Vogue Daily

Viděti rudě. Boj s HIV/AIDS pokračuje v době covidové

Teniskami od Virgila Abloha nebo Balmain, rtěnkou MAC, designovou vývrtkou, rudým perem Montblanc, novým iPhonem nebo malinovým balzámem na rty v ikonickém vajíčku. Koupí těchto a dalších červených produktů se letos můžete zapojit i vy do boje proti globální epidemii HIV/AIDS, který zkomplikoval COVID-19. 
První prosinec se již po třicáté druhé stal Světovým dnem boje proti AIDS. Ten se týká nejen Afriky, která je nejvíce postiženou oblastí na světě, alarmující čísla přicházejí také z východní Evropy. 
Přestože se Česká republika dlouhodobě řadí mezi země s nízkým výskytem, nových pacientů s HIV i již rozvinutou nemocí AIDS pořád přibývá. V Česku se podle údajů Státního zdravotního ústavu za posledních 12 měsíců nové případy nejvíce vyskytují v Praze a následuje Jihomoravský a Středočeský kraj. Lékaři varovně zvedají prst a upozorňují na fakt, že se lidé přestali bát a tím pádem i chránit.
Foto: © 2014 Home Box Office, Inc. All rights reserved.
Z filmu Stejná srdce

AIDS v době covidové

Jak budou statistiky vypadat v následujících měsících a letech, se teď jen těžko odhaduje, svět zaměřil svou pozornosti na COVID-19, který se výrazně dotkl i veškerých programů osvěty a prevence. Navíc klesl počet obecných preventivních prohlídek, testů na HIV, ale i předoperačních vyšetření, kde se také nové případy pacientů bez příznaků objevují. Nejčastěji si diagnózu HIV pozitivní vyslechnou lidé ve věku 25 až 39 let, výjimkou ale nejsou ani teenageři či věková skupina 60+. Virus lidské imunitní nedostatečnosti se týká mužů i žen bez ohledu na sexuální orientaci. Zodpovědné chování by mělo být samozřejmostí.
Antiretrovirální léčba je efektivní a zkvalitňuje a prodlužuje nemocným život, nicméně AIDS neléčí. Stále má vedlejší účinky a stále je nepříjemná.
Nad HIV a AIDS stále nevítězíme. Soustavná osvěta, debata ve veřejném prostoru a podpora výzkumu může celou situaci zvrátit. I proto se více módních a lifestylových značek tento rok zapojilo do charitativních projektů zaměřených na problematiku HIV/AIDS. Louis Vuitton se podruhé spojil s Global Fund a jeho iniciativou PRODUCT(RED), ta si v současnosti klade za cíl ochránit stávající programy zaměřené na boj proti nemoci, které ohrožuje krize spojená s COVID-19. 
Prvního prosince módní dům dává do prodeje limitovanou edici tenisek, která je variací na model z roku 2018, kdy v roli kreativního ředitele pánské sekce debutoval Virgil Abloh. Boty v bílé kůži s monogramem zdobí zářivě červené detaily. Značka z každého prodaného páru věnuje fondu 200 dolarů. Unisexové tenisky připravil i Balmain. „Balmain a já jsme i nadále odhodláni být součástí generace, která bude známá pro ukončení AIDS,“ uvedl v tiskovém prohlášení Olivier Rousteing s tím, že 25 procent z prodeje firma pošle na boj proti nevyléčitelné nemoci. 
MAC od roku 1994 podporuje boj proti AIDS každoroční limitovanou edicí rtěnek a lesků na rty Viva Glam. Za celou dobu trvání projektu se podařilo získat 400 milionů dolarů, což z brandu dělá největšího korporátního nefarmaceutického dárce. Sto procent ceny putuje M·A·C Aids Fund a odtud na lokální organizace věnující se problematice HIV a AIDS. Letošní Viva Glam rtěnka je červená, matná a tvář jí propůjčila španělská zpěvačka a skladatelka Rosalía. Pokud nejste na rtěnky, pak můžete pomoci koupí malinového balzámu na rty EOS z limitované edice (RED). 
Mezi tradiční přispěvatele Global Fund patří společnost Apple a i nejnovější verzi iPhonu si můžete objednat v červené barvě. Do 31. prosince 100 % výtěžku z prodeje výrobků (PRODUCT)RED míří do fondu. Mezi červenými produkty najdete kromě telefonů také silikonové a kožené obaly na mobily, řemínky k Apple Watch a doplňky k iPadu. Stejně tak u Maison Margiela najdete novou verzi charitativního trička.

Dárek, který pomáhá

Až budete vybírat dárky pod stromeček, sáhněte po těch, které nejen udělají radost, ale pomohou zlepšit životy těch, kteří se s nevyléčitelnou nemocí musí učit žít. V následující galerii najdete dvanáct tipů pro něho, ni, ně, ale i pro sebe. Co byste kromě jmenovaných tenisek a kosmetiky řekli třeba na designovou vývrtku, elegantní pero, fancy masážní přístroj nebo rudou masku na obličej?