Sneakers

Tenisky od slovenské Novesty nosí i Kendrick Lamar, u nás je skoro neseženete

V Partizánském na Slovensku vyrábějí tenisky, které nosí světové celebrity a trendsetteři. Na českých a slovenských ulicích je ale potkáte jen výjimečně. Přes 90 % ze stovek tisíců párů, které Novesta měsíčně vyrobí, je určeno pro export. Na domácím trhu si zatím své kupce hledají jen těžko. Před kvalitní tuzemskou výrobou totiž stále dáváme přednost levnému čínskému zboží. Co stojí za masivním úspěchem slovenské značky ve světě? A proč se o ní doma skoro nic neví?
Novestu založil v roce 1939 Jan Antonín Baťa, nevlastní bratr slavného obuvníka Tomáše Bati. Postupně se stala jednou z nejoblíbenějších značek v tehdejším Československu a nadčasové boty z prvotřídních materiálů si rychle našly svoje fanoušky i za hranicemi. Po roce 1989 se ale tuzemský textilní a obuvnický průmysl otřásl v základech. Hranice se otevřely a domácí trh zaplavilo levné zboží z Asie. Velké továrny přicházely o zaměstnance a krachovaly. Novesta takovému tlaku nedokázala čelit, dostala se do problémů a v roce 2007 musela svou výrobu ukončit. 
Téhle jedinečné příležitosti se chopila slovenská firma Vulkan, která postupně odkoupila továrny v Partizanském, ve Zlíně a hlavně cennou značku s dlouhou historií. První dvě ucelené kolekce, které „nová“ Novesta v roce 2011 představila, obsahovaly plátěné retro tenisky a dámské gumáky. Nebáli se investovat do designu a kvalitních materiálů a stanovit si přiměřenou cenu. A evidentně trefili tu správnou vlnu, protože Novesta opět slavila obrovský úspěch a boty se okamžitě vyprodaly.

"A vy jste kdo?"

V Novestě zároveň poměrně záhy zjistili, že jenom český a slovenský trh je neuživí. Konkurence byla velká. Obě továrny byly navíc navržené na výrobu ve velkém, takže expanzi za hranice nic nebránilo. A jak se Novestě povedlo prorazit v zahraničí? Rozhodně to nebylo tak snadné, jak si představovali. Bojovali totiž s obrovskou nedůvěrou a předsudky. Museli neustále vysvětlovat, kdo jsou a odkud pocházejí, a urputně přesvědčovat distributory, aby jim dali šanci.
Zlom nastal až v Japonsku, zemi, která si zakládá na tradici a řemeslné kvalitě. Tamní trh byl unešený ze značky „Made in Europe“, která má téměř stoletou historii a obrovský podíl poctivé ruční práce. Fascinoval je barvitý příběh Novesty a taky to, že svoje boty pořád vyrábí v továrnách v České republice a na Slovensku a používá při tom výhradně certifikované materiály z Evropské unie jako je 100% bavlna, len a přírodní kaučuk. Technologie a zpracování je také z velké části původní, pracovní postupy a materiály jsou však ohleduplnější k životnímu prostředí. Lepidlo ani chemikálie v Novestě nenajdete.

Cena versus kvalita

U nás se dají Novesty sehnat jen u několika málo exkluzivních prodejců, což je obrovská škoda. Proč je navzdory masivnímu úspěchu v zahraničí Novesta na lokálním trhu téměř neznámá? Hlavní důvod je čistě pragmatický. Pro většinu Čechů a Slováků je totiž při nákupech pořád na prvním místě cena, teprve potom berou v potaz materiály a kvalitu zpracování. Uvědomělejší zákazníci sice pomalu objevují lokální značky, ale na pulty běžných obchodů je to ještě dlouhá a strastiplná cesta. Na našem trhu pořád dominují brandy, které své produkty vyrábějí především v jihovýchodní Asii. A těm Novesta cenou konkurovat prostě neumí, a hlavně ani nechce. I tak je ale významným hráčem na poli lokálního obuvního průmyslu – zaměstnává kolem 400 lidí a další stovky pracují pro dodavatelské firmy.
Retro tenisky s gumovou špičkou tak dnes obouvají hlavně v zahraničí. Nosí je módní ikony a influeneři od Tokya až po Los Angeles. Naposledy se v nich blýskl třeba Liam Gallagher na obálce populárního britského magazínu Q. Z nohou je nesundavá ani herec Ashton Sanders – Novesta mu dokonce nabízela exkluzivní deal, ale bohužel prý musel odmítnout, protože má výhradní smlouvu se značkou Ralph Lauren. Vzkázal jim ale, že Novesty bude rozhodně nosit dál, protože je prostě miluje. A fandí jim i Kendrick Lamar, díky kterému se Novesty dostaly až do New York Times. Pro Madonina bratra Christophera Ciccone zase Novesta v miunlosti vyrobila celou kolekci gumáků.
Novesta se nebojí ani spoluprácí se zavedenými značkami. Může se například pyšnit několika kolaboracemi s japonskou módní ikonou COMME des GARÇONS a se světovými brandy jako Stuttenheim, Landlord New York, Turbocolor, You Must Create, nebo Universal Works. Za zmínku stojí i kolekce tenisek vyrobených ze second hand denimu, kterému tak značka vdechla nový život. Jednoznačně nejoblíbenějšími a neprodávanějšími modely Novesta tenisek jsou klasické nízké plátěnky s gumovou podrážkou Star Master a vysoké Star Dribble, oba unisex.