Vogue Daily

Měla to být oslava, ale válka zamíchala kartami. Jaké stopy zanechal týden módy v Paříži?

Válka neutichá a módní průmysl, který až doposud plnil úlohu společensky angažovaného spojence, lehce pokulhává. Váhání některých značek s vyjádřením k válečnému konfliktu tak neblaze zastřelo oslavy výjimečné sezony. 
Sál s replikami kanonických ženských portrétů z 16. až 19. století, o jejichž kompozici se postarala umělkyně Marielly Bettineschi, přivítal hosty Dior show prvního března. Tedy v úterý, v první skutečný den pařížského týdne módy. Pondělní vzpomínka značky Off-White na Virgila Abloha převtělená do Naomi Campbell bohužel trochu bledne. Jako nepovedený polaroid. Všichni očekávali prezentaci Dior a komentář domu k válečnému útoku Putinova režimu na Ukrajinu. 
Maria Grazia Chiuri vzala střih Diorova Bar Jacket a předělala jej do mnoha mutací, kterými dokázala, že je odkaz francouzské legendy relevantní i dnes. Brnění, nebo sportovní výbava? Fascinována technologií výroby obojího Chiuri mezi diváky pustila kolekci, která se tak trochu styděla za své mlčení. Ale kdo je skutečný hrdina? Ten, kdo se přihlásí na setkání s kulkou? Nebo ten, co mlčením zachrání, co se dá? 
Estetika art deca v androgynním šatníku britské spisovatelky a aktivistky Nancy Cunard, která bojovala proti rasismu a fašismu, byla v kolekci Saint Laurent jen malou útěchou. Důležitý je i detail. Christelle Kocher vyšla mezi diváky show své značky Koché v květinové broži žluté a modré barvy. Předzvěst dalších dnů. 
Ve středu a čtvrtek jsme najednou procitli do jiných poměrů. Válku odmítáme, jako by znělo z ústředí nejednoho módního koncernu. „V sázce je příliš mnoho. Nemůžeme zůstat mlčet.“ Imrad Amed mluví ve svém článku na BoF za všechny. My to sledovali a dosavadní snahy jsme se pro vás snažili sepsat. Co teď? Show must go on! 
Modelky obcházely třicet tisíc zmačkaných plechovek na přehlídce Courréges. Nešťastný symbol zdeformovaného kovu jako by ve středu dopoledne všem přítomným připomněl, že se nám ta válka nezdála. Mysl rozptyluje jen sex-appeal, tedy jeho nadčasová podoba, která se zdá být poplatná pro rok 2022 i pro ten 1961, kdy André Courrége debutoval. Na setu Acne Studios má hlavní slovo upcycling a jakási lidová tvořivost. Zase mimo, a přesto ve středu dění. Za zvuků experimentálního mixu americké dýdžejky Suzanne se představila kolekce, kterou zkrátka nelze považovat za módní. Značka The Row se přesouvá do Paříže! První evropská prezentace původně newyorského studia sester Olsenových je věrná vrstevnatým úpletům. 
Následuje čtvrtek a Coperni, značka, kterou hvězda letošních týdnů módy, editor Beka Gvishiani provozující sledovaný instagramový účet StyleNotCom přejmenoval na Coolperni. Neexistuje výstižnějšího synonyma. Coperni opravdu chce nosit každý (Sako jako kapuce? Geniální!). Coperni se jako první z pařížských show výrazně přihlašuje k válce i vizuálně. Tu a tam se do kombinací promítá žluto-modrá kombinace a celou podívanou věnovali návrháři Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant ukrajinským švadlenám. V Paříži nikdo neplesá. Ani Coperni afterparty prý není přebujelá jako obvykle. 
„Samozřejmě, že jsme čekali, že se po covidu budou chtít všichni předvést. Chtěli jsme se taky vytáhnout, ale naším způsobem,“ řekl Rick Owens po pařížské show z minula. Co si z ní pamatujete? Kouř? Správně! I letos se Owens rozhodl pro kouřové drama, modelky měly kouřové stroje přímo v rukách „Vždy jsem nacházel velkou útěchu v tom, že v dějinách světa se vždy podařilo dobru zvítězit nad zlem. V dobách zlomeného srdce může být krása jedním ze způsobů, jak si udržet víru,“ dodává návrhář v tiskovém prohlášení. 
Pátek! J.W. Anderson u Loewe znovu otevřel diskusi nad tvarem v módě. Hmatové materiály, jako je latex, 3D vlákna nebo tvíd, prodchly konvence se surrealistickou kvalitou. Potisky trompe l'oeil klamaly oko i mysl. Íránská písničkářka Sevdaliza, bojující za práva žen, zpívala na představení podzimní kolekce Marine Serre – živě! Po přehlídce následovala minuta ticha, za oběti na Ukrajině. 
Na sobotní venue Hermés byly připraveny poznámky filmového novináře a kritik Philippa Azouryho. Klikatý text, záměrně nejednoznačný, ale jaksi známý vypráví o proudu vědomí. Lesklá kůže, která po těle tekla jako voda, a lišejníkově modrý oboustranný kabát z ovčí kůže odkazují k řemeslné dokonalosti. DOKONALOSTI! V objemu představené módy, reakčních oznámeních módních koncernů a aktualitách týkajících se války na Ukrajině bohužel letos trochu zapadá Stella McCartney a Givenchy, možná protože k naprosto nepřekonatelnému finále letošních pařížských přehlídek se v časové ose tohoto textu teprve schyluje. 
Neděle a Balenciaga. Skoro se mi nechce napsat víc. „Svou platformu chceme použít k upozornění hrůz invaze na Ukrajinu.“ Jasná dedikace, neuvěřitelné odhodlání. Show začala veršem ukrajinského básníka Oleksandra Olesa. Četl jej sám Demna (Demna who?, v posledních letech gruzínskému designérovi stačí, když mu svět říká pouze křestním jménem). Show za sklem jakéhosi amfiteátru se odehrává ve sněhové bouřce. Demna chtěl původně vznést obavu o budoucnost klimatu. Když byl minulý rok v domovině, v horách, nebyla po sněhu ani památka. V zákulisí show o tom vypráví redaktorům Vogue Runway. Přehlídku zakončuje žlutý pánský komplet a ve vánici vlající modré šaty. Většina publika je dojatá. Včetně Kim Kardashian, která na show přišla oblepená imitací žluté policejní pásky Balenciaga. Její kroky křupou, jak se páska v záhybech těla natahuje. Nejeden instagramový post na to upozorňuje s komentářem: „sound on.“ Trapné, nebo geniální? Návštěvníci se do Paříže, přehlídka se konala zhruba dvacet kilometrů od města, vrací s důležitým posláním (móda nemůže mlčet) a také suvenýrem v podobě nesmyslně nadměrného trička v barvách ukrajinské vlajky. 
Jak lze takový statement překonat? Těžko. Pierpaolo Piccioli se o to přesto snaží. Kolekci Valentino halí do nyní už oficiálního odstínu Pantone Pink PP. Radikální gesto, nebo manýrismus? Jeho obratnost naservírovat mix komplementárních střihů jednomu konkrétnímu odstínů je manifestací dokonalého řemesla. Douglas Coupland, spisovatel a umělec známý pro svůj postmoderní pohled na život, přidal prezentaci rozměr v podobě souboru textů vztahujících se k pojetí současnosti.
Pondělí! A tři další očekávané přehlídky: Louis Vuitton, Chanel a Miu Miu. Červeně byla nasvícená pařížská radnice na počest přehlídky Sacai. Chitose Abe, zakladatelka značky, se na senzaci chtivé sociální sítě příliš nespoléhá. Stále se totiž soustředí na promyšlené střihy, naprostý základ její tvorby. Alespoň to dokazuje svou nejnovější kolekcí. Naopak s publikem TikToku to umí Nicolas Ghesquiére. Přední řady u Louis Vuitton vyplnil zástupem influencerů bodujících na čínské platformě. Jeho tématem je čas, podzimní kolekcí dovršil proces, v němž kombinuje historické kostýmy se současnými referencemi. Kolekci pozval do muzea Orsay, bylo to poprvé, co svatostánek impresionistů hostil módní přehlídku. Za zvuků Beatles se Chanel halí do tweedu násobeného nejméně tisícem. Vizuál sice silný, ale souvislosti slabší. S Chanelem, zdá se, končí pařížský týden módy tak, jak začal, bez komentáře. Ale to by nebyla Miuccia Prada, aby nezasáhla. Po triumfu minisukně se s hlavní stylistkou svého dceřiného brandu Lottou Volkovou znovu pouští do minisukní a navazuje na krátkou epizodu z devadesátých let, kdy Miu Miu šila i pro muže. 
Hosté seděli na rozkládacích plážových lehátkách a podle StyleNotCom někteří návštěvníci dokonce usínali. Za to však nemůže přehlídka, ale maraton přehlídek. Na koho jsme zapomněli? Troufalý Španěl Ludvic de Saint Sernin neproměnil své šance z minula. Je to škoda? A tři tečky jako odpověď vám postačí? A optimistický Jacquemus představí svou S/S 2022 na Havajských ostrovech, tam, kde fotil svou kampaň F/W 2021 a kde prý podle informací ze zákulisí odhalí i spolupráci s NIKE. Stay tuned!