Vogue Daily

VOGUE editorial: Reduction and redefinition

Nemusím být vidět, aby si mě všimli.
Vše začalo moodboardem – jak už to tak bývá. Podílíte-li se na přípravě jednoho z nejznámějších časopisů na světě, pravidelnou výzvou a adrenalinem se každý měsíc logicky stane výběr cover story, respektive cover star. Sníte o ní a zároveň je vaší noční můrou. Je to nefér, týdny vymýšlíte témata, pilujete vše do posledního detailu, opečováváte všechny stránky každičké stránky, aby se vaše publikum nakonec vždycky zeptalo na to samé: A kdo je na obálce? Redukce povědomí.
Hlavní hvězda listopadového vydání Vogue CS patří mezi největší úlovky, jaké si může šéfredaktorka přát. Jeho význam se dá přirovnat k oscarovým režisérům nebo globálním hudebním celebritám, přesto jen pár zasvěcených zná jeho obličej. Na jeho úsudku stojí miliardový byznys, vymyslel klíčové produkty dvou nejznámějších kosmetických značek – Chanel a Dior –, ale je dost pravděpodobné, že vyhledávač zamění jeho jméno za jméno nejstaršího vnuka nedávno zesnulé královny Alžběty II. Peter Philips sice nemá tak urozený původ jako Peter Phillips, ale svým vlivem ho násobně předčí. Čtyři roky jsme se snažili získat ke spolupráci jednoho z nejlepších make-up artistů na světě, až se 30. srpna 2022 ve tři hodiny odpoledne objevilo na obrazovce mého počítače „Join the meeting“ a následně jeho jméno i tvář.
Listopadová revoluce dala České a Slovenské republice před třiatřiceti lety budoucnost. Abychom něco nového získali, musíme o něco jiného přijít, říká se. A pokud má vzniknout něco unikátního, musíte být schopní redukovat. Odvařovat přebytečnou tekutinu, nespěchat a ve správný čas odhadnout, kdy na dně zůstalo to nejlepší. Nejen díky svobodě, kterou jsme nabyli v listopadu 1989, jsme si zvykli, že všeho máme hodně – zážitků, pohodlí, informací – každému podle jeho možností. Nadbytek nás odnaučil trpělivosti. Zahltil nás názory, které nevznikají kvalitní redukcí, ale mícháním v instantním kotlíku.
Důkazem mohou být i právě proběhlé týdny módy. Módní domy jako by se předháněly, kdo více dokáže odpoutat pozornost od svých kolekcí. Fontány, grotty, bahno i bizarní casting možná naháněly husí kůži, ale jako by všechno kolem bylo důležitější než skutečná móda. Jedním z nejsledovanějším a zároveň
nejsdílenějším momentem se pak staly jednoduché bílé šaty nastříkané přímo během přehlídky na nahé tělo Belly Hadid. Virál, co doslova obletěl svět.
Dělejte věci tak, jak je opravdu cítíte.
Stačí, když se budeme jen ptát a pozorovat, dokud nepřijdeme na to, co vlastně chceme říct.
Ve filozofii je redukce charakterizována jako opatrný postoj. Snaha neunáhlit se a hlavně – nepodlehnout prvnímu dojmu. Již čtyři roky se s mým týmem snažíme, aby wow efekt nebyl (jediným) důvodem, proč si Vogue CS kupovat. Věříme, že to, co najdete uvnitř čísla, je stejně důležité jako výběr obálky nebo obálek. „Sociální sítě jsou jako fastfood, ale když si prohlížíte časopis, je to jako večeře v michelinské restauraci. Více to vnímáte, užíváte si to. Má to větší kvalitu a samozřejmě i hodnotu,“ říká v exkluzivním rozhovoru Cindy Kerberové na straně 132 Peter Philips, který se nejčastěji inspiruje moderním uměním, ale nedá dopustit na klasiku. Mimochodem, Cindy je první českou novinářkou, které Peter dal rozhovor, a Jan Králíček, kreativní ředitel Vogue CS, prvním Čechem, který s Peterem fotil. Vznikly tak tři obálky, které najdete ve volném prodeji. Vznikly v ateliéru fotografa Damiena Krisla s modelkami Lolou Nicon a Clemence Loe a pod všemi je podepsaný Peter. Crème de la crème.
Čtvrtá, a tedy limitovaná obálka je již tradičně dárkem našim předplatitelům a předplatitelkám. Redukcí účastníků světového finále Elite Model Look, které se letos konalo v Praze, jsme vybrali osm z nich a hlavní vítězku Majdu John Peter z Jižního Súdánu. Bylo to její první focení pro časopis a úplně první obálka Vogue. Držíme jí palce, ať brzy přibudou další.
A abych dostála svému slovu a nelákala vás jen na obálky, určitě si nenechte ujít rozhovor Emy Muller s režisérkou Terezou Nvotovou na straně 54. „Bála som sa, že moje otázky nebudú dosť dobré, lebo je toho vela, čo v porovnaní s ňou neviem. Ale ako mi povedala, je úplne normálne, keď niečo nevieme,“ přiznává Ema na úvod. Ptát se, pozorovat anebo číst může být také jistým druhem redukce. A třeba vám text Lucie Kohoutové na straně 62 pomůže i ve ztrátě najít nový potenciál.