Society

Voices of Ukrajina: Každé ráno děkuji bohu, že jsme naživu

Vzít děti, nechat za sebou zbytek rodiny, fungující firmu a odejít do cizí země. Neplánovat si budoucnost, protože vše se mění z minuty na minutu. Taková je dnešní realita ukrajinských žen, které roky budovaly vysněnou kariéru a život. Jednou z nich je i Tanja Fedoseeva z Oděsy. Její příběh o tom, jak po vpádu ruských vojsk musela opustit vše, o čem dlouho snila, přinášíme v rámci série #VoicesofUkrajina.
Foto: Elena Shcherbak/Getty Images
Oděsa
Rodná Oděsa ji inspirovala k založení značky, jejíž alfou a omegou je denim. Hravé střihy a zajímavé siluety stejně jako udržitelnost od samotného začátku katapultovaly ukrajinský AISENBERG mezi módní must-have brandy. Západy slunce nad Černým mořem, romantické plavby a stylové kluby vystřídala tvrdá válečná realita. Jachty v přístavu tanky; crop topy, kloboučky a široké nohavice vojenské uniformy. 
Tanja Fedoseeva, zakladatelka značky AISENBERG
Pro celou Ukrajinu a jejích 40 milionů obyvatel znamenal 24. únor šok. Jejich životy se během pár vteřin změnily o stoosmdesát stupňů. Všechny plány, rozdělaná práce, každodenní starosti a radost vzaly vpádem vojsk Ruské federace za své. Miliony lidí muselo opustit své domy, blízké, práci. Řada módních značek, která slavila velké úspěchy nejen doma, ale i zahraničí, zastavila svou činnost. „Pro nás jiné řešení, než pokračovat v práci, neexistuje,“ vysvětluje Tanja Fedoseeva, která v roce 2016 založila značku AISENBERG. Část týmu opustila přístavní město Oděsa, kde brand sídlí a vyrábí, kdo může, pracuje na dálku. „Pracovní dobu v továrně jsme zkrátili kvůli zákazu vycházení; také tým musí během dne přerušit práci kvůli náletům. Bohužel je to nyní naše realita.“ Sama řídí firmu z Berlína, pokračuje v prodeji on-line, povedlo se znovu otevřít jeden butik.
„Pro bezpečí svých dětí jsem se rozhodla odejít na čas do Německa,“ říká Fedoseeva. „Bylo to velmi obtížné a bolestivé rozhodnutí, ale vím, že jsem to musela udělat.“ Díky přátelům a obchodním partnerům našla bezpečné útočiště a místo pro své děti, kde se nemusejí bát. Jak sama říká, našla opět odvahu a sebevědomí jít dál, nevzdát se a bojovat ze sebe a své zaměstnance a značku, kterou vybudovala od nuly. Popisuje velký smutek a bolest, které neustále cítí. „Před odjezdem jsem naposledy šla do hlavního obchodu v Oděse a do továrny, abych se se všemi rozloučila. Bolí mě srdce, když na to jen pomyslím.“
Stejně jako celý tým i rodina se musela rozdělit a momentálně je dělí téměř dva tisíce kilometrů. „Moji rodiče kategoricky odmítají opustit své milované město. Chápu je, nechat za sebou všechno je neskutečně těžké. Celá tato doba je náročná, všechno se točí jen kolem loučení.“
Každé ráno děkuji bohu, že jsme já a všichni moji blízcí naživu.
Foto: archiv Aisenberg
Výroba běží a díky tomu dokáže Tanja zajistit finanční zázemí pro všechny své zaměstnance, o nichž mluví jako o jedné velké rodině. Plánovat si budoucnost lze jen těžko. Nikdo netuší, co přinese další den, další hodina. Vše se děje z minuty na minutu, předvídat nelze nic. „Hlavním úkolem je nyní nacházet nové trhy, nejrůznějšími způsoby stimulovat nákupy v sousedních zemích, zvyšovat povědomí a rozšiřovat klientelu. Máme obrovskou motivaci, pracujeme 24/7.“ Přes veškerou nestabilitu na Ukrajině Tanja mluví od prodejích vcelku pozitivně, zásadní roli hraje e-shop a Instagram
Kromě aktuálních kolekcí a příprav na znovuotevření kyjevského butiku, který ještě před pár dny sloužil jako protiletecký kryt, připravuje podzimní kolekci. „Upřímně se přiznám, že v tomto období života je těžké najít sílu k tomu být kreativní,“ přiznává. „Ale na druhou stranu je jaro nejlepší čas na nové začátky a hledání inspirace.“ 
Díky aktivitám lidí kolem Lilie Litkovské (rozhovor s ní najdete v květinovém vydání Vogue na straně 40 až 43, pozn. red.) ji ještě čeká společný projekt v Berlíně, do nějž se AISENBERG spolu s dalšími značkami připojuje. „Liliu považuji za jeden z nejzářivějších talentů na Ukrajině. Přála bych si s ní v budoucnu vytvořit společnou džínovou kolekci,“ svěřuje se. 
Naučila jsem se žít tady a teď. Jedině přítomnost mohu ovlivnit. Budoucnost zůstává ve snech.
Foto: archiv Aisenberg
Válka na Ukrajině zásadním způsobem ovlivňuje celou Evropu, potažmo celý svět. Módu nevyjímaje. „Móda je jako houba, nasává vše kolem sebe. Vzpomeňte si na nedávnou pandemii; viděli jsme, jak virálně nabírá trendy. Stejně tak se to děje teď. Ukrajinští designéři proměnili módní molo za politické pódium a využívají ho pro volání o pomoc. Nejen oni volají po ukončení války. Módní dům Balenciaga otevřeně podpořil ukrajinské uprchlíky. Vera Wang, Chanel, Victoria Beckham a mnoho dalších vyjadřují podporu Ukrajině tím, že dělají oblečení a doplňky v barvách naší vlajky. Moc to pro nás znamená.“
Slova a gesta hrají v této válce uprostřed Evropy důležitou úlohu, zásadnější jsou však činy. V případě módních značek a designérů to znamená nakupovat jejich tvorbu, a tím jim zajistit finanční prostředky na zaměstnance, jejich rodiny a další výrobu, která jim pomůže přežít těžké období. Důvodů, proč si svůj šatník oživit věcmi „made in Ukraine“, je ale mnohem víc. „Na Ukrajině je tolik talentovaných návrhářů, kteří si skutečně zaslouží globální pozornost. Všichni jsou autentičtí, unikátní a úžasní stejně jako my,“ říká Tanja Fedoseeva. „Za skvělé ceny nabízíme skvělou kvalitu. Tady v Evropě se o našich značkách moc neví, proto musíme pořád o aktivitách ukrajinských tvůrců mluvit.“
Další rozhovory ze série Voices of Ukrajina najdete zde.