Filmy

Stylové české filmy Michala Pudelky

Které filmy byly inspirací pro hlavní fotostory prvního vydání Vogue Československá filmová epopej? 
Vesničko má středisková (1985, režie Jiří Menzel)
Postižený Otík se vydává za prací z venkova do hlučného města a špatně to snáší, protože se mu stýská nejen po klidu, ale i po svérázných obyvatelích vesničky mé střediskové. Jen málo filmů, snad ještě Homolkovi a Slunce, seno, jahody, dokázalo vykreslit českou národní povahu tak trefně, ironicky a zároveň smířlivě právě jako Vesnička. Není divu, že to Menzel tenkrát dotáhl až k nominaci na Oscara.
A jak to vidí Michal, najdete na straně 297 prvního vydání Vogue CS.
Morgiana (1972, režie Juraj Herz)
Hororů v českém filmu moc nenajdeme, protože čistě žánrovým filmům se u nás nikdy moc nedařilo. Ale dva skvělé natočil Juraj Herz. Kromě kultovního Spalovače mrtvol to je Morgiana vyprávějící o dvou sestrách, z nichž jedna byla zlá a druhá hodná. Nebo to bylo právě naopak? Jistě si kromě skvělé Ivy Janžurové vzpomenete i na nádherné kostýmy Ireny Greifové a Miloslavy Šmídové.
A jak to vidí Michal, najdete na straně 320.
Holky z porcelánu (1974, režie Juraj Herz)
Herz ale netočil pouze horory a dramata, šly mu i komedie. Tou pravděpodobně nejlepší a divácky nejoblíbenější jsou Holky z porcelánu aneb co se stane, když do skladu křehkého zboží vpustíte tři neřízené střely, z nichž jednou je i bývalá (v té době samozřejmě budoucí) první dáma Dáša Veškrnová. 
A jak to vidí Michal, najdete na straně 300.
Valerie a týden divů (1970, režie Jaromil Jireš)
Jedním z výtvarně (právem) nejobdivovanějších filmů československé historie je toto pohádkově filmové mystérium natočené podle předlohy Vítězslava Nezvala, z něhož nejste schopni spustit oči, a už na něj nikdy nezapomenete. Nejjasněji odkazuje k Alence v říši divů. A za zrcadlem. 
A jak to vidí Michal, najdete na straně 333.
Konec srpna v hotelu Ozon (1966, režie Jan Schmidt)
Na svou dobu velmi odvážný film natočil Jan Schmidt a vypráví v něm o tom, jaké by to bylo, kdyby svět postihla katastrofa, již by přežilo jen pár z nás. Nečekejte sci-fi, toto je kontaktní boj "oko za oko, zub za zub". Navíc jen mezi dívkami. 
A jak to vidí Michal, najdete na straně 315.
O slavnosti a hostech (1966, režie Jan Němec)
Jaký náš film znají moc dobře i v zahraničí? Například Němcovo podobenství O slavnosti a hostech, které minimalistickými prostředky dokáže barvitě vykreslit to, co se z nás může stát, podlehneme-li od A do Z blbcům. I dnešní době film víc než aktuální. A pravdivý. 
A jak to vidí Michal, najdete na straně 302.
Sedmikrásky (1966, režie Věra Chytilová)
A který z těchto filmů milujeme ze všech nejvíc? No přece opulentní, zběsilé a zvrácené Sedmikrásky Věry Chytilové. Nebýt výtvarnice Ester Krumbachové, jedné z nejvýraznějších postav Československé nové vlny, nepřišel by tento film Věry Chytilové nikdy na svět. Nebo by minimálně nevypadal tak skvěle, jak vypadá.
A jak to vidí Michal, najdete na straně 317.