Přehlídky

Jean Cocteau a jeho podmanivě krásný svět v podání Chanel

Nová cruise kolekce Chanel nás virtuálně provedla Provence. Virginie Viard hledala inspiraci v nádherném regionu na jihu Francie, který je lemován bažinatou oblastí Camargue a kopci Les Baux-de-Provence, považovanými za jedny z nejkrásnějších v této oblasti. Samotná přehlídka se konala se ve vápencovém lomu Carrières de Lumières, který v roce 1960 využil umělec a filmař Jean Cocteau jako kulisy pro svůj podmanivě krásný film Orfeova závěť.
Foto: archiv značky
Chanel Cruise 2021/2022
Foto: archiv značky
Chanel Cruise 2021/2022
„Na svou dobu byl tak moderní, tak revoluční a vyprávěl silný příběh,“ říká Viard, která si film (v němž vystupuje sám Cocteau a mimo jiné se v něm objevují i Jean Marais, Pablo Picasso a Yul Brynner) pustila, když začala pracovat na nové kolekci.
„Když jsem se přišla znovu podívat do lomu, hned jsem věděla, že modely musí mít silný charakter a být černobílé. Jinak bychom mohli být v Petře nebo v Egyptě. Ráda používám volány, ale tady by nepůsobily tak moderně.“ 
Jean Cocteau se přátelil s Gabrielle Chanel. Vytvořil několik portrétů a ilustrací jejích šatů a ona na oplátku šila kostýmy na představení jeho her Antigona, Orfeus a Oidipus Rex. Často se scházeli v jejím bytě na Rue Cambon. Byt nedávno prošel rozsáhlou rekonstrukcí a Viard hledala inspiraci i v jejím velmi osobním bestiáři. Lvi, velbloudi, holubice, faunové a ženské sfingy, které se objevují na předmětech a sochách v bytě, přetvořila v grafické potisky na denimu a doplnila o talismany a suvenýry pro štěstí, jimiž se Coco tak ráda obklopovala.
Výrazné černobílé minisukně, kostýmky a šaty odkazovaly na modismus, zatímco kožené opasky a minikabelky, nošené na stehnech, byly rozhodně definicí punku. Piercingy na rtech byly inspirované fotografiemi zesnulé modelky Stelly Tennant od Maria Testina. Vypasovaná saka odrážejí čisté linie Cocteauových kreseb. Odvážný kostým Chanel z třicátých let pro mladého Jeana Maraise ve filmu Oidipus Rex připomínaly obvazy a podobnou myšlenku zahalování těla využila Viard při tvorbě topů inspirovaných technikou drapingu.
Jediné barvy se objevily ve 100% udržitelném tvídu, který Viard použila na minišaty. A všechny ty bílé kotníkové boty na nohou modelek měly pragmatický důvod: „Když celý den chodíte v lomu, je lepší nemít dlouhé černé šaty a černé boty,“ svěřila se.