Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Společnost

Billie Holiday: Z otrokářské rodiny přes vyprodané desky až po drogové dno

Romana Schützová2. 6. 2025
Posbírala pět cen Grammy, písně si nejen sama skládala, ale i aranžovala. Jejím poznávacím znamením byly bílé gardénie, které nosila ve vlasech. Její kreativita a hlasité názory na nerovnost a nespravedlnost z ní udělaly kulturní ikonu. Od narození Billie Holiday, jedné z největších jazzových zpěvaček historie, letos uplynulo 110 let. Pojďme si ji společně připomenout.
Billie Holiday
Foto: Getty Images
Billie Holiday
Budoucí zpěvačka se narodila 7. dubna 1915 jako Eleanora Fagan Gough ve Filadelfii. Její matce Sadie Fagan bylo v době jejího narození devatenáct, otci šestnáct let. Clarence Holiday byl jedním ze sedmnácti dětí černé otrokyně z Virginie a irského majitele plantáže. Živil se jako hudebník a zemřel v roce 1937 na zápal plic poté, co ho odmítli ošetřit v několika texaských nemocnicích. 
Její babička měla coby otrokyně 17 dětí s irským otrokářem."
Billie vyrůstala v chudinské čtvrti v Baltimoru, městě, které bylo ve dvacátých letech 20. století zasvěceno jazzu. „Když jsem jako malá slyšela hrát někde z gramofonu hudbu Bessie Smith nebo Louise Armstronga, zpívala jsem si s nimi,“ vzpomínala ve své autobiografii (Billie Holiday: Lady Sings The Blues, Penguin UK 2018). V knize vzpomíná na těžké dětství i na to, že byla ve svých jedenácti letech znásilněna. V roce 1929 se s matkou Sadie Fagan přestěhovala do New Yorku. Billie tam začala zpívat v jazzových klubech. Svůj umělecký pseudonym si vybrala podle herečky Billie Dove a podle svého otce Clarence Holidaye. Její debut proběhl v obskurním nočním klubu v Harlemu, kde se o spropitné dělila s tanečníky a herci. Jednou, když byla téměř bez peněz, zpívala píseň Travelin’ All Alone natolik procítěně, že obecenstvo rozplakala.

Turné po Spojených státech a role v Hollywoodu

Producent John Hammond si talentu mladé zpěvačky všiml v jejích osmnácti. Nahráli spolu její první desku a Billie se stala součástí studiové skupiny vedené klarinetistou Bennym Goodmanem. Její druhá píseň, Riffin´the Scotch, se prodala v 5000 kopiích. V letech 1935 až 1941 už byla její kariéra pořádně nastartovaná: s pianistou a aranžérem Teddym Wilsonem točila jeden hit za druhým. Současně v roce 1936 zahájila legendární sérii spoluprací s tenorsaxofonovým gigantem Lesterem Youngem. Stali se z nich nejlepší přátelé a hudební partneři. Nějakou dobu žili společně i se zpěvaččinou matkou. Lester v té době Billie překřtil na Lady Day. 
Stala se první černoškou, která spolupracovala s bílou kapelou."
V roce 1937 se připojila k fenomenálnímu orchestru Count Basie v Kansas City na turné, se kterým objela celé Spojené státy. V roce 1938 ji Artie Shaw pozval ke spolupráci s jeho orchestrem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Billie se tak stala první černoškou, která spolupracovala s bílou kapelou. O rok později napsala s Arthurem Herzogem Jr. píseň God Bless The Child. Skladba se proměnila v hit a dočkala se zápisu do jazzového lexikonu. V roce 1944 diva podepsala smlouvu s prestižní nahrávací společností Decca Records. U ní nahrála i několik duetů s Louisem Armstrongem. V roce 1949 si s ním zahrála v hollywoodském filmu New Orleans
Billie Holiday
Foto: Getty Images
Billie Holiday

Píseň jako bolestná vzpomínka na tátu

Jedním z jejích největších hitů se stala píseň Strange Fruit. Lynč, který píseň inspiroval, se stal v srpnu 1930 ve městě Marion ve státě Indiana. „Lidovým soudem“ zde byli potrestáni dva devatenáctiletí černošští mladíci za údajnou krádež a vraždu bílého dělníka. „Během mého angažmá v Café Society se zrodila skladba, do níž jsem promítla svůj vlastní protest – Strange Fruit. Na jejím počátku stála báseň Lewise Allena, kterou mi autor přinesl přímo do klubu. Když mi ji ukázal, hned jsem se z ní posadila na zadek. Zdálo se mi, že se v ní mluví o tom, co zabilo mého tátu. Allen slyšel, jak táta umřel, a taky ho zaujalo, jak zpívám. Navrhl, abych báseň se svým pianistou Sonnym Whitem zhudebnila. Tak jsme se do toho všichni tři pustili a asi za tři týdny bylo hotovo. 
Dřela jsem, aby zazobaní hosté klubu pochopili, co chci sdělit."
Dřela jsem na tom jako blázen, protože jsem si pořád nebyla jistá, jestli skladbu dokážu podat s dostatečnou přesvědčivostí, aby zazobaní návštěvníci nočního klubu pochopili, co jim chci sdělit. Hrozně jsem se bála, že lidi budou píseň nesnášet. Když jsem ji zpívala poprvé, přišlo mi, že nefunguje, a byla jsem z toho pěkně vyplašená. V závěru se rozhostilo ticho – ani stopa po aplausu. Až po chvíli začal jeden divák nervózně tleskat, a najednou plácali všichni. Brzy jsem se s písničkou sžila a lidé si o ni začali říkat.“ (Billie Holiday: Lady Sings Blues, Penguin UK, 2018). 

Drogy jí postupně ničily hlas

V raných nahrávkách z poloviny 30. let je slyšet živý dívčí hlas plný energie. Její hlas postupně dozrával a už začátkem čtyřicátých let nebylo pochyb, že Billie je skutečný unikát. V té době vznikly písně Strange Fruit a I Cover the Waterfront. Ovšem s přibývajícími lety si postupně začala vybírat svou daň její láska k drogám. V začátcích kariéry jimi zaháněla tíseň, návyku na ně se ale nikdy nezbavila. Drogy ničily nejen její osobnost, ale především její hlasový rozsah. V roce 1947 byla za držení a užívání drog odsouzena a podrobila se odvykací léčbě na psychiatrické klinice. 
Drogy napřed brala proto, aby zahnala úzkost. Pak už musela."
O rok později vyprodala Carnegie Hall, kde zazpívala 32 písní. Koncem padesátých let vydala autobiografii Lady Sings the Blues a vrátila se ke zpěvu. Své poslední album, které neslo titul Lady in Satin, nahrála v roce 1958. Ač přišla Billie o značnou část svého rozsahu, smysl pro frázování neztratila, spíše naopak. Nahrávalo se se čtyřicetičlenným orchestrem, který vedl Ray Ellis. Ten v roce 1997 o tomto albu prohlásil: „Musím říct, že nejemotivnější moment byl, když si poslechla nahrávku písně I´m Fool to Want You, rozplakala se. Když jsme skončili nahrávání, šel jsem do režie, abych si všechno poslechl. Musím přiznat, že jsem nebyl s jejími výkony spokojený. Ale poslouchal jsem tehdy jen jako dirigent, ne srdcem. To se změnilo, až když jsem o několik týdnů později slyšel finální nahrávku. Byl jsem tehdy překvapený, jak skvělý výkon to byl.“ 
Billie Holiday
Foto: Getty Images
Billie Holiday

Poslední vystoupení, zatčení a smrt

Její poslední vystoupení se uskutečnilo v červnu 1959 na benefičním koncertu v New Yorku, po kterém byla zatčena za ilegální držení drog. O několik dní později, 17. července 1959, zemřela na nemocničním lůžku. Bylo jí pouhých 44 let. Je pohřbena na hřbitově Saint Raymond's v Bronxu. Poslední album Billie Holiday vyšlo posmrtně. Její hudba inspiruje dodnes.