Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Trendy

Korporátní móda zhynula: Co nosit do práce tuto sezonu?

JOY MONTGOMERY12. 5. 2025
Business casual is dead: Co nosit do práce teď? Asi jsem jedna z posledních na světě, kdo si všiml existence seriálu Severance. Přestože jsem zhlédla teprve první řadu, už jsem naprosto pohlcená (jenom já?) tím labyrintem a zároveň podivně estetickým světem korporátu Lumon.
Autor: Instagram / @katfromfinance
Foto: Instagram / @katfromfinance
Helly R., jedna z postav v seriálu, prochází dějem v nekonečném sledu šablonovitých outfitů – roláky, pouzdrové sukně, rozumné podpatky a šaty rovného střihu, které vytvářejí karikaturu ženského pracovního oděvu. „Měli jsme tu myšlenku, že Lumon je jako sekta,“ vysvětluje kostýmní výtvarnice Sarah Edwards o přístupu k pracovní módě v seriálu. „Pracovnice jsou svým oblečením utlačovány.“ Přestože je vše záměrně přehnané, mnoha lidem, kteří tráví svůj den od devíti do pěti v korporátu, budou tyto kancelářské stereotypy až bolestně povědomé. Ve skutečném světě totiž „uniforma“ nemá pouze vyjadřovat profesionalitu, ale také vytvářet určitou míru uniformity mezi těmi, kdo ji nosí. Neskýtá to zrovna prostor pro sebevyjádření, ale o tom vlastně ten korporát je, že?
Uniforma má přece vytvářet určitou míru uniformity, ne?"
Mimo seriál se zatím tiše odehrává revoluce v pracovním stylu, a to díky malé, ale vlivné skupině žen hladových po stylu, které odmítají kostýmky à la The Apprentice v barvách drahokamů i tělové silonky a říkají ano lookům, které na sociálních sítích vybočují ze zažitých pravidel. Když se podíváte na instagramový účet Kat (@katfromfinance), zjistíte, že se jedná o samé mokasíny tabi, dlouhé kožené rukavice Miss Trunchbull a záměrně jiné držení těla a pózy, než jsou v korporátu zvykem. Snadno byste si mohli myslet, že Kat právě vyšla z kreativního brainstormingu v TikTok start-upu. Realita, jak sama říká, je trochu víc než „zářivky, obrazovky a dobře naleštěné boty“.
„V hlavě jsem měla určitý obraz toho, jak má vypadat úspěšná žena, takže když jsem nastoupila do své role, přiklonila jsem se ke konvenčnějšímu pracovnímu stylu, vybírala jsem kousky, které se hodily do prostředí, kde jsem pracovala,“ vysvětluje Kat. „Ale jak jsem se v roli cítila jistěji, začala jsem do ní vkládat více sebe jak osobnostně, tak stylově. Všimla jsem si výrazného posunu nejen ve svém výkonu, ale i v pracovních vztazích.“
V práci trávíme tolik času, tak proč nenosit, co nás potěší?"
Pro Alinu, produktovou designérku v technologické firmě, která své rozmanité, přehlídkami inspirované pracovní outfity sdílí na Instagramu jako @alinarolling, byl impulzem k experimentování podobný moment prozření. „V práci trávíme tolik času, tak proč nenosit něco, co nám dělá radost?“ říká. „Přestala jsem se omezovat. Začala jsem víc experimentovat, nosit věci, které miluju, i když se zdály být trochu ‚moc‘ do kanceláře. Kolegy to zpočátku překvapovalo, ale časem si zvykli. Dnes už je to prostě součást mé pracovní identity.“
Není náhodou, že prudce rostoucí sledovanost Aliny a Kat souzní s tím, jak se corporate style stal novým módním fetišem. Během posledního roku se z různých girls (vanilla girls, lazy girls, coquette girls) staly dospělé ženy a spolu s nimi přišly trendy jako office siren, corpcore nebo corporate fetish, které se projevily na molech v pruzích, ostrých střizích, kravatách a pouzdrových sukních značek Saint Laurent, Miu Miu a Prada. Módní interpretace pracovního outfitu často balancuje na hranici cosplaye, prostoru, kde si můžeme pohrát se stereotypy „sexy sekretářky“ bez tíže mužského korporátního světa.
V korporátu už nejde o to zapadnout, ale vyčnívat!"
„Nemyslím si, že by někdo, kdo se skutečně musí oblékat do korporátu, nosil tenhle trend. Působí to až satiricky,“ říká Lisa Ing, londýnská firemní právnička a milovnice power stylingu. „Líbí se mi, že všichni objevují firemní estetiku, ale roky se snažím svému publiku ukázat, že existuje zlatá střední cesta mezi vhodným pracovním vzhledem a osobním stylem.“
Kat však tuto příležitost k módnímu ironickému přístupu přijímá naplno. „Jsem naprosto oddaná trendu corporate core, protože podle mě funguje i v kanceláři. Kolekce Saint Laurent jaro/léto 2025? Ano, prosím. Jsem velká zastánkyně kravat v pracovním prostředí. Máte pocit, že vám u outfitu něco chybí? Přidejte kravatu,“ říká. „Zdá se mi, že generace Z přetváří tradiční pracovní módu. Už nejde o to zapadnout, ale vyčnívat. Profesionalita už není o jednotnosti, ale o individualitě.“
Máte pocit, že outfitu něco chybí? Přidejte kravatu."
A pokud si neumíte představit potkat v kuchyňce účetního Geofa v obleku à la Patrick Bateman, věřte, že existuje i zlatá střední cesta mezi Severance a (stylovým) sériovým vrahem. „Začněte zlehka. Přidejte jeden výrazný kousek: barevné boty, nápadnou kabelku nebo výrazný náhrdelník. Doplňky jsou skvělým způsobem, jak si to osahat,“ navrhuje Alina. Pro Lisu je klíčová práce se siluetou: „Pokud máte přísnější dress code než já, zkuste se zaměřit na zajímavé střihy. Například pouzdrová sukně s jednobarevným technickým sakem a lodičky vytvoří skvělý look, který zůstává v rámci business casual, ale přitom má styl.“
Kožená bunda, ACNE STUDIOS, 1 950 €
1 / 11
Kožená bunda, ACNE STUDIOS, 1 950 €
Foto: Acne Studios
Článek vznikl v originále na Vogue.co.uk