Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Vánoce

Jak správně vybrat vůni pro někoho jiného

Cindy Kerberová15. 12. 2018
Pořád hledáte dokonalý dárek a napadlo vás, že tím pravým bude nový parfém? Pozor, můžete se dostat do pasti. Jak vybrat ten správný a udělat opravdu radost a ne jen splnit společenskou povinnost? Vyplatí se trocha pozornosti a zapamatovat si pár jednoduchých pravidel.

1. Udělejte si průzkum

Než se vypravíte do nejbližší parfumerie, nenápadně si prohlédněte kosmetickou poličku toho, komu chcete novou vůní udělat radost. Podívejte se, jakou vůni (nebo vůně) používá. Spousta značek ke svým bestsellerům uvádí na Vánoce limitované edice. Letos tak můžete pořídit červený Chanel No. 5, černý Amo nebo Uomo Ferragamo, zlatý Si od Armaniho, sametovou Good Girl od Caroliny Herrery, Classique a Le Male od Jean Paul Gaultiera ve sněžítku atd. Radost zaručena. Pokud tu možnost nemáte, postupte rovnou k bodu č. 4.

2. EdT, EdP, Parfum, Cologne, Intense, Eau Legere

Druhou možností, pokud zrovna limitovaná edice není k dispozici, je experimentovat v rámci jedné vůně. Toaletní voda voní trochu jinak než ta parfémovaná a úplně jinak než čistý parfém. Když znáte základ, tedy současný parfém, můžete zvolit jinou koncentraci a pořád se trefíte do černého. Řadu vůní přemíchali jejich autoři do intenzivnější podoby. Pro milovníky lehkých vůní tu jsou také kolínské a odlehčené verze. Jsou skvělé na zimní dovolenou v teplejším pásmu. 

3. Další dimenze

Většina bude přemýšlet o samotném parfému a přehlížet jednu zásadní kategorii. A tou je parfémovaná tělová péče. Ta často udělá ještě větší radost než další lahvička stávající vůně. Vrstvením vůně prodloužíte její efekt. Takže sprchový gel a tělové mléko nebo balzám po holení a deodorant jsou perfektní volbou z voňavých dárků. 

4. Emoce na prvním místě

Když vybíráte vůni jako dárek pro někoho jiného, neřiďte se ani reklamními kampaněmi ani radami kamarádek, ale vlastním instinktem. Parfém je víc než jen voňavá vodička v hezké lahvičce. Dáváte emoce, proto myslete na pocit, který chcete vyvolat. Může to být vzpomínka na dětství nebo dovolenou. Situaci máte tuto sezonu o dost lehčí, protože vůně inspirované místy zažívají velký boom. 

5. Věřte svému instinktu

Dejte na první dojem. Když zkoušíte vůně, zavřete oči a představte si osobu, která ho má na sobě. Dlouho nepřemýšlejte, první myšlenka je ta správná. Nehledejte za tím nic složitého. Zapojte starý dobrý selský rozum a svůj instinkt. Kdo rád nosí černé kožené slim kalhoty Saint Laurent, moc neocení lehké, citrusové vůně. Raději jděte do kořeněných parfémů s koženými akordy. Někoho, kdo má uniformu z bílého trička a džínsů, neoslníte výraznou kořeněnou vůní. Zato s čistým minimalismem zabodujete. Sladké růžové vůně se hodí pro nejmladší věkovou kategorii. 

6. Ingredience jako vodítko? 

Nesnažte se rozklíčovat jednotlivé ingredience. Hodně se sice o nich mluví, ale většina lidí stejně ani netuší, jak voní čistá tuberóza, jaký je rozdíl mezi májovou a tureckou růží, mezi jasmínem z jižní Francie a tím z Indie a už vůbec jak vlastně voní lístky hrušky nebo cibetka. Čímž se vracíme zpátky k bodu č. 4. Je to o pocitech, které vůně vyvolává, ne z čeho ji parfémáři namíchali. Maximálně se pohybujte v rámci kategorií - květinové, orientální, chypre, kořeněné, citrusové, dřevité, vodní, zelené, ovocné, případně se zaměřte na jejich kombinace.