Společnost

Láska na první swipe up: najdou nám moderní seznamky vztah na celý život?

Zapomeňte na Tinder a Bumble - nové aplikace na seznámení vyhledávají partnera podle vzdělání, náboženství, společných zájmů, ale také třeba stravovacích návyků či alergií.
Online seznamky každý měsíc používá přes 200 milionů lidí, přičemž více než třetina sňatků v Americe započala právě online. Zatímco Tinder se svými 50 miliony aktivních uživatelů stále dominuje, konkurenční aplikace se snaží odlišit: v Bumble oslovují ženy muže, na Hinge se seznámíte přes vlastní kamarády a na chatu Toffee na základě dosaženého vzdělání. Na přeplněném trhu s aplikacemi se ty nové snaží zaměřovat na konkrétní požadavky, které mnohdy rozhodnou o budoucnosti vztahu.

Pro privilegované

"Zjistila jsem, že lidé z podobného prostředí mají větší tendenci spolu zůstat," říká Lydia Davis, zakladatelka aplikace Toffee. Profesionální dohazovačka, která studovala na internátních školách v Hampshire a Dorsetu, založila firmu v roce 2018 s cílem seznámit místní smetánku. Za 4,99 libry měsíčně se uživatelům zobrazí zájmy ostatních a jejich kalendáře, aby mohli zjistit, jestli jejich budoucí miláček chodil na Ascot, Henley nebo Wimbledon. "Naším záměrem nikdy nebylo zaměřovat se jen na elitu. Vzdělání hraje důležitou roli a je součástí naší identity. Je to jen jedna z dalších věcí, která může lidi sblížit," míní Lydia.
Foto: Hal Sear (Condé Nast)
Ačkoliv se její aplikace zaměřuje na poměrně malou skupinu, zdůrazňuje, že je daleko větší, než by se mohlo zdát. Ve Velké Británii si ji stáhlo už 25 000 aktivních uživatelů a Lydia Davis se s ní chystá prorazit také v zahraničí. "V Anglii chodí na soukromou školu přibližně 8 % obyvatel, ale v Austrálii je to okolo 35 %!" Poptávka po aplikacích, které se zaměřují na privilegované, tak neustále stoupá. 

Elita vs. venkov

Exkluzivní aplikace Inner Circle, která odstartovala v Amsterdamu začátkem roku 2012, má už přes 1,4 milionu členů. Uživatelé jsou před přijetím podrobeni důkladnému screeningu, ale informace o tom, jaké podmínky musí před přijetím do elitního klubu skutečně splnit, zůstávají tajemstvím. Ne tak je tomu s Luxy, luxusní seznamkou pro super bohaté, kde jsou uživatelé vyzýváni k tomu, aby prokázali příjmy a předložili své daňové přiznání. Aby se tam vůbec dostali, očekává se, že za rok vydělají alespoň 200 000 dolarů.
Dalším důležitým faktorem je bydliště a životní styl. V roce 2006 sestry Lucy Reeves a Emma Royal založily aplikaci Muddy Matches, seznamku pro lidi z venkova. Řídí ji z přestavěné stodoly v Northamptonshire a k dnešnímu dni má přes 200 000 aktivních uživatelů. "Se sestrou jsme vyrůstaly na venkově," vysvětluje Reeves. "Moje sestra si stěžovala na to, že všichni, se kterými chodila, nakonec chtěli utéct do města. Právě proto jsme přišly s aplikací Muddy Matches, která je určená těm, kteří se nebojí trávit čas na venkově. Měsíční členství vás vyjde na 26 liber. Pro komunitu, která často žije na osamocených venkovských lokalitách, je to ideální příležitost, jak se setkávat s novými lidmi."

Gluten Free Love

Zdá se, že existuje aplikace pro všechny. Máte zájem o rande s někým, kdo má psa? Vyzkoušejte Twindog. Milujete plnovousy? Stáhněte si Bristlr. Alergie na lepek? Zaregistrujte se na Gluten Free Singles. V roce 2013 ji vytvořily Sheri Grande a Marcella Romaya, dvě kamarádky ze San Diega. Pro Romayu, která intolerancí trpí, bylo kvůli tomu seznamování  stresující. "Když jsem šla na rande, nejvíc jsem se bála výběru restaurace. Budou nabízet bezlepkové pokrmy? Budu muset vysvětlovat, proč nejím lepek?" říká Romaya. A nebyla v tom sama, protože jejich aplikace má přes 36 000 uživatelů. "Stále více lidí se odvrací od tradičních seznamek a volí ty speciální. Faktem prostě je, že vztahy vydrží daleko déle, když mají partneři podobný životní styl."
Tento předpoklad také zapříčinil nárůst náboženských seznamek. Mezi nejoblíbenější patří Jswipe, tedy židovská dating aplikace s uživateli z více než 70 zemí světa. Aplikace Christian Mingle a Salt se dočkaly podobného úspěchu u uživatelů vyznávajících křesťanství, zatímco seznamka Single Muslim má nyní v databázi přes dva miliony lidí. 
Foto: Hal Sear (Condé Nast)
Stejně jako některé aplikace vybírají ideální partnery podle společných zájmů, seznamka Hater určuje kompatibilitu na základě věcí, které uživatelé nenávidí. Od pomalých chodců až po Kim Čong-una. Po uvedení v roce 2017 si ji stáhlo přes dva miliony lidí. "Témata jako brexit a Trump lidi pochopitelně přitahují, ale podle mě to nebude hlavní důvod, proč u ní zůstávají," říká Sam Terris, mluvčí společnosti. "Náš model poskytuje snadnou příležitost k tomu navázat konverzaci. V loňském roce se nám podařilo seznámit fanouška Trumpa a fanynku Clintonové - spojila je vzájemná nenávist k pistáciím, které se podle nich nedají rozlousknout. Tedy ještě předtím, než přišli na své rozdílné názory na politiku."

Make America Date Again

Evidentně existuje spousta dalších, kteří by radši zůstali na ocet, než aby chodili s někým, kdo podporuje Hillary. Příkladem může být aplikace Donald Daters pro fanoušky Trumpa, která seznamuje lidi pod heslem "Make America Date Again". První den po spuštění v roce 2018 získala za jediný den 1 600 uživatelů. "Fanoušci Donalda Trumpa čelí každý den extrémnímu nepřátelství všude, kam přijdou, ať už jsou v restauraci, nebo online," vysvětluje zakladatelka společnosti Emily Moreno. 
Hlavním konkurentem je jim pochopitelně aplikace NeverTrump.Dating, která povzbuzuje uživatele k tomu, aby unikli "trumpismu" s pořádným milencem. 
Foto: Hal Sear (Condé Nast)
Zdá se, že se bojíme konfrontace s těmi, kteří s námi nesouhlasí. Je tedy přísloví o protikladech, které se přitahují, zastaralé? "Pravdou je, že lidé mají většinou profil hned na několika seznamkách s různým zaměřením," říká Lucy Reeves. "Chtějí tak násobit své šance. Chodí na Tinder, přitom používají další dvě menší." Její rada? "I přes sebevětší množství aplikací musíte hlavně vyrazit ven. Koneckonců nikdy nevíte, koho byste mohli potkat."