Man

Proč tepláky nikdy nevyjdou z módy

V životě každého přijde chvíle, kdy si přizná, že je miluje – v té či oné podobě, té či oné situaci, otevřeně nebo potají za zavřenými dveřmi. Karl Lagerfeld si myslel, že tím vše končí. Je to přesně naopak. Tím vše začíná. Ze všeho nejdřív totiž musíte najít ty pravé.
Píše se úterý 24. ledna 1994 a na pláži v Hyannis Portu v Massachusetts mrzne. John F. Kennedy mladší se prochází po písku se svým vlčákem. Přestože od smrti jeho babičky Rose neuplynulo ani 24 hodin, jako prakticky kdykoliv jindy na něj míří objektivy nelítostných paparazzi.
Foto: Stephen Rose/Getty Images
John F. Kennedy mladší na pláži v Hyannis Port 24. ledna 1994
Na Johnovi a jeho ženě Carolyn Bessette bylo něco neodolatelného. Upřímně a bez přehánění mě nenapadá stylovější pár. Skutečnost, že zůstávají zdrojem inspirace i více než 20 let po tragické havárii, při níž zahynuli, jejich nadčasovost jejich stylu jen stvrzuje. Vůbec se nedivím, že o nich chce Ryan Murhpy natočit seriál, a nemůžu se ho dočkat.
Toho dne, 24. ledna 1995, se John procházel po pláži ve svetru a teplákách, tenisky na nohou, kolem krku šálu a na hlavě kšiltovku nasazenou kšiltem dozadu. Ztělesnění toho nejlepšího z módy 90. let.
90. léta se v podobě toho či onoho trendu stačila vrátit a zase pominout hned několikrát, ale všimněte si, že tepláky na scéně zůstaly a nikdy nikam tak docela nezmizely. Takže když slyším a čtu o konci pandemie a začátku nového normálu, který má být v módě příznačný především tím, že odkopneme tepláky do kouta a konečně se zase budeme chtít krásně oblékat, jímá mě mírná skepse. Proč by se tepláky a krása měly vylučovat?
Dries Van Noten ve své kolekci pro nadcházející podzim věnoval teplákům péči hodnou couture, a to podle mě mluví za vše. Pokud máte pocit, že jste o tom už četli, omlouvám se – pravděpodobně to bylo v mém článku. Jen ta představa mě vzrušila natolik, že jsem se o tom zmínil nejméně třikrát.
Foto: Edward Berthelot/Getty Images
Carine Roitfeld během pařížského týdne módy 6. července 2021
Stejně tak mě zaujal look, který zvolila Carine Roitfeld pár týdnů nazpátek na přehlídku couture kolekce Armani. Tepláky doplnila elegantním sakem, botami na podpatku a šperky. To zase jen stvrzuje staré pravidlo, že nezáleží na tom, co nosíte, ale jak to nosíte. Mimochodem, já si pár týdnů nazpátek oblékl šedou košili s černými tepláky z jarní kolekce +J, kterou navrhuje Jil Sander pro Uniqlo. Po celém dni v outfitu, který jsem mylně považoval za z nouze ctnost, se na mě přítel zadíval a pronesl: „Jsem si vůbec nevšiml, že máš na sobě tepláky!“ Aha? A potom, pokud jsou tepláky dost dobré pro Carine, jsou dost dobré i pro mě.
Pravdou je, že mi tepláky byly vždy dost dobré. Dokonce i v době, kdy se rychlostí světla šířil citát Karla Lagerfelda o tom, že tepláky jsou známkou porážky. „Ztratili jste kontrolu nad svým životem, tak jste si koupili tepláky.“ Otázkou je: Jsou-li dost dobré, které jsou nejlepší?
Ty od Jil mám pochopitelně rád – asi jako cokoliv, čeho se návrhářka dotkne a ve zlato tím promění, ale do mdlob z nich zase nepadám. Materiál s provedením jsou na jedničku, ale střih je na můj vkus příliš úzký. Pak jsou tu tepláky, které jsem před lety objevil v krámku se suvenýry Baletu pařížské Opery. Ty byly zase na jedničku střihem, ale materiál malinko pokulhával. Ačkoliv vzhledem k tomu, že šlo o suvenýr, bych možná měl být shovívavější. Jak asi tušíte, tenhle článek neskončí cliffhangerem. Důvod, proč ho píšu, pochopitelně je, že jsem dokonalé tepláky objevil. Vyrábí je značka CDLP. Ta proslula především svým spodním prádlem, které snoubí výborně zvládnuté řemeslo, kvalitní materiály a ohled k přírodě.
Foto: Courtesy of CDLP
Tepláky, CDLP (prodává CDLP), 176 €
Foto: Courtesy of CDLP
Tepláky, CDLP (prodává CDLP), 176 €
„Světové zdroje jsou omezené, váš potenciál ne,“ oznámila mi kartička připevněná k teplákům, jakmile jsem je vybalil. Kolekce Mobilité, z níž pocházejí, staví do popředí pohodlí a funkčnost. Ingrid Guttormsen, která pro značku zaštiťuje design, se podařilo tradiční, objemnou siluetou tepláků vystihnout jistou nostalgii, jakou ve mně budí fotky Johna F. Kennedyho mladšího, a zároveň odpovědět na požadavky rostoucího zájmu o athleisure. (Pokud nevíte, co to je, vřele doporučuji pustit si na Netflixu dokumentární seriál Explained, který fenoménu věnoval jeden z dílů druhé řady.)
Foto: Courtesy of CDLP
Tepláková souprava z kolekce Mobilité značky CDLP
Ve chvíli, kdy jsem si je poprvé oblékl, jsem věděl, že to jsou ty pravé. Žádné otazníky, jen jeden vykřičník ušitý ze silné, zato prodyšné směsi recyklované (20 %) a organické (80 %) bavlny, která drží tvar, a tím vytváří fantastický objem, jaký mám u tepláků tolik rád. Neodpustil jsem si ani mikinu ze stejné kolekce, ve stejném odstínu. První myšlenka: Vypadám, jako bych si šel zasportovat, anebo se z tréninku vracel. Druhá myšlenka: Třeba mi bude tepláková souprava motivací. Třetí myšlenka: Vzato zeširoka je každý buď na cestě z tréninku, nebo na cestě zacvičit si. Myslím, že ty pravé tepláky se poznají tak, že nepřemýšlíte, kam si je vezmete a kam raději ne, ale s čím je zkombinovat, abyste si je mohli vzít prakticky kamkoliv.
Tepláky jsou jako plevel. Na první pohled se zdá, že přinášejí víc škody než užitku. A tak se ho pokusíte zbavit. Zkusíte všechno možné, jen abyste zjistili, že nakonec proroste i betonem. V tom vám dojde, že je na čase si přiznat pravdu. Že po teplákách v té či oné podobě toužíme – ať už si je žádá pandemie, anebo nám zkrátka dávají, co jsme ani nevěděli, že chceme. Nakonec i ten plevel vypadá ve váze dobře, když víte, jak na to.