pochyb. Nicméně když návrhář s tak široce známou a silně definovanou estetikou přechází z jednoho módního domu do druhého, musí čelit jednomu možnému úskalí. Hrozí, že pokud se jeho cit neupraví a neadaptuje na nové prostředí, jeho kolekce mohou působit jako opakování bez kontextu. Podle Bellettini je ovšem Demna prý po deseti letech připraven na novou tvůrčí výzvu: „Ve své kreativitě je skutečně eklektický,“ dodala.
Kolekce podzim - zima 2022/2023, BALENCIAGA
1 / 6
Kolekce podzim - zima 2022/2023, BALENCIAGA
Foto: Launchmetrics
Před čtyřmi dny po své poslední přehlídce ready-to-wear pro Balenciagu Demna prohlásil: „Móda se stala jednou velkou drbárnou, což je docela zábavné vzhledem k tomu, jak moc mají lidé rádi tajnosti. Co je ovšem v tomhle všem skutečně důležité? Někdy čtu více o drbech než o tom, co teď od módy opravdu chceme. Dává to smysl? Já v tomhle všem zůstávám navždy na straně módy." Jeho prohlášení věrnosti módě lze nyní aplikovat na Gucci. Při zpětném pohledu lze některé z „běžných" kolekcí Balenciaga odprezentovaných v neděli číst jako kódované gesto rozloučení se s touto značkou. V neděli novinářům řekl: „Možná že to, co chci teď dělat, je prostě tvořit dobré oblečení pro moje zákaznictvo. Pro ty, kdo mají rádi, co dělám, a kdo se s touhle estetitkou ztotožňuje. Kdo rozumí oblečení tím, že jej nosí, a ne že o něm spekuluje.“ 
Článek vyšel v originále na voguebusiness.com