Design

Seznamte se s Tomášem Kučerou, výhercem Ploom Design Competition Curated by Vogue CS

Pochází ze sklářské rodiny přímo ze Světlé nad Sázavou, ale sklu se věnovat původně nechtěl. Pro Ploom Design Competition Curated by Vogue CS přitom vytvořil dvojici skleněných konferenčních stolků. Kde Tomáš Kučera bere inspiraci a jaké má nejbližší plány?
Foto: Viktoria Vaitusionak
Tomáš Kučera

Co vám běželo hlavou, když jste si poprvé četl zadání?

Červená barva probouzí emoce, takže mě to hned oslovilo. Navíc já barevné věci v podstatě nevytvářím. Často totiž pracuju s křišťálem a přirozenými vlastnostmi skla, takže barva pro mě byla určitá výzva. 

Jak dlouho jste si ten nápad hýčkal? Nebo jste se rovnou vrhl na realizaci?

Hned jsem věděl, že chci vytvořit velké skleněné objekty inspirované italským radikálním designem. Posléze jsem přešel ke zkoušce vizualizací, abych tvar doladil a abych přišel do sklárny připravený. 

Chtěl jste mít vše perfektně nachystané? Nenecháváte se někdy vést chybou? 

To ne, protože na sklárně vás každá minuta něco stojí a nemůžete si dovolit tvarovat nic bez představy finálního výsledku. A tady navíc nebyl žádný prostor pro experiment. Chtěl jsem vytvořit hotový a funčkní objekt.  
Foto: Viktoria Vaitusionak
Stolky od Tomáš Kučery

Jak jste se k tvorbě skla vlastně dostal? 

Je to trochu paradox. Pocházím ze sklářské rodiny přímo ze Světlé na Sázavou, ale sklo mě ze začátku vůbec nezajímalo. Chtěl jsem studovat multimédia, grafiku, architekturu. Ale přes tyto obory jsem se ke sklu přece jen nakonec postupně propracoval. Důležité souvislosti jsem si pak začínal uvědomovat v rámci interiérů a struktur.

Jak byste si přál nainstalovat své stolky v rámci Ploom Red Experience, která se bude konat v době Milan Design Weeku? 

Původně jsem to chtěl nainstalovat podobně, jako jsem to instaloval na prezentaci v rámci vyhlášení vítězů soutěže. Na to jsem si z černého papíru vytvořil jednoduchou architekturu s dvěma sokly — také v červené barvě. Líbí se mi, když jsou oba stolky vedle sebe, ale v různých úrovních. Navíc rozdíl v povrchové úpravě vytváří zajímavý kontrast. 
Video: Viktoryia Vaitusionak
Supervize: 
Jan Boublík
Produkce: 
Monina Nevrlá