Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Filmy

13 filmů o čarodějnicích, které vás dokonale naladí na Halloween i Dušičky

Cindy Kerberová16. 10. 2025
Užijte si dlouhé podzimní večery s filmy, které vám nedají spát, od klasických hororů přes kultovní snímky až po pohádkové komedie, kde čarodějnice hrají hlavní roli, ať už jsou skutečné bytosti, nebo pouhé oběti své doby.
Jack Nicholson, Cher, Susan Sarandon a Michelle Pfeiffer ve filmu Čarodějky z Eastwicku (1987)
Foto: Profimedia
Jack Nicholson, Cher, Susan Sarandon a Michelle Pfeiffer ve filmu Čarodějky z Eastwicku (1987)
Když se řekne čarodějnice, většině z nás se vybaví pohádková babizna s hrbem a rozcuchanými vlasy, ale čarodějnice může být také hodně sexy manipulátorka. Nebo silná žena, která se jednoduše stala obětí své doby. Tyto tajemné bytosti lákají, stejně jako straší, a pop kultura si je přivlastnila jako jedno z nejatraktivnějších témat.
Ať už se chcete bát, smát, nebo si připomenout historii i našich zemí, u těchto třinácti filmů o čarodějnicích a čarodějnických procesech se rozhodně nudit nebudete. Vybrali jsme hollywoodskou i tuzemskou klasiku. 

Čarodějky z Eastwicku (1987)

Jack Nicholson coby ďábelský dandy svádí trojici v podání Cher, Michelle Pfeiffer a Susan Sarandon a malé město při tom přestává dýchat. Satira o moci, sexu a ženském spojenectví se tváří jako zábava, ale pálí ještě dlouho po závěru. Osmdesátkový glamour, který má ďábelsky ostré drápky.

Kladivo na čarodějnice (1969)

Otakar Vávra převádí román Václava Kaplického inspirovaný procesy ve Velkých Losinách do mrazivě střízlivé podoby. Chladný, precizní portrét hysterie a moci, která potřebuje oběť. Historické drama bez laciných triků (jen s neúprosnou logikou inkvizice) a atmosférou, jež se zařezává hluboko pod kůži. Připomíná, že čarodějnické procesy měly za úkol především vyvolat strach a následnou kontrolu. Jeden z nejdůležitějších českých filmů, který mrazí svou aktuálností.

Rosemary má děťátko (1968)

Psychologický thriller, ve kterém jsou sousedé příliš milí a sny příliš jasné. Dům na Manhattanu se mění v labyrint paranoie, těhotenství hlavní hrdinky zase v konspirační thriller. Znepokojivá lekce o manipulaci, tělesné autonomii a ceně, kterou platíme za „klid“. Klasika s brilantní Miou Farrow, která definuje městský okultní horor.

Čarodějky ze Salemu (1996)

Nicholas Hytner přináší filmovou verzi hry Arthura Millera (scénář si napsal sám autor). Daniel Day-Lewis, Winona Ryder a Joan Allen rozkrývají, jak lynč začíná šeptem. Salem je alegorie politických honů i davové morálky, která si žádá oběť. Historie, která se nebezpečně snadno opakuje.

Záhada Blair Witch (1999)

Les, tma a kamera, která vidí víc, než chceme. Přehrávání „nalezených záběrů“. Strach je tu zvuk, prázdné místo v záběru, ticho mezi větami. Daniel Myrick a Eduardo Sánchez proměnili „nalezené záběry“ v kulturní fenomén; Heather Donahue, Joshua Leonard a Michael C. Williams nesou celý film na improvizaci a zvuku. Marketingový zázrak i lekce z minimalismu: nejstrašnější efekty si domyslíme sami. 

Čarodějnice (2015)

Puritánský sen se mění v noční můru – rodina na okraji civilizace, dívka na prahu svobody a kozel, jehož pohled nepustí. Film skoupý na slova, zato nesmírně bohatý na obrazy a neklid, který ve vás přetrvá. Archaická mluva, chladný obraz a puritánská vina, která dusí dřív než kouzla. Dospívání jako vzpoura proti diktátu strachu – přesné, asketické a znepokojivě krásné. Horror, který šeptá, ale zároveň řeže. Debut Roberta Eggerse znamenal průlom v kariéře Anye Taylor-Joy a Black Phillip se díky svému účinkování stal ikonou. 

Suspiria (2018)

Taneční škola jako kult, tělo jako nástroj moci. Hypnotická choreografie bolesti a opojení, kde jsou barvy ostré jako břitva a rituál má vlastní estetiku. Remake, který si našel vlastní jazyk – smyslný, politický, krutě krásný. Doznívá ještě dlouho po finálním obrazu jako pach kadidla v oponě. Luca Guadagnino reinterpretuje Argentovu klasiku z roku 1977; Tilda Swinton tu září hned v několika rolích, a to po boku Dakoty Johnson a Mii Goth. 

Čarodějky (1990)

Anjelica Huston umně předvádí, jak vypadá elegance, když odloží lidskou tvář. Dětská odvaha versus noblesa zla, které si zachovává šik. Pohádka, co se nebojí být ošklivá, a právě proto je nezapomenutelná. Ideální film na rodinný večer, při kterém smích vystřídá lehké mrazení.

Hokus pokus (1993)

Tři sestry v podání Bette Midler, Sarah Jessica Parker a Kathy Najimy, které vrátí do hry jediná noc a město, jež si koleduje o malé kouzelnické zemětřesení. Retro humor, písničky a špetka tmy, to vše namíchané v ideálním poměru. Film, který stárne jako dobré víno: každý podzim se k němu znovu a rádi vrátíte. 

Magická posedlost (1998)

Sestry (Nicole Kidman a Sandra Bullock), láska a rodinné kouzlo, které stanovuje pravidla i cenu za porušení. Romantika s černým humorem, kde se láska vaří v kuchyni a srdce se léčí ženským spojenectvím. Věřit ve druhé šance je dovoleno, ačkoli kouzla si vybírají své daně. Ideální zábava pro kouzelně laděný večer, kdy se nechcete lekat.

Čarodějky (1996)

Teenage magie jako zkratka k moci – a k ceně, kterou si vybere. Alt-rock estetika, černá rtěnka a ponaučení, že přání se neplní zadarmo. Styl, který se vrací v cyklech stejně jako móda. Filmová ikona devadesátek, která mluví o šikaně, touze po kontrole i ceně popularity. Kouzla tu znamenají především rozhodnutí.

Dívka na koštěti (1971)

Saxana, škola kouzel a první láska. Šarm, který nestárne: nadsázka, písničky a laskavost, díky níž je magie víc zábavou než hrozbou. Česká klasika, která ukazuje, že svoboda začíná obyčejným „ne“ a že létat se dá i s nohama na zemi.

Slet čarodějnic (2020)

Baskicko, 1609: mladé ženy mezi inkvizicí a vlastním hlasem. Inkvizice jako divadlo moci, hudba a tanec jako strategie přežití. Historické drama, které je současné tím, jak přesně rozumí ženskému tělu pod dohledem. Pocta odvaze, jež se rodí ve spojenectví.