Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Společnost

Voices of Ukrajina: Dřív jsem měla v hlavě rozvoj značky, teď jsem vděčná, že jsem se probudila

Cindy Kerberová8. 4. 2022
Tým Vogue Czechoslovakia nadále úzce spolupracuje s ukrajinskou redakcí a jejími přáteli, abychom vám přinesli slova těch, kterých se válka přímo dotýká. V nejnovějším dílu série rozhovorů #VoicesofUkrajina mluví Juliana Genzel, zakladatelka značky spodního prádla Fox Lingerie, o tom, proč se rozhodla neopustit zemi a proč je důležité nebýt zticha.
Žena opouštějící Lvov, 15. března 2022
Foto: Mykola Tys/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Žena opouštějící Lvov, 15. března 2022
Kyjev, Charkov, Lvov. Tři města, v nichž byste ještě před několika týdny mohli navštívit obchody se spodním prádlem značky Fox Lingerie. Brandu, který si od samého začátku ukrajinské ženy, redaktorky Vogue a influencerky zamilovaly. Příběh Juliany Genzel, samotné zakladatelky, už tak pozitivní není. V roce 2014 ztratila domov v Luhansku na východně Ukrajiny. A nedávno byla nucena opustit svůj druhý domov, který našla v Kyjevě. Dva její butiky navíc zničilo bombardování. „Jen těžko se mi hledají slova,“ píše pro Vogue Juliana. „Toto je válka.“ Před vpádem ruské armády na Ukrajinu vedla tato žena síť obchodů po celé zemi, na jaro plánovala otevřít další v Oděse. Dnes funguje jediný obchod — ve Lvově. Zatím.
Věty jako jak se máš se staly synonymem pro lásku. Odpověď Jsem v pořádku dostala zcela nový význam.
„24. února jsme stopli všechny pracovní procesy. Na úplném začátku jsem musela najít bezpečné místo pro svou rodinu, zajistit, aby byly splněny všechny základní potřeby mého týmu,“ popisuje Juliana. „Všichni jsou naštěstí v bezpečí, mají jídlo a vodu a další základní potřeby. Až když jsme toto zajistili, začali jsme přemýšlet o tom, jak se vrátit do práce.“ Tu se jí podařilo obnovit 8. března, na Mezinárodní den žen. Právě jim tato podnikatelka věnuje veškerou pozornost. Za situace, kdy se miliony žen ocitly bez domova a dostatku oblečení včetně spodního prádla, to platí dvojnásob.
Juliana Genzel s manželem Genzelem. Auto věnovali ukrajinské armádě
Foto: archiv Juliany Genzel
Juliana Genzel s manželem Genzelem. Auto věnovali ukrajinské armádě
Juliana Genzel
Foto: archiv Juliany Genzel
Juliana Genzel
Juliana Genzel
Foto: archiv Juliany Genzel
Juliana Genzel
Na rozdíl od spousty jiných má Juliana podle svých slov obrovské štěstí. Disponuje totiž plným skladem (a přístupem k němu). „Můžeme pokračovat s našimi online maloobchodními a velkoobchodními partnery po celém světě. Vím ale, že některé značky nebo designéři přístup ke svým produktům nemají, případně přišli o svá výrobní zařízení při raketových útocích.“ Chce proto maximálně podporovat ženy, které s cílem záchrany holého života opustily své domovy. Poskytnout jim prádlo od Fox Lingerie je to nejmenší, co pro ně můžeme udělat. Pomohli jsme již více než tisícovce žen a jsem za to moc ráda.“
Celý tým značky, kterou Juliana založila v roce 2015, se v posledních týdnech rozutekl po celé Ukrajině. S každým z nich ale zůstává v každodenním kontaktu. Sama se přestěhovala s rodinou na západ země, odkud může řídit svůj byznys a dávat práci i pravidelný příjem všem svým zaměstnancům. „A podporovat svou zem,“ zdůrazňuje. Tu odmítá opustit. Má tu totiž i manžela, s nímž Fox Lingerie vede. „Jsme silná dvojka, spolu dokážeme cokoliv. Od řízení značky až po dobrovolnické práce.“
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Foto: archiv značky
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Foto: archiv značky
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Foto: archiv značky
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Foto: archiv značky
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
V loňském roce Juliana rozšířila portfolio značky o plavky, který okamžitě sklidily úspěch. „Byl jich plný Instagram,“ vybavuje si designérka, která ku příležitetosti Valentýna navrhla kolekci pro obchodní dům Tsum v Kyjevě (ten kromě světových značek podporuje i lokální tvůrci). Juliana měla na letošek plno dalších plánů, které bohužel s příchodem ruským vojáků vzaly za své. „Vždycky jsem ráda překvapovala své zákazníky. Doufejme, že některé z plánu budeme moci realizovat. Tento měsíc jsme alespoň obnovili výrobu a pracujeme na vzorcích nové řady,“ konstatuje obchodnice, jejíž stávající kolekci prádla, plavek, pyžam a domácího oblečení si můžete objednat on-line, doručení je kamkoliv po světě s výjimkou Ruské federace. Část výdělku poputuje na charitativní účely. 
Naší zodpovědností je účinně pomáhat jakýmkoliv způsobem.
Značka, která přišla na svět krátce po Euromajdanu, se na pomoc druhým soustředí velmi intenzivně. Vedle darování prádla zprostředkovává humanitární pomoc do charkovské oblasti. „Region je v první linii, civilisté čelí problémům se základními potřebami: nedostatek jídla, vody, plynu a elektřiny, sítě a internetu,“ upozorňuje Juliana, která mimo jiné na vlastní náklad koupila vůz Jeep Grand Cherokee, aby jej věnovala vojákům operujícím kolem Charkova. „Začala také platit daně předem. Pokud ale naše armáda nebude mít dostatečnou ochranu a lékárničky, z Ukrajiny nezbude nic. To nechceme!“
Svou značku zároveň vnímá jako nástroj, který dodává ženám sílu. „Odě začátku jsem chtěla, aby se cítily nejen hezky, ale aby byly skutečně silné a sebevědomé, aby byly krásné zevnitř i zvenčí. Před válkou jsem se probouzela s myšlenkou neustálého rozvoje značky, našich sociálních projektů, kampaní, spoluprací, expanzi.  Teď jsem vděčná za to, že jsem se vůbec probudila.“
Dejte Ukrajincům práci. Jsem známý jako tvrdě pracující národ.
Apeluje i na ostatní, aby se aktivně zapojili do pomoci, jakýmkoliv způsobem. Slovy a především činy. Zdůrazňuje, že mlčení se rovná souhlasu s agresorem. „Nebuďte zticha! Mluvte! Používejte sociální média k šíření pravdy o Ukrajině. A v neposlední řadě neobchodujte s Ruskem.“ To by totiž znamenalo odvádět mu daně, podporovat tuto válku. „Všichni máme možnost volby. My jsme si vybrali.“ Jedním dechem zároveň dodává, že naopak nákup ukrajinských produktů je klíčový: „Vedle ekonomiky podpoříte ukrajinskou vládu. Myslím si, že je lepší poskytnout přímou pomoct lidem, kteří jsou na Ukrajině. Tak si můžete jít naprosto jisti, že vaše peníze dorazím tam, kde jich je skutečně zapotřebí.“ Na rozdíl od situace před pár týdny a dny, dnes již řada značek znovu přijímá objednávky přes své e-shopy, takže vám k nákupu a pomoci místní módní scéně a všem, co v ní pracují, už nic nebrání. „Produkty jsou skvělé, ceny konkurenceschopné, zasílání do celého světa možné,“ shrnuje Juliana.
Zelenskyj představuje sílu celého ukrajinského národa.
V rozhovoru se nelze nezmínit o prezidentovi Ukrajiny, jehož postoje a odvaha překvapila i mnohé Ukrajince. „Aby byla upřímná, bylo to nečekané. Ale je pravda, že Volodymyr Zelenskyj je skutečně skvělý vůdce. Silný a odvážný. A zároveň velmi lidský, jsem na něj hrdá. Představuje sílu celého ukrajinského národa,“ uzavírá Juliana Genzel z Fox Lingerie.
Další rozhovory ze série Voices of Ukrajina můžete číst zde