Vogue Daily

Kdo stojí za účtem @demnagram a jak si ho Balenciaga všimla?

Balenciaga má na svém oficiálním instagramovém účtu téměř 14 milionů sledujících. Mnohé ale překvapí, že se na něm dozví velmi omezené množství informací. To stejné platí pro účet kreativního ředitele domu Demny, který se svými 333 tisíci sledujících nesdílí jediný post. Kam se tedy můžeme obrátit, když chceme vědět, na jakých kolekcích značka pracuje, kde předvádí a co chystá? Na instagramový účet @demnagram
Saba Bakhia módní dům Balenciaga vždy sledoval, ale jeho opravdový zájem začal až v roce 2015, kdy Alexandra Wanga nahradil v pozici kreativního ředitele Demna Gvasalia. Oba jsou totiž rodáky z Gruzie. „Přesně si pamatuji den, kdy to oznámili. Pro Gruzii to bylo jako státní svátek,” říká Saba Bakhia. „Díky Demnovi se gruzínská móda dostala do popředí a lidé se začali zajímat i o naše další návrháře. Byli jsme nadšení a hrdí.”
Foto: Balenciaga
Saba Bakhia, autor instagramového účtu @demnagram
Demna, celým jménem Demna Gvasalia, se už dříve pohyboval v okruhu vlivných jmen módního průmyslu. Cenné zkušenosti sbíral už od roku 2009, kdy působil u Maisona Margielly a měl na starosti dámské kolekce až do roku 2013. Poté se přesunul k francouzskému módnímu domu Louis Vuitton a byl pod taktovkou Marca Jacobse, a krátce i Nicolase Ghesquièra, jmenován vrchním návrhářem ready to wear kolekcí. V roce 2014 se pak se svým bratrem a skupinou přátel rozhodl založit svou vlastní značku pod názvem Vetemens. Jeho plánem tehdy bylo, jak sám prohlásil v roce 2016, narušit módní systém. Kolekce předváděl po paříských gay klubech a namísto modelů obsazoval své přátele. A právě jeho odvaha mu nakonec zajistila místo šéfa jednoho z nejprestiznějších módních domů, založeného ve španělském městě San Sebastian Cristóbalem Balenciagou.
Foto: Getty Images
Demna, 2021 CFDA Fashion Awards
„Vždy mě bavilo se oblékat. Ale hlavním důvodem, proč se o módu tolik zajímám, je Demna,” říká Bakhia. Instagramovým účtem @demnagram chtěl gruzinskému návrháři vyznat obdiv. „Od samého začátku bylo hlavním účelem mé platformy být spolehlivým zdrojem o Demnově kariéře. Platforma vždy měla mít důvěru lidí. Zaznamenávám jakýkoli vývoj, který Demna má, ať už jde o nové kampaně, sbírky, nebo jakékoli profesionální úspěchy. Myšlenkou tohoto účtu je denně líčit Demnovu práci prostřednictvím rozhovorů a dalších materiálů v kronice Demnovy práce,” vysvětluje. 
„Jsem pyšný a šťastný, protože teď ho mohu nazvat svým přítelem,” říká Bakhia o Demnovi a dodává, že něco takového by si před šesti lety, kdy návrháře poprvné kontaktoval, neuměl ani představit. „Chtěl jsem mu vyjádřit své uznání, a tak jsem mu odeslal jednoduchou zprávu: Jsi prostě nejlepší.” Návrhář mu přes Facebook tehdy poslal tu nejinspirativnější odpověd: „Věř si a jdi za svými sny, přivedou tě na dobrá místa.” Věril mu a vyplatilo se. Stránka @demnagram, kterou na návrhářovu počest založil v roce 2018, brzy nasbírala tisíce sledujích a i Demna si jí po několika letech všiml. Teď je dvaadvacetiletý student ekonomie na místě, o kterém se mu ani nesnilo. „Je to teprve pár měšíců, co jsem začal oficiálně pracoval s Balenciagou a pro Demnu a pořád tomu nemohu uvěřit,” říká. 
V březnu letošního roku mu návrhář nabídnul spolupráci a sdělil radostou zprávu: Bakhiův instagramový účet bude oficiálně uznán módním domem. Nad spravováním stránky bude mít Saba Bakhia stále absolutní volnost. Navíc mu značka poskytne exkluzivní obsah, který může publikovat. „Demna mi dal neuvěřitelnou příležitost dělat mou práci na profesionální úrovni. Řekl mi, že ho to napadlo, protože chtěl pracovat s lidmi, kteří rozumí a oceňují jeho vizi a mohou mu pomoci ji dále budovat.”
Saba Bakhia se jako nový člen týmu nedávno podíval i na první couture fashion show. „Po couture, jsem se účasnil i večeře, kde jsem potkal všechny osobnosti, které jsem znal jen z internetu. Od Naomi Campbell až po Duu Lipu. Bylo to skvělé.”
Foto: Saba Bakhia
Saba Bakhia a Demna
S oficiální pomocí módního domu je stránka spolehlivější než kdy jindy. „Myslím, že teď je @demnagram důležitou součástí strategie sociálních sítí Demny a Balenciagy,” říká Bakhia. „Celá zkušenost s Demnou je v podstatě úžasná a jsem si jistý, že ty nejlepší věci teprve přijdou.”