Společnost

Jak se šijí svatební šaty uprostřed války

Když se měla vdávat, žádné svatební šaty nevypadaly tak jako ty, které si vysnila. Rozhodla se proto vytvořit si své vlastní. Na tu dobu vypadaly velkolepě,” směje se návrhářka. ,,Pak si spousta mých kamarádek přála, abych vytvořila i jejich svatební šaty, a to se stalo mým koníčkem a prací, která mě baví dodnes.”
Foto: Milla Nova
Mira Brewusz, kreativní ředitelka značek Milla Nova a Milla
Mira Brewusz je od roku 2002 kreativní ředitelkou a návrhářkou ukrajinské značky Milla Nova a Milla, které se specializují na svatební a společenské šaty. Původně malý ateliér, který vznikl ve Lvově, teď zaměstnává přes 700 lidí a mezi jeho fanoušky patří i Maye Musk či Leonie Hanne.
Značku Milla Nova a její sesterskou značku Milla, která vznikla na začátku pandemie covid-19, spojuje romantický a smyslný design zdůrazňující ženskost prostřednictvím podmanivých detailů, jakými je okouzlující zdobení, fascinující 3D květiny i jemné tylové prvky. „Značka Milla vznikla během pandemie jako online platforma, na níž bychom mohli prodávat naše společenské šaty. Bylo to velmi depresivní období a my jsme doufali, že klientům přinesou barevné šaty radost,” vzpomíná Brewusz. Značka začala opravdu rychle růst a stala se populární po celém světě. Leonie Hanne si Millu vybrala pro filmový festival v Benátkách a Maye Musk se v ní objevila na obálce časopisu L'Officiel.”
Když na Ukrajinu 24. února 2022 zaútočilo Rusko, značka přemístila 70 pracovníků s rodinami do Polska, kde otevřela šicí dílnu. Většina zaměstnanců se ale rozhodla zůstat ve Lvově. „Na to ráno už nikdy nezapomenu,” říká Brewusz. Hned v 7 hodin byl náš tým v kanceláři a probírali jsme, jak můžeme pomoci našim lidem a jak je i jejich rodiny zabezpečit.” Místo šatů z hedvábí a jemných látek začaly švadleny šít ochranné oblečení pro vojáky, a aby upozornily na to, co se děje, vytvořily také tylovou róbu v barvách ukrajinské vlajky. 
Každý den nacházím inspiraci v našich odolných lidech, kteří ukazují, že je třeba žít a tvrdě pracovat, ať se děje cokoliv. Možnost vytvářet nové kolekce mě nabíjí energií a pohání mě k neustálému hledání nových nápadů,” říká návrhářka. Radost, kterou zákazníci získávají z našich šatů, mi v podstatě dává neochvějnou energii, abych se s nadšením a odevzdaností pustila do každého dalšího dne.”
Foto: Milla Nova
Róba značky Milla Nova v barvách ukrajinské vlajky
Jednou ze základních hodnot značky je, aby šaty byly krásné, ale aby byly také pohodlné pro každou postavu. Návrhářka si osobně zkouší každé šaty a poté se testují různé velikosti na dívkách s různými typy postav. V roce 2023 značka Milla Nova dokonce debutovala na Bridal Fashion Weeku v New Yorku. Představila kolekci Atelier a Milla by Lorenzo Rossi. Celý tým to ohromně potěšilo, jedná se totiž o jednu z nejdůležitějších událostí ve svatebním průmyslu,” vzpomíná návrhářka a dodává, že i letos se chystají do velkoměsta a předvedou něco velmi jedinečného.”
A jaké má návrhářka cíle pro letošní rok? Se smíchem odpovídá, že by chtěla třeba konečně vidět Monu Lisu, ohledně značky má ale představu jasnou: Snažíme se nabízet rozmanitou škálu stylů, velikostí, preferencí a chceme demonstrovat odhodlání naší značky mít pozitivní dopad. Diverzita je můj cíl.” Značka se chce také věnovat rozvoji genderově inkluzivních kolekcí, které sklidily během Bridal Fashion Weeku v New Yorku obrovský úspěch. Trendy ve svatebních šatech pro rok 2024 jsou podle Brewusz například minišaty, peříčkové detaily, 3D prvky i opulentní ozdoby. V Milla Nova tyto trendy nejen přijímáme, ale také posouváme hranice začleněním inovativních designových prvků. Pohodlí je prvořadé. Oslavujeme jedinečnost každé postavy.”
Výběr dokonalých šatů by měl být podle návrhářky především emocionálním rozhodnutím. Sama věří, že ty pravé šaty poznáte, když si je vyzkoušíte. Značka se i nadále snaží zajišťovat pomoc pro svou zemi. Je velmi důležité, že v tak hrozné době pro naši zemi jsme tady a podporujeme ekonomiku Ukrajiny,” dodává Brewusz.